עו"ד מוריאל מטלון: "רואים חזרה לשולחן המשא ומתן"

"המעניין הוא, שלמרות המשבר העולמי, כאן בישראל מתבצעות כל הזמן עסקאות. אמנם במחיר יותר נמוך מלפני שנה שנתיים, מפני שהשוק מתקן את עצמו, אך אין בשלב זה התמוטטות"

"המעניין הוא, שלמרות המשבר העולמי, כאן בישראל מתבצעות כל הזמן עסקאות. אמנם במחיר יותר נמוך מלפני שנה שנתיים, מפני שהשוק מתקן את עצמו, אך אין בשלב זה התמוטטות. להפך, יש המשך בריא של ביקושים וכנגדם יש גם ההיצע ובסופו של דבר מתבצעות עסקאות". כך מדגיש עו"ד מוריאל מטלון, ממשרד גורניצקי ושות', החתום בין היתר בתקופה האחרונה על ייצוג דוד פתאל בעסקה לרכישת מלונות חברת אזורים ועל עסקת מכירת הקניונים של אפריקה ישראל למליסרון.

לדברי מטלון, שותף מנהל בגורניצקי ומספר שתיים במשרד אחרי עו"ד פיני רובין, "זה אולי מחיר נמוך מהמחיר שהיו מבקשות המוכרות בנסיבות אחרות ואולי בכלל לא היו מוכרות, אבל אלו לא מחירים של פשיטת רגל".

בעסקת המלונות רכש דוד פתאל 12 בתי מלון מרשת מוריה ואקור. "העסקה משקפת שווי של 38 אלף דולר לחדר, שזה פחות מחצי עלות הקמה של חדר", מסביר מטלון. "המיוחד בעסקה הוא החזון מאחוריה. אני מלווה את פתאל שנים רבות, והחזון מתחילת הדרך היה להוביל את שוק המלונאות בארץ. עקב בצד אגודל הוא מתקרב לנקודה זו, תוך שהוא מקבל החלטות עסקיות אמיצות ומוצלחות".

להערכת מטלון, זאת עסקה יוצאת דופן בהיקפה, כיוון שלא נבנו או נפתחו בתי מלון בארץ בשנים האחרונות. בנוסף צפויים הסכמים חדשים לטיסות מוזלות מישראל לטורקיה, מה שעשוי להביא לעלייה במספר הלינות בארץ.

מטלון: "יש אנומליה שבה המחיר למ"ר במלונאות בישראל הרבה יותר זול מנדל"ן למגורים, בגלל המחסור במגורים ומחירי הדירות הגבוהים. באירופה ובארה"ב זה יחס הפוך. יש כאן אלמנט של סיכון - בסופו של דבר מלונאות זה ביזנס קשה. צריך לבצע עשרות אלפי עסקאות בשנה וכל הזמן צריך לרצות את כולם".

גלובס: איך אתם מתנהלים בצל המשבר העולמי?

"המשרד עצמו לא נפגע מהמשבר. להיפך, יש עומס עבודה סביב המצב הכלכלי וחוסר היציבות. באופן כללי, בהשוואה לארה"ב ולאירופה, בישראל מתמודדים טוב יותר עם המשבר ולראיה לא היו קריסות משמעותיות. גם הבנקים לא רוצים לממש בטוחות, על אף שיש הפרת קובננטים. יש חברות גדולות שנאלצות לקבל החלטות כואבות, אבל מי שלא חייב למכור יושב היום על הגדר בתקווה שמחר יקבל מחירים יותר טובים. יש לנו לקוחות שיכולים לבצע עסקאות אך הם נזהרים כי יש תחושה שמחר יתבצעו עסקאות טובות יותר, אך זו תחושה שהולכת ודועכת.

"בדיעבד המוכרים צדקו. לא זו בלבד שלא הייתה נפילה, אנו רואים בחודשים האחרונים עליות מחירים וחזרה למצב של עסקאות. זה עדיין לא דרמטי, אולי בגלל שהדולר לא יציב ויש לו השפעה על הנדל"ן. יש ציפייה שיהיה שינוי במחירים, אולי כתוצאה מהכרזה רשמית על סיום המשבר או שינויים בשער הדולר, אבל רואים חזרה לשולחן המשא ומתן".

איך יצאנו בזול?

"המשבר תפס אותנו ברמה שממילא הייתה נמוכה ולא שיקפה את ההתפתחות הכלכלית במדינה. הדוגמא הכי טובה היא מיעוט בהתחלות הבנייה למגורים ולמשרדים. היום אנו ביציאה מאותן 4-5 שנים של הקפאת מחירים ואנו רואים חזרה לשולחן העסקאות. ברבעון האחרון של 2009 נראה עסקאות בקרקעות זמינות לבנייה שהמתינו. בעיקר בתחום הנדל"ן למגורים, שמקדים את הסקטורים האחרים, אחריו יגיעו המשרדים ואח"כ גם מסחרי".