המופע המהפכני "אדם חד המימד" יועלה החל מהשבוע הבא בארץ

*המופע מתבסס על טכנולוגיה חדשנית ההופכת שחקנים-רקדנים לסרט חי שבו מופיעות על הבמה דמויות בגודל אדם עם פנים מוקרנות מתוך סרטים

"אדם חד המימד", המופע המהפכני החדש של קבוצת "אופלה קומפניה", יועלה לראשונה החל בשבוע הבא במרכז סוזאן דלל בת"א בהפקה משותפת בריטית-ישראלית. דניאל לנדאו, יוצר המופע, מתאר אותו כ"פאזל אנושי בדיוני המשלב טכנולוגיה עם גוף, קולנוע עם במה, והרבה דמיון והומור".

הבוקר התקיימה פרזנטציה של קטעים מהמופע בהרצליה, במהלכה נחשפה לראשונה הטכנולוגיה החדשנית ההופכת שחקנים-רקדנים לסרט חי שבו מופיעות על הבמה דמויות בגודל אדם עם פנים מוקרנות מתוך סרטים.

מסך של חשדנות

למופע סיפור מסגרת על משפחה בת ארבע נפשות (אם, אב, בת וסבא) החיים באותו בית ומנסים לתקשר זה עם זה מבעד למסך של חשדנות הדדית בלתי פוסקת. לנדאו, שביים את המופע בסיועו של הישראלי אריאל אפרים אשבל, ליהק צוות שחקנים בריטים למופע כבר בחורף שעבר ושילב את הופעתם המצולמת בזו של הרקדנים הישראלים. כמו כן משתתפים ב"אדם חד המימד" שלושה נגנים המבצעים את המוזיקה המקורית שהלחינו דניאל מאיר ומיכל אופנהיים לנדאו.

דניאל לנדאו נולד בירושלים בשנת 1973. הוא במאי ומלחין, בוגר תואר שני בקונסרבטוריון המלכותי של הולנד במגמת קומפוזיציה וניו מדיה, היוצר בהופעותיו שילובים ייחודיים של מוזיקה חיה, תנועה, קולנוע ותיאטרון.

בין השנים 1996 ל-2005 חי באמסטרדם, ועבודות קודמות שלו הועלו בהצלחה בפסטיבלים יוקרתיים בצרפת, מקסיקו, הונגריה, אנגליה, גרמניה וספרד. לפני ארבע שנים חזר לארץ, והחל לעבוד על "אדם חד המימד", פרויקט שחייב אותו לפתח את הטכנולוגיה המאפשרת הקרנת שחקנים על דמויות חיות.

אדם חד המימד / צלם יחצ


הרחק מהרחוב הישראלי

"לא יצרתי את המופע כדי להציג טכנולוגיה חדשה, למרות שמדובר בפיתוח ייחודי שטרם נראה כמותו בעולם", מבהיר לנדאו. "התחלתי ממקום מופשט. השינויים שעברתי בחיי האישיים השפיעו מאד על תהליך היצירה כי חזרתי לישראל, התחתנתי, הפכתי לאב. פתאום נושא המשפחה הפך קרוב לליבי, וכאשר החלטתי שיהיה סיפור מסגרת למופע כיוונתי למקומות האלה.

"משפחה היא סוג של ג'ונגל בו כל פרט מנסה לשרוד במסגרת, וזה מאפשר קשת רחבה של הבעת רגשות מהומור עד כאב. גם הרקע האישי שלי כמי שגדל בארץ, אבל אמו הייתה אנגליה שמעולם לא דברה עברית שוטפת והתרבות בבית הייתה רחוקה מהרחוב הישראלי, באה לידי ביטוי בקונספט של רקדנים מקומיים המשולבים בהקרנות של שחקנים אנגלים".

*המופע מיועד בעיקר לחו"ל?

"בשלב מסוים הפרויקט ייצא גם לשוק העולמי, אבל היה לי ברור שקודם כל הוא יוצג בישראל. הוא נוצר פה, בשיתוף פעולה עם כישרונות מקומיים מדהימים, בתנאים שונים מאד מאלו שהורגלתי להם בשנותי באמסטרדם. זה היה תהליך קשה שדרש את הזמן שלו. היו הצעות להעלות את 'אדם חד המימד' כבר לפני יותר משנה, בפסטיבל עכו, אבל התעקשתי לתת לפרויקט להבשיל ולהגיע לאן שהיה צריך להגיע. לא עשיתי יחסי ציבור מוקדמים ולא שיווקתי את הרעיון לפסטיבלים בינלאומיים. זה יגיע מאוחר יותר".

*ואתה כבר חושב על הפרויקט הבא?

"הייתי רוצה ליצור מופע בעברית, שיהיה מחובר לחלוטין להווייה הישראלית, כי זה הרקע שמתוכו בחרתי להמשיך לחיות וליצור. אני עדיין לא יודע מה זה יהיה, וכמה זמן זה ייקח, אבל הייתי רוצה להתנסות ביצירה כזו".

שותפו של לנדאו ליצירת "אדם חד המימד", אריאל אפרים אשבל, הוא בוגר מגמת התיאטרון של תיכון א' לאמנויות בתל אביב ובית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים. הוא זכור בין השאר מעבודות כמו "הדיבוק - בין שני עולמות", "קוראז'" ו"גרעינים" שהועלו בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר ("גרעינים" אף זכה בפסטיבל בשנת 2003). מיכל אופנהיים לנדאו, זמרת ומלחינה, היא גם מייסדת ומנהלת מוזיקלית של מקהלת "גבעול" במשותף עם מאיה דוניץ. "אדם חד המימד" מועלה בסיוע קרן רבינוביץ, המרכז הישראלי למדיה דיגיטאלית וקרן לוי לאסן. *

הופעות ראשונות יתקיימו ב 6 בספטמבר, ב-12 וב-13 בחודש ב21:00 באולם תיאטרון ענבל במרכז סוזאן דלל בתל אביב