מוסדיים: "אין סיבה שלבייב לא יישאר - שיזרים הון ונכסים"

גלובס tv מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס: "אם בעל שליטה יכול לשפר יכולת החזר של חברה, אין סיבה שלא ימשיך לכהן" ■ הסדר חוב אפריקה הוא משימה מורכבת משום שמדובר ב-13 סדרות אג"ח בהיקף כ-9 מיליארד ש' ■ ביתו ונפילתו / מתי גולן על מחיר החמדנותוגם - שאלות ותשובות

יממה לאחר ההודעה הדרמטית של אפריקה ישראל על כך שלא תוכל לעמוד בהיקף חובותיה למחזיקי האג"ח, מתחילות ההתייעצויות. אתמול קיימו נאמני כל סדרות האג"ח ישיבה דחופה והוחלט לפעול לזימון אסיפה משותפת לכל הסדרות כבר בשבוע הבא. מנהלי אפריקה ישראל כבר החלו לקיים מפגשים עם הגופים המוסדיים הגדולים המחזיקים באג"ח של החברה.

רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות, אמר היום: "נפעל לשפר את המבנה המאזני של החברה ונדרוש הזרמת הון ו/או נכסים מבעל השליטה. גם נשקול המרה של חלק מהחוב למניות ונאפשר לחברה לפעול כדי להשביח את נכסיה".

בינתיים נראה כי המניות והאג"ח של אפריקה ישראל עדיין לא מתאוששות. אתמול נפלה מניית אפריקה ישראל ב-25%, והיום היא השילה כ-15% נוספים. גם אגרות החוב של החברה סבלו מסנטימנט שלילי ואיבדו היום עוד כ-8% בממוצע. תשואת האג"ח של אפריקה ישראל זינקו ביומיים האחרונים לרמה של עד 115%, המשקפת את האמון הנמוך של המשקיעים ביכולת החזר החוב של החברה.

איכות הביטחונות נתונה במחלוקת

בשוק ההון מציינים כי הסדר החוב הוא משימה מורכבת ומסובכת, בעיקר כיוון שמדובר בהסדר של 13 סדרות אג"ח, בהיקף של כ-9 מיליארד שקל, ולכל סדרת אג"ח מאפיינים ואינטרסים שונים ומנוגדים.

עוד מציינים בשוק כי בתקופה האחרונה השקיעו הרבה מאוד משקיעים פרטיים באגרות החוב משום המחירים הנמוכים שלהן, שהיוו הזדמנות להשקעה. "העובדה שלציבור הרחב חלק רב באג"ח עלולה לסבך את ההגעה להסדר", מעריך גורם בשוק ההון.

למרות הקולות שנשמעו להדחת בעל השליטה ויו"ר החברה לב לבייב מתפקידו, נראה כי המוסדיים אינם ממהרים לדרוש זאת. "אתמול לבייב בעצם הודה שהעסק כבר לא שלו, אולם כיוון שללבייב עצמו יש כנראה השפעה מכרעת על חלק מעסקיו, לא בטוח בכלל שכדאי להחליפו", אומר משקיע מוסדי. "אם בעל השליטה בחברה יכול לשפר את יכולת ההחזרה שלה, אין סיבה שלא ימשיך לכהן בה", אמר ורמוס. "אנחנו מאמינים שבעל השליטה הוא איש הגון שיעשה כל שצריך כדי לעמוד בהתחייבויותיה".

סוגיה נוספת שיש עליה מחלוקת בין המוסדיים היא איכות הביטחונות שיוכלו לקבל מחזיקי האג"ח. "במסגרת הסדר, אם נפרוס את החוב מחדש, חלק מזה יכלול קבלת ביטחונות ושעבודים. יש להביא בחשבון שחלק גדול מהנכסים כיום לא משועבדים לבנקים, ולכן במסגרת הסדר נוסיף ביטחונות אלה, בדיאלוג עם הבנקים", אמר ורמוס. אחד המחזיקים המוסדיים הגדולים באג"חים של אפריקה אמר כי "ברור שאפריקה לא תוכל להמשיך לממש נכסים כדי לשלם ריביות ואת הקרן הקרובה. לכן, גם בתשלום האג"חים לטווח ארוך החברה לא צפויה לעמוד, ובקרוב גם המניות לא יהיו שוות כלום".

לעומת זאת, מנהל של גוף מוסדי אחר סבור כי "הבעיה היא שאין לאפריקה ביטחונות לתת, ולכן ברור כי יידרש כאן דילול". אותו גורם גם ציין כי "רק דחיית חובות לא תעזור. לבייב יצטרך להביא כסף אישי לחברה, ושאלת המבחן שלו נמצאת במכרות ובעסקים הפרטיים, ושם רב הנסתר על הגלוי".

שאלות | ותשובות

* מהו הסדר חוב?

כאשר חברה נוטלת הלוואה מבנק או משוק ההון, מועדי הפירעון שלה נקבעים מראש. לרוב, כאשר מגיע מועד הפירעון, החברה ממחזרת את ההלוואה, אך בעת מצוקה פיננסית, היא אינה מצליחה לגייס מחדש את ההלוואה או לעמוד בתשלומים. במקרים כאלה, החברה מבקשת מנושיה הסדר חוב, שמטרתו לפרוס אותו מחדש לתקופה ארוכה יותר ואולי גם למחוק חלק ממנו.

* כיצד מתגבש הסדר החוב?

במקרה של אפריקה ישראל, הסדר החוב הוא מול מחזיקי האג"ח של החברה. כיוון שישנם מחזיקי אג"ח רבים, אמורה להתגבש נציגות שלהם, שתכלול את מחזיקי האג"ח הגדולים, המשקיעים המוסדיים הגדולים בשוק ההון (בעיקר חברות הביטוח), והיא תמנה עו"ד שייצג אותה מול החברה. בתום מו"מ בין הצדדים, הסכם על מתווה הסדר החוב, אם יושג, יועלה להצבעת מחזיקי האג"ח. כדי להוציאו לפועל, נדרש רוב של 75% ממחזיקי האג"ח.

* מה יכלול הסדר החוב?

בדרך כלל יש בהסדרי חוב שני מרכיבים מרכזיים: דחיית תשלומי החוב ופריסתם בתמורה לפיצוי בדמות תוספת ריבית. לעתים, ההסדר כולל המרה של חלק מהחוב למניות בחברה, ולעתים במסגרת ההסדר גדלה מעורבות מחזיקי האג"ח בניהול החברה, בין אם באמצעות מינוי דירקטור מטעמם ובין אם באמצעות אישור שלהם לעסקאות שונות או לחלוקת דיבידנדים.

* האם לב לבייב יזרים כסף לאפריקה ישראל?

מוקדם עדיין לדעת. הדבר תלוי ברצונו וביכולתו של לבייב. לזכותו של לבייב ייאמר, שעד היום הוא עמד מאחורי אפריקה ישראל והזרים לה מכספו האישי כמיליארד שקל. אין ספק שאם לבייב ימשיך להזרים כסף, מחזיקי האג"ח יהיו נכונים יותר ללכת לקראתו בגיבוש הסדר.

* האם לבייב עשוי לצאת מאפריקה ישראל?

קשה לדעת בשלב זה אם לבייב ייצא לחלוטין מאפריקה, אך ניתן להעריך כי היקף אחזקותיו בחברה יצטמצם. כיום מחזיק לבייב בכ-75% ממניות החברה, והשאלה המעניינת היא אם הוא עדיין יהיה בעל השליטה הבלעדי ויחזיק ביותר מ-50% מהמניות.

* כיצד יושפעו כספי הפנסיה ממצב אפריקה ישראל?

אמנם חלק גדול מאגרות החוב של החברה מושקעות בחסכונות הפנסיוניים שלנו, אולם מדובר בלא יותר מ-1% מכספי הפנסיה. כמו כן, חשוב לציין כי בשנה החולפת רשמו אגרות החוב של אפריקה ישראל ירידות חדות, כך שכבר ספגנו חלק לא מבוטל מההפסדים.