המכרז להקמת מתקן יבוא הגז הטבעי למשק נדחה לאוקטובר

משרדי האוצר והתשתיות נענו לבקשת המתמודדות לפרק זמן נוסף להתארגנות ■ היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-400 מיליון דולר ■ בין המתעניינות במכרז: דלק, ישראמקו, קצא"א, ENI האיטלקית, GOLAR הנורווגית ועוד

הגשת ההצעות לשלב המיון המוקדם (P.Q) במכרז הבינלאומי להקמת מתקן הגז הטבעי הנוזלי למשק (LNG) נדחתה בחודש ל-20 באוקטובר 2009, כך נודע ל"גלובס".

משרדי האוצר והתשתיות החליטו לדחות את הגשת ההצעות על מנת לתת זמן נוסף לקבוצות המתעניינות במכרז להתגבש. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד בכ-400 מיליון דולר. בראש ועדת המכרזים לפרויקט, עומד סגן החשב הכללי, אבי דור.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", קבוצת דלק וישראמקו , השותפות בקידוח "תמר", מתכוונות להתמודד על הפרויקט, וכבר רכשו את מסמכי המכרז. את מסמכי המכרז רכשו E.N.I האיטלקית, מיצובישי מיפן וחברת Golar LNG הנורווגית. כמו כן, חברת קצא"א (צינור נפט אילת אשקלון) חברה פרטית בבעלות משותפת של ממשלת ישראל וממשלת איראן, שוקלת להתמודד במכרז, אך עדיין לא ברור האם תקבל את אישור משרד האוצר.

מדובר במכרז B.O.T להקמת מתקן קליטת גז טבעי נוזלי עד 2015, ולתפעולו במשך 25 שנה תמורת תמלוגים מהמדינה. דרישות הסף במכרז כללו הוכחת איתנות פיננסית והצגת יכולות טכניות. לפי הערכות, המכרז הסופי יתפרס במחצית השנייה של 2010.

הקמת המתקן נועדה לאפשר לישראל ערוץ אספקת גז טבעי עצמאי, שיפחית את התלות בשני ספקי גז הנוכחיים: EMG המצרית ושותפות בקידוח "תמר", בראשות דלק וישראמקו.
על רקע העלאת מחירי הגז מצד הספקים (EMG וים תטיס) בחוזים האחרונים מול חברת החשמל, במשק האנרגיה רואים חשיבות רבה בקידום מהיר של הפרויקט שיאפשר למדינה לרכוש גז טבעי במחירי SPOT (רכישה מזדמנת) ממספר רב של ספקים.

לשם השוואה, מחיר הגז הטבעי בארה"ב קרס השבוע לשפל של כ-3 דולר בלבד ליחידת גז על רקע גידול במלאים וירידה בביקושים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הדחייה היא בשל בקשות של מתמודדים פוטנציאליים שביקשו פרק זמן נוסף להתארגנות. מדובר בהליך שגרתי".