השוק יורד והדולר עולה: הדולר היציג ננעל בעלייה של 0.3%

שערו היציג: 3.8070 שקלים ■ סקר ה-ADP שפורסם בארה"ב תומך בהתחזקות הדולר בעולם ■ סיטי בעקבות העלאת תחזיות הצמיחה של המשק על-ידי בנק ישראל: "תחזיות הצמיחה תומכות בייסוף השקל"

הקורלציה ההפוכה בין שוקי המניות והדולר הביאה את המטבע האמריקני להתחזק קלות מול השקל, כאשר החולשה במניות גורמת למשקיעים לנטוש את האפיקים המסוכנים לטובת האפיקים הבטוחים יותר, כדוגמת הדולר ואגרות החוב של ממשלת ארה"ב. בינתיים, בשוק המט"ח העולמי ממתינים לנתוני התעסוקה החשובים לחודש אוגוסט שיפורסמו ביום שישי בארה"ב וישפיעו על המסחר בדולר, כאשר היום (ד') פורסם סקר ה-ADP לבדיקת התעסוקה במגזר הפרטי וסיפק אינדיקציה שלילית לנתונים שיפורסמו מחרתיים.

הדולר עלה ב-0.29% ל-3.807 שקלים והאירו נחלש ב-0.34% ל-5.4132 שקלים. בשוק המט"ח העולמי נסחר הדולר בעלייה של 0.15% מול האירו, סביב 1.42 ד' לאירו, לאחר שעלה בכ-1% אמש מול האירו.

אם כן, הדולר שוב עלה היום מעל 3.8 שקלים לאחר שאתמול הוא ירד קרוב ל-3.79 שקלים. נזכיר כי בפעמים האחרונות שבנק ישראל התערב בצורה אקראית בשוק המט"ח, היה זה סביב שער של 3.785 שקלים, כך שההערכות בשוק הן כי קרנות הגידור בוחנות את בנק ישראל סביב רמה זו. בהקשר זה הזהיר אהוד קופמן, בכיר לשעבר באוצר ובבנק הפועלים ודיסקונט, מפני משבר מטבע בישראל. בראיון ל"גלובס" הוא הסביר מדוע לדעתו הספקולנטים הם אלה שמכוונים את שער החליפים בשוק הישראל, והדגיש כי "מדיניות בנק ישראל של ליברליזציה מוחלטת בתנועות הון הביאה לכך שיציבות השקל והמשק תלויה לחלוטין במשקיעים הזרים"

בינתיים, הדולר מקבל תמיכה מהמסחר בעולם, כאשר סקר ה-ADP לחודש אוגוסט אכזב את המשקיעים והחריף את המגמה של היממה האחרונה - ירידות במניות, התחזקות בדולר. הסקר הצביע על גריעה של 298 אלף משרות מהמגזר הפרטי בשוק העבודה האמריקני באוגוסט, בעוד שבשוק ציפו לגריעה מתונה יותר של 250 אלף משרות.

סיטי: "התחזיות של בנק ישראל תומכות בייסוף השקל"

כזכור, בנק ישראל העלה אתמול את תחזיות הצמיחה למשק לשנתיים הקרובות, תוך שהוא מדגיש כי השנה צפוי עודף גדול בחשבון השוטף, שעשוי להגיע לכ-7 מיליארד דולר, מה שעשוי לחזק את השקל.

"התחזיות של בנק ישראל תומכות בייסוף השקל", אומרים הים כלכלני סיטי בתגובה להעלאת תחזיות הצמיחה בישראל. "הנתון החיובי ביותר עבור השקל בתחזיות של בנק ישראל הוא העודף בחשבון השוטף. עודף זה צפוי להסתכם ב-6.8 מיליארד דולר השנה לעומת 900 מיליון דולר בתחזית הקודמת, ובשנה הבאה העודף יסתכם ב-4.8 מיליארד דולר לעומת 2 מיליארד דולר בתחזית הקודמת".

כלכלני סיטי ציינו כי שיעור האבטלה בישראל, שכבר חצה את ה-8% ולפי הערכות בנק ישראל ימשיך לעלות, ימנע מהבנק להעלות את הריבית באופן אגרסיבי. בעוד שציפיות הריבית הנגזרות משוק ההון חוזות העלאה של 2% בריבית ב-9 החודשים הקרובים, בסיטי מעריכים כי "הריבית תעלה ב-1% ב-9 החודשים הקרובים".