לא רק ספין

הכירו את מניות הספין-אוף, ואיך מנצחים באמצעותן את השוק

זה לא סוד שמניות של חברות ספין-אוף - חברות שהופרדו מחברת האם וחולקו כמעין דיבידנד למחזיקי המניות של חברת האם - הן מקום מצוין למצוא בו מניות שינצחו את השוק.

אמנם, אי הוודאות בהערכת השווי האמיתי של חברת הספין-אוף ערב ההיפרדות מחברת האם, גדולה יותר מאשר בחברות ותיקות, משום שהנתונים הפיננסיים שלה ידועים רק באופן חלקי. אבל, במסמך ההיפרדות (Form 10) מופיעים למעשה כל הנתונים שבאמצעותם יכול משקיע חרוץ לבחון את האטרקטיביות של החברה ולתמחר את המניה.

מניה לדוגמה

מניית ספין-אוף מעניינת שהחלה להיסחר בארצות הברית ממש לאחרונה, היא Seahawk Drilling (HAWK). חברת ביצוע קידוחי הגז והנפט לעומקים רדודים הופרדה מחברת האם Pride International (PDE), שהחליטה להתרכז רק בפעילות הקידוח לעומקים גדולים.

בניגוד למרבית מקרי הספין-אוף, הפעם, Pride לא תמשיך להחזיק אף חלק מ-Seahawk לאחר ההיפרדות. היתרון הוא בעצמאות הרבה יותר שתינתן לחברה, והחיסרון הוא ש-Pride גם לא תמשיך לתמוך ב-Seahawk. אולם, שוב בשונה ממקרה הספין-אוף הממוצע, Seahawk תצא לעצמאות ללא חובות כלל. היא אפילו תקבל מתנת פרידה נדיבה של 85 מיליון דולרים מחברת האם.

כמה שווה החברה?

הכנסות Seahawk לרבעון הראשון של 2009 הצטמקו ל-90 מיליון דולרים ורווח נקי של 22 סנטים למניה, בעקבות ירידת מחירי הגז לשפל היסטורי של פחות משלושה דולרים לאלף רגל מעוקב. רק לשם ההשוואה, ההכנסות השנתיות של 2008 הגיעו כבר ל-553 מיליון דולרים ורווח של 8.9 דולרים למניה.

אם אתם בעניין של מכפילים, החברה נסחרת בעת כתיבת שורות אלו במחיר של 23.55 דולרים (או שווי שוק של 273 מיליון דולרים), שמשקפים לה מכפיל מכירות של כ-0.75 ומכפיל רווח של כ-26, על סמך התוצאות של הרבעון הראשון של 2009. לא זול.

החברה גם מעריכה הוצאות רכישת רכוש קבוע של כ-20 מיליון דולרים לשנת 2009, מה שיוביל אותה לתזרים מזומנים חופשי שלילי בשנה הקרובה. כל עוד מחיר הגז ימשיך לרדת, החברה תמשיך להצטמק.

אבל, החוזים העתידיים על הגז לטווח של חצי שנה ויותר כבר מרמזים על עלייה משמעותית במחירי הגז. לכן, ייתכן כי החברה תחזור לפרוח כבר בעתיד הנראה לעין. אם אתם מאמינים שזה יקרה, המניה מתחילה להיות מעניינת כבר במחיר לא הרבה יותר נמוך מהמחיר הנוכחי.

לקנות או לא?

בדרך כלל עוברת תקופה של כחצי שנה עד שנה עד אשר מסתיים לחץ המכירות של אלו שקיבלו את מניות הספין-אוף כמתנה ועד אשר הן צצות על המכ"מים של המשקיעים. ביחד עם אי הוודאות באשר להתנהגות מחיר הגז בעתיד הקרוב, המסקנה שלי היא שכדאי להמתין לפחות רבעון או שניים על מנת לקבל תמונה מדויקת יותר.

אגב, באחד בספטמבר חברת הבדיקות הרפואיות (CFN) CareFusion תופרד גם היא באמצעות ספין-אוף מחברת Cardinal Health (CAH).**

הכותב אינו מחזיק בניירות הערך המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com