בנק ישראל אופטימי: עדכן תחזית הצמיחה ב-2009 ל-0% וב-2010 ל-2.5%

"נראה כי בלימת הירידה בפעילות, שהיתה צפויה להתרחש רק בסוף 2009, התרחשה ברובה ברבעון 2"

בנק ישראל הודיע היום (ג') כי, בפעם החמישית בשנה האחרונה, הוא מעדכן את תחזית הצמיחה למשק הישראלי, הפעם, כלפי מעלה, וזאת בעקבות מידע חיובי על הפעילות הכלכלית ברבעון השני בישראל ובעולם, ובעקבות השיפור בתחזיות הצמיחה והסחר העולמיות.

לפי התחזית החדשה, לא צפויה צמיחה בשנת 2009 (צמיחה של 0%) וזאת לעומת התחזית האחרונה, הפסימית מאוד, שדיברה על צמיחה שלילית של 1.5%. עם זאת, בנק ישראל דווקא פסימי לגבי ההתפתחויות בשוק העבודה ומעדכן כלפי מעלה את תחזית שיעור האבטלה הממוצע ב-2009 מ-7.7% ל-8.1%. כלומר, בנק ישראל צופה כעת 243 אלף מובטלים ב-2009 ולא 231 אלף כפי שצפה באפריל האחרון. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הציג את התחזיות המעודכנות גם בפני משלחת של ארגון ה-OECD אשר הגיעה היום לביקור בארץ.

"משמעות התחזית לגבי התוואי הרבעוני היא צמיחה מתונה בהמשך השנה של כ-2.5% לרבעון במונחים שנתיים, ועלייה מתונה בשיעור האבטלה במחצית השנייה", נכתב בהודעת הבנק. בנוסף, עדכן בנק ישראל בחדות את היקף העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, שצפוי להגיע לכ-7 מיליארד דולר (לעומת 2 מיליארד דולר בלבד), זאת כתוצאה משיפור ניכר בתנאי הסחר, מירידה חדה ביבוא ומכניסה של משקיעים זרים, הן פיננסיים והן ריאליים, אשר בנק ישראל לא ידע לצפות עקב המשבר הכלכלי הגלובלי.

כמו כן, בנק ישראל יותר אופטימי גם לגבי 2010. לפי התחזית המעודכנת, התמ''ג צפוי לגדול בשיעור של 2.5% ב-2010 וזאת לעומת התחזית הקודמת שבישרה צמיחה של 1% בלבד. עם זאת, שיעור האבטלה הממוצע צפוי לעלות מעט לשיעור של 8.3%.

הצמיחה בתחזית מובלת על ידי גידול ביצוא, שצפוי לעלות בשיעור של 6.3% (לעומת ירידה של 12% ב-2009), וגידול נמוך יותר בשימושים המקומיים (צריכה פרטית וציבורית והשקעות) בשיעור של 2.7%, בעיקר עקב התאוששות איטית של ההשקעה בענפי המשק, ששיעורה בתוצר צפוי להישאר נמוך והיא תגדל שוב רק ב-2010.

האוצר לא ממהר לעדכן

בבנק ישראל מציינים כי על פי נתוני החשבונאות הלאומית למחצית הראשונה "נראה כי הבלימה של הירידה בפעילות הכלכלית, שהיתה צפויה להתרחש רק בסוף 2009, התרחשה ברובה ברביע השני של השנה. התפתחות זו משותפת גם למשקים מפותחים נוספים". נזכיר כי לפי אומדנים מוקדמים של הלמ''ס, עלה התמ''ג הישראלי ברביע השני של 2009 בשיעור של 1% במונחים שנתיים, תוך עלייה של היצוא והצריכה הפרטית אשר צפויה, לפי צפי בנק ישראל, לגדול ב-3.5% אחרי ירידה של 0.5% ב-2009.

נזכיר כי תחזית הצמיחה של האוצר נותרה על כנה ועומדת על 1%- (צמיחה שלילית) ב-2009 ו-1.5% (חיובי) ב-2010. שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס אתמול ברמז לעדכונים החוזרים של בנק ישראל ואמר: "אנו לא מעדכנים תחזיות כל חודש ולכן לא נמהר לעדכן. הכיוון נראה נכון ואנו שמחים לקבל תחזיות אופטימיות יותר אך ייקח עוד זמן, אם בכלל, עד שנעדכן". נזכיר כי משרד האוצר לא עדכן עד כה את תחזית הצמיחה שלו.

גורמים בשוק ההון אמרו ל"גלובס" כי פרסום העדכון בתחזיות איננו מקרי. "סטנלי פישר הוא איש מתוחכם מאוד. הוא פרסם היום תחזיות אופטימיות למדי כדי להרגיע את השווקים, ובעיקר את הזרים, בגלל המשבר באפריקה ישראל", אמר בכיר בשוק ההון.