למצוא בלי לחפש: טכנולוגיה שעוזרת להתמצא בעידן הווב 2.0

הטכנולוגיה של הסטארט-אפ SimilarWeb מאפשרת לגולש להגיע למיליוני אתרים נידחים, ומספקת המלצות על אתרים טובים - "על בסיס תוכן ואופי האתר שבו נמצא הגולש באותו רגע"

עידן הווב 2.0 כבש את לב המשתמשים בעיקר הודות לאפשרויות השיתוף הרבות שהציע, ולעובדה שכל גולש מן השורה יכול לקחת חלק פעיל ביצירת התוכן באינטרנט. אולם, לצד התכונות הללו, נוצרה סביבת אינטרנט חדשה - עמוסה במידע, שמקשה על הגולש למצוא תוכן רלבנטי.

במגרש הזה משחקת גם חברת הסטארט-אפ הישראלית, SimilarWeb, שהוקמה ב-2007 על-ידי אור עופר (מנכ"ל), ניר כהן (סמנכ"ל טכנולוגיות) ואלכס איטלמן (מתכנת ראשי), במטרה לאפשר חוויית "גילוי ללא חיפוש".

"המערכת שלנו יודעת לתת המלצות על אתרים טובים על בסיס תוכן ואופי האתר שבו נמצא הגולש באותו רגע". כך, בעת גלישה באתר טכנולוגי, היוזר יראה חלונית, ובה המלצות על אתרי טכנולוגיה נוספים. על מנת ליהנות מהטכנולוגיה הזו יש להוריד תוסף לדפדפן, כרגע זה עובד רק עבור פיירפוקס ובעתיד גם ל-IE, ומאותו הרגע, "הגולש יכול להרשות לעצמו להיות עצלן", כדברי עופר. "אבל, הגולשים יכולים גם לדרג את המלצות האתרים, להוסיף או להוריד תוצאות, ולהפוך את חוויית הגלישה ליותר אסוציאטיבית".

התוסף הושק בפברואר, ולדברי עופר, נרשמו כבר עשרות אלפי התקנות. "הטכנולוגיה שלנו סרקה מיליוני אתרים ברחבי העולם, בהם גם אלו שכלולים ב'זנב הארוך' של הרשת". כך, ההמלצות כוללות גם אתרים מוכרים ופופולריים, אבל גם אתרים נידחים, ובשפות שונות. מלבד התוסף, החברה השיקה במאי גם מנוע חיפוש לאתרי אינטרנט שלא מצריך התקנת תוסף דפדפן - SimilarSites, שבו מבקרים מאות אלפי גולשים בחודש.

SimilarWeb פועלת בשוק צפוף למדי, שבו משחקות גם StumbleUpon הוותיקה ו-Yoono, אבל עופר סבור כי "היתרונות שלנו טמונים בעיקר בוויזואליות, ובקרוב נציע גם המלצות מבוססות תוכן, ולא רק אתרים. מדובר במערכת לומדת ואיכות ההמלצות כל הזמן משתפרת".

יזמי החברה יכולים לזקוף לזכותם את העובדה שזכו בתחרות הסטארט-אפים של מיני סיד-קאמפ שנערכה בינואר בתל אביב, עוד לפני שהצליחו לגייס הון. "לא השקענו מאמצי שיווק, אבל זכינו להתייחסות תקשורתית גבוהה. די מהר הסתבר שהכלי שלנו יכול להיות מוצר משלים לשירותים המתחרים".

הבאזז שאפף את החברה סייע בגיוס ההון - עד כה גייסה החברה מאות אלפי דולרים מהמשקיע ד"ר יוסי ורדי, ומקבוצת ההשקעות Docor, של קבוצת ואן-ליר. "כעת אנחנו מתמקדים ביצירת המוצר המושלם שמסייע לגלישה, שבלעדיו יוזרים לא גולשים בצורה חכמה ואפקטיבית. זו השאיפה - להיות מובילי שוק בתחום הזה".

מה המודל העסקי?

עופר: "לפני כחודש התחלנו לשלב פרסומות ממוקדות במנוע החיפוש שלנו, ובקרוב נשלם פרסומות גם ב-SimilarWeb". לדבריו, החברה כבר החלה לייצר הכנסות, ויש עוד נדבכים למודל העסקי אותם לא מוכנים לחשוף כעת היזמים. אנחנו סבורים כי נגיע למצב של רווחיות כבר באמצע 2010", טוען עופר.