רוביני לפרס: "ישראל מובילה את כלכלות העולם בדרך החוצה מהמשבר הכלכלי"

רוביני הביע הערכה רבה לפועלו של הנגיד פישר ■ פרס: "ההשענות על פיתוחים עתידיים וטכנולוגיות מתקדמות, מאפשרים לישראל לעמוד בחזית הקדמה והפיתוח, והדבר מקרין גם על נתוני צמיחה חיוביים בישראל"

נשיא המדינה שמעון פרס ערך אתמול (ו') פגישת עבודה עם הכלכלן המוביל פרופסור נוריאל רוביני, מ"נביאי המשבר הכלכלי העולמי", במהלך כינוס מדיני כלכלי המתקיים באיטליה, בו משתתפים מנהיגים, שרים, ואנשי עסקים מובילים מרחבי העולם.

הנשיא ביקש לדעת על המגמות הכלכליות נוכח המשבר הכלכלי וכן על עמדותיו לגבי כלכלת ישראל. פרופ' רוביני פתח ואמר כי הכלכלה הישראלית מוכיחה את יציבותה ביחס לכלכלות העולם המערבי ובניהול נכון של השוק הפרטי והמערכת הפיננסית בהובלתו של הנגיד סטנלי פישר. " אני עוקב אחרי הנתונים הכלכליים של ישראל ומתוכם עולה בברור כי אין ספק כי ישראל היא מהמדינות הראשונות המתאוששות מהמשבר הכלכלי העולמי "ישראל מובילה את הדרך החוצה מהמשבר", אמר רוביני והוסיף ואמר כי יש לו הערכה רבה לפועלו של נגיד הבנק סטנלי פישר.

רוביני הסכים עם נשיא המדינה כי ישראל נמצאת על קרקע כלכלית יציבה משום שהשכילה להשקיע בענפי התעשייה והטכנולוגיה "לצערנו, ההשקעות הגדולות בנדל"ן ובאשראי, בארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות באירופה גרמו למשבר העולמי", אמר רוביני.
רוביני הציג לנשיא שלושה מודלים כלכליים אפשריים ליציאה מן המשבר העולמי: מודל V, בו הכלכלה תתאושש בצורה חדה ומקבילה לנפילה הגדולה אותה חוותה בשנה האחרונה. מודל נוסף הינו מודל ה U המתאפיין בהתאוששות איטית ומתונה לאחר המשבר והמודל האחרון, מודל ה W החוזה נפילה חדה נוספת לאחר ההתאוששות היחסית הנוכחית רק לאחר הירידה הנוספת יש לצפות להתאוששות מלאה מהמשבר.

במהלך הפגישה פרט הנשיא בהרחבה על מגמות עתידיות בכלכלה הישראלית בהתבססו על מגמת השקעות בחמש תעשיות המחר אנרגיה, מים, אמצעי הוראה טכנולוגיים, HLS (בטחון לאומי) ותאי גזע. הנשיא ציין כי ישראל אינה נשענת על משאבי טבע, שאין לה וכי כל הונה הוא המוח והיצירתיות של אזרחי ישראל. "אין ספק", אמר פרס "כי ההשענות על פיתוחים עתידיים וטכנולוגיות מתקדמות, מאפשרים לישראל לעמוד בחזית הקדמה והפיתוח, והדבר מקרין גם על נתוני צמיחה חיוביים בישראל."

נוריאל רוביני הוא פרופסור לכלכלה בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת ניו יורק ויושב ראש מועצת המנהלים של חברת הייעוץ "RGE מוניטור" (רוביני גלובל אקונומיקס). רוביני נחשב לאחד מהכלכלנים הבודדים שחזו את משבר האשראי העולמי כבר ב-2004, ולנביא זעם לגבי הכלכלה העולמית.