לאמיצים בלבד: אג"ח הארוכות של אפריקה

אולי בתוך ההיסטריה והפאניקה דווקא טמונה הזמנות השקעה?

בשנתיים האחרונות הייתה מניית אפריקה ישראל רכבת ההרים של הבורסה. שוק המניות כולו חווה תקופה תנודתית, אך התנודות בחברת הנדל"ן של לב לבייב היו חדות במיוחד.

אחרי שהגיעה במאי 2007 לשווי שיא של 28 מיליארד שקל, החלה המניה החברה להתרסק ואיבדה 90% משוויה בתוך שנה, על רקע חשיפתה לשוקי הנדל"ן בארה"ב וברוסיה ובשל רמת המינוף הגבוהה. בתחילת 2009 התהפכה המגמה, ועל גל האופוריה בשווקים השלימה זינוק של 150% בתוך זמן קצר.

הודעתה של אפריקה ישראל בתחילת השבוע כי לא תעמוד בתשלומי החוב שלה, שינתה שוב את הסנטימנט במנייתה, אשר השלימה עד סוף השבוע צלילה של יותר מ-30%. ירידות בשיעור דומה נרשמו באיגרות החוב של אפריקה, והן נסחרות כיום בתשואה גבוהה של כ-25%-470%. החברה עצמה נסחרת כעת לפי שווי של 700 מיליון דולר בלבד.

קשה שלא לתהות, האם הירידות מוגזמות? ייתכן שצרותיה של אפריקה כבר מגולמות במחירי המניות והאג"ח, ואולי בתוך ההיסטריה והפאניקה דווקא טמונה הזמנות השקעה (לאמיצים בלבד כמובן)?

קשה מאוד למצוא היום אנליסטים שימליצו על מניית אפריקה, בעיקר משום שבעלי המניות צפויים למצוא את עצמם מדוללים במסגרת הסדר חוב מתגבש, כשהיקף הדילול עדיין לא ידוע. ואולם, באשר לאג"ח של החברה, ישנם דווקא אנליסטים שמעריכים כי חלקן (במיוחד אלו במח"מ ארוך) עשויות להיות מעניינות להשקעה.

"באג"ח הארוכות יש הזדמנויות, ובמיוחד אלו שנסחרות במחיר נמוך מ-50 אגורות מהוות הזדמנות", אומר יובל בן-זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים. "צריך, עם זאת, לזכור שזו השקעה ברמת סיכון גבוהה מאוד. במניות או באג"ח שמחירן עולה על 70 אגורות הסיכון גבוה מאוד, והסיכוי לא מפצה על כך".

יניב רחמי, סמנכ"ל רמקו בית השקעות, ממליץ ספציפית על סדרה 21 של אפריקה ישראל, שנסחרת כיום בתשואה של 34%. "גם בתרחיש של אי עמידה בהתחייבויות במועדן, מחירה של אג"ח 21 אטרקטיבי. אבל המשקיעים צריכים אורך נשימה ויכולת מנטלית לחוות תנודתיות גבוהה במחיר האג"ח. גם אם ההסדר יכלול ויתורים כואבים, האג"ח הארוכות הן עדיין נכס שיניב תשואה דו ספרתית נאה".

מנגד, סבור האנליסט שי ליפמן מאי.בי.אי כי עדיין מוקדם לקבוע האם ניירות הערך של אפריקה מעניינים להשקעה. "כל עוד לא יודעים מה קורה עם ההסדר, הכול בגדר הימורים. כדאיות ההשקעה בחברה תלויה במספר שאלות, כמו האם ההסדר יכלול את כל הסדרות והאם יהיה דילול של מחזיקי המניות", מציין ליפמן. *