"המאמצים לחיפוש אחר רון ארד לא נפסקים"

(עדכון) כך דווח בגלי צה"ל ■ "ידיעות אחרונות" פירסם הבוקר כי בידי קהילית המודיעין הישראלית מצוי דו"ח סודי על גורלו של הנווט השבוי, הקובע כי ארד חי לפחות 9 שנים אחרי שנפל בשבי, וככל הנראה נפטר ממחלה

הנווט השבוי רון ארד, שמטוסו הופל בלבנון לפני 23 שנים והוא נפל לידי תנועת אמ"ל השיעית, מת בשבי בלבנון באמצע שנות ה-90' - כך קובע דו"ח סודי של אגף המודיעין (אמ"ן) בצה"ל.

עם זאת, ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "המאמצים לחיפוש אחר רון ארד לא נפסקים"- כך דווח בגלי צה"ל.

הדו"ח, שממצאיו מתפרסמים הבוקר (א') בעיתון "ידיעות אחרונות", קובע כי ארד חי לפחות 9 שנים אחרי שנפל בשבי, וככל הנראה נפטר ממחלה בזמן שהיה שבוי בלבנון.

ועדה סודית, שהוקמה בראשות ראש אמ"ן דאז, אלוף אהרון זאבי-פרקש, בדקה את השתלשלות העניינים מאז 16 אוקטובר 1986, אז נחטף ארד בלבנון. במהלך תקופת השבי הועבר הנווט - אותו החזיקו אנשי משמרות המהפכה האיראניים - מלבנון לאיראן, ובהמשך הוא הוחזר ללבנון.

בשלב מסוים במהלך שנות ה-90' הודיעה איראן למתווך הגרמני שהוביל אז את המגעים כי אין ברשותה כל מידע אודות גורלו של ארד, וכי על ישראל לפנות לחיזבאללה כדי לקבל מידע בנושא. באמ"ן מעריכים כי קצת לפני הודעתה של איראן, מת הנווט השבוי בלבנון - ככל הנראה ממחלה.

שרון העדיף להמתין למציאת הגופה

המידע בדו"ח אינו כולל את המיקום המדויק שבו נקבר ארד, מידע שאינו מצוי בידי קהילית המודיעין הישראלית. למרות זאת, כל המומחים שבדקו את הדו"ח מייחסים לו את האמינות הגבוהה ביותר.

מסקנות הדו"ח המליצו באופן חד-משמעי להכריז כי רון ארד הוא חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע. האלוף זאבי פרקש קיבל את מסקנות הצוות והמליץ עליהן לרמטכ"ל דאז, דן חלוץ. פרקש דאג ליידע גם את ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, שהחליט להמתין לתוצאות בדיקת DNA שתאשר כי הנווט אינו בין החיים או למציאת גופתו של ארד.

הממצאים הועברו גם לידי משפחת ארד, שמסרה בתגובה: "מבחינתנו רון עדיין חי, ומגיע לנו לדעת מה עלה בגורלו".