בכוונת ארדן להוציא לבז"ן צו המורה לה להפחית זיהום בלו"ז מהיר

בז"ן אמרה כי היא מחזקת את ידו של ארדן: "בעת ההפרטה, התחייבה ישראל לספק גז טבעי לחיפה עד סוף 2009, ועל בסיס זה נקבעה עלות הרכישה" ■ "אנו משקיעים מאמצים רבים וסכומים עצומים למען הסביבה"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, פנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, ועדכן אותם בכוונתו להוציא צו אישי חדש לבתי זיקוק בחיפה המורה להם לבצע הפחתה בזיהום אותו הם פולטים, בלוח זמנים מהיר.

בפנייתו מציין ארדן כי מצב הזיהום אוויר באזור מפרץ חיפה חמור ומהווה סכנה בריאותית לתושבי האזור, וכי בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) בחיפה מהווים את אחד הגורמים המרכזיים לכך.

כבר בשנת 2006, הוצא על ידי קודמו של ארדן בתפקיד צו, המורה לבתי הזיקוק לנקוט בצעדים להפחתת זיהום האוויר באמצעות התקנת מתקני טיפול בארובות (סולקנים ומשקעים). בהמשך, בעקבות החלטת הממשלה לקדם תשתית גז טבעי לאזור המפרץ, דבר שעתיד להוביל להפחתה משמעותית בזיהום האוויר הנפלט, נענה השר לשעבר, ח"כ גדעון עזרא, לבקשת בז"ן לאפשר את ההפחתה בפליטות באמצעות שימוש בגז טבעי המייתרת את התקנת מתקני הטיפול בארובות, ודחה את יישום הצו עד לחודש ינואר 2009, מועד בו, על פי התחיבות משרד התשתיות, היה אמור להגיע גז טבעי לבתי הזיקוק, ובהמשך איפשר דחייה של עד שנה נוספת (לחודש ינואר 2010), בעקבות עיכובים בהקמת הצנרת.

ארדן מדגיש כי נכון להיום, הקמת צינור הגז טרם הושלמה ומועד השלמתו אינו ידוע. לאור זאת, בכוונתו להוציא לבית הזיקוק צו חדש המורה לחברה לבצע הפחתה בזיהום אוויר בפרק זמן מהיר, בין על ידי מעבר לגז טבעי ובין על ידי התקנת מתקני טיפול בארובות.

ארדן הוסיף כי בכוונתו לקבוע בצו איסור על כל פעילות המוסיפה זיהום אוויר, כל עוד בית הזיקוק לא יבצע את ההפחתה האמורה.

בז"ן: "משקיעים מאמצים רבים וסכומים עצומים למען הסביבה"

מבז"ן נמסר בתגובה כי "בעת הפרטת בז"ן, התחייבה מדינת ישראל לספק גז טבעי לחיפה עד סוף 2009. על בסיס התחייבות זו נקבעה עלות הרכישה. יתרה מזאת, על מנת להיערך למעבר לגז, השקיעה בז"ן סך של כ-120 מיליון שקל. אנו מחזקים את ידו של השר ארדן בפנייתו לראש הממשלה - גם אנו ובעלי מניותינו פונים בנושא לראש הממשלה, לאחר שכל פניותינו למשרדי הממשלה השונים לא הועילו. בז"ן משקיעה מאמצים רבים וסכומים עצומים למען הסביבה ואנו מקווים כי מכשולים ביורוקרטיים לא גרמו להפסקת פעילותה".

איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים הגיב גם כן. "פרויקט הגעת הגז הטבעי לחיפה הוא פרויקט ברמה לאומית ועליו לקבל סדר עדיפויות לאומי. התאחדות התעשיינים פועלת מזה שנים מול הממשלה על מנת שזו תקדם את הגעת הגז הטבעי לאזורי התעשייה במהירות הגבוהה ביותר. לצערנו, את מחיר הביורוקרטיה משלמת התעשייה הישראלית והציבור בצפון הארץ. איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים קיים לפני מספר ימים כינוס חירום של מפעלי הכימיה בחיפה על מנת לגבש את מהלכיו המיידיים בכדי שהממשלה תעמוד בהתחייבותה להבאת הגז לחיפה כמתוכנן".