משבר גיל ה-40 של האינטרנט

הרשת סובלת ממשבר הגיל. אחד המאפיינים הוא התמכרות. ככה זה כשהרשת היא הכל

ימי הולדת רבים יש לאינטרנט, וכל אחד מציין את היום המועדף עליו: המצאת המייל, הצ'ט, הדפדפן או הפרוטוקול - נדמה כי כמעט בכל יום אפשר לחגוג לרשת, אבל כנראה שכולם מסכימים שהכול התחיל השבוע לפני 40 שנה באוניברסיטת קליפורניה - כבל נחושת באורך 3 מטרים העביר מידע בין שני מחשבים מגושמים. 20 איש היו שם, ואף אחד לא כתב על זה בבלוג שלו, לא העלה וידיאו של האירוע ליוטיוב או פתח קבוצה בפייסבוק.

40 שנה אחר-כך - והאינטרנט הוא כל מה שלא ציפו לו. מה שהחל כמיזם צבאי-אקדמי למקרה של מלחמה אטומית הפך ל... הפך למה בעצם? זה כל היופי, לא? שהרשת הפכה למיליון דברים, וכנראה לדבר הכי גדול שקרה למין האנושי במאה ה-20 - בלי לגרוע מכבודם של פצצת האטום, הגלולה למניעת היריון, המיקרוגל ושאר המצאות. הכול ברשת, והרשת היא הכול.

עכשיו כבר מדברים על משבר אמצע החיים של האינטרנט. הרשת מתבגרת, משנה את פניה, לא תמיד לטובה, עומדת בפני ניסיונות צנזורה, נאבקת בהאקרים, תאגידים וסתם פושעים קטנים, עמוסה בבאגים וניג'וסים, ממוסחרת, ממותגת, חסרת סבלנות.

מאפיין קטן למשבר הזה מצאתי באתרי החדשות: בסיאטל, לא רחוק מהמפקדה של מיקרוסופט, נוסד מכון הגמילה הראשון בארה"ב להתמכרות לאינטרנט. בהולנד, סין, קוריאה הצפונית ובטייוואן כבר יש מרכזים מהסוג הזה, אבל באמריקה - ארץ האפשרויות - זה הראשון. מוזר, לא? האמריקנים הם הרי האומה הכי מכורה בעולם, וכבר עשור פחות או יותר שמדברים על פוטנציאל ההתמכרות של הרשת. אם הייתי מקבל שקל על כל פעם שכתבתי או קראתי כתבה על הנושא, הייתי עשיר יותר מביל גייטס.

נושא ההתמכרות לאינטרנט עלה לראשונה בשנת 1995 כפרודיה, ובהרבה מובנים נשאר כזה. אגודת הפסיכיאטרים האמריקנית לא מכירה בהפרעה הספציפית הזו. אין דבר כזה התמכרות לאינטרנט, הם אומרים, יש התמכרות וזהו: מי שמכור לסקס מוצא את זה ברשת - וכך גם המכורים לשופינג, הימורים, משחקים או אספנות של דברים משונים.

אבל אין דבר כזה התמכרות לאינטרנט, מהסיבה הפשוטה שאין באמת דבר כזה "אינטרנט". האינטרנט הוא כאמור מיליון דברים, הוא סך האנשים המחוברים אליו ברגע נתון, הוא ענן של מידע וקישורים.

את המטפלת הילארי קאש זה כנראה לא שיכנע, והיא הקימה את מכון הגמילה בעל השם הקולע reSTART. התענוג יעלה 14 אלף דולר, הטיפול ייערך בקבוצות של לא יותר מ-6 אנשים ויימשך 45 ימים.

תוכנית הטיפול המפורטת באתר (ראו קישור למטה) כוללת התנתקות מוחלטת מכל מה שקשור ברשת. המטופלים ייאלצו לעשות דברים "אמיתיים" כמו עבודות בית, ריפוי בעיסוק, ולטייל הרבה ברגל. כרגע יש רק מאושפז אחד במרכז, בחור בן 19 בשם בן אלכסנדר, מכור למשחקי מחשב. לטענתו, הוא משחק 17 שעות ביום, ואין שום דבר אחר שמעניין אותו.

איך תדעו אם גם אתם מכורים? כנסו לאתר וענו על שאלון משונה למדי: האם אתם מתעצבנים כשמפריעים לכם לגלוש? האם אתם סובלים מתזונה לקויה, הפרעות שינה, אובדן משקל או משקל יתר? האם אתם משקרים כששואלים אתכם מה אתם עושים כשאתם גולשים ברשת - ושאר שאלות מהסוג הזה.

עניתי על השאלון. אני לא מכור. עכשיו אני יכול לחזור לטוויטר שלי?

http://www.netaddictionrecovery.com