המפקח על הביטוח: כשלים בניהול קופת הגמל של עובדי אל-על

בעקבות הממצאים החמורים שנמצאו לכאורה בהתנהלות הקופה מינה הממונה ידין ענתבי מפקח מיוחד בקופה ■ בקופה של עובדי אל-על מנוהלים כיום נכסים בהיקף של כ-917 מיליון שקל עבור כ-11 אלף עמיתים

דירקטוריון קופת הגמל של עובדי חברת אל על ניטרל את נושאי המשרה בקופה וקיבל בעצמו החלטות אופרטיביות, תוך ששני חברי דירקטוריון בקופה, בהם גם יו"ר הקופה משה שרביט, אישרו האחד לשני הלוואות מכספי הקופה בניגוד להוראות האוצר. כך עולה מטיוטת דו"ח הביקורת החריפה מאוד שהוציא משרד רוה"ח ברלב ושות' לאחר ביקורת שביצע לקופה בהנחיית אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר.

בעקבות הממצאים החמורים שנמצאו לכאורה בהתנהלות הקופה מינה הממונה ידין ענתבי את ראובן סווירי למפקח המיוחד בקופה, כך שיפקח על כל התנהלותה, עד להודעה חדשה. על הקופה להגיב לממצאי הביקורת עד ה-10 בספטמבר.

הממצאים נוגעים כולם לאופן ניהול הקופה והממשל התאגידי בה, ולא לפרשת התשואות השליליות שרשמה בתחילת 2008. בדו"ח של משרד ברלב ושות' מפורטים שורה של ממצאים חמורים:

הקופה פתחה בהליכים ואף הוציאה הוצאות ראשוניות למתן הלוואה של 15 מיליון שקל ליזם נדל"ן שהוא חמו של היועץ המשפטי של הקופה. בנוסף, לא ניתן גילוי נאות לקשר בין היועץ המשפטי של הקופה וחמו בפני מקבלי ההחלטות בקופה. במקביל, כך מפורט בטענות כנגד הקופה, לקופה אין ידע נדרש למתן הלוואות והיא לא נתנה הלוואות מעין אלו בעבר.

יו"ר דירקטוריון הקופה והדירקטור נוסף ששימש בעבר כיו"ר ועדת ההלוואות בקופה אישרו האחד לשני בפברואר ובאפריל השנה שתי הלוואות בניגוד למותר בתקנות מס הכנסה ובשיעורים הגבוהים מהמותר ביחס לצבירות האישיות בקופה.

שכר היועץ המשפטי של הקופה לשנת 2009 עמד על 748 אלף שקל כשנכון לחודש מאי האחרון שולמו לו כ-241 אלף שקלים. זאת, בעוד שבקופות מפעליות דומות באופיין, המנהלות נכסים בהיקף גדול יותר מקופת אל על, מקובל שכר שנתי של כ-103 אלף שקל ליועץ המשפטי. בנוסף, הדירקטוריון לא ערך הליך ראוי לבחירה של היועץ המשפטי, כאשר לקופה יש בנוסף ייעוץ משפטי ממשרד חיצוני בעלות נוספת.

לדברי המנכ"ל היוצא של הקופה, צחי רדיאנו, שהתפטר מתפקידו כבר במאי השנה (עוד קודם לעריכת הביקורת של האוצר, ובעקבות כך שלדידו הדירקטוריון לקח מסמכויותיו וניטרל אותו) אך המשיך בתפקידו עד סוף אוגוסט לבקשת יו"ר הקופה, הדירקטוריון והיועץ המשפטי בקופה לקחו לעצמם סמכויות ניהוליות מבלי לעדכן וליידע את המנכ"ל. בנוסף, מצוין בדו"ח של משרד רו"ח ברלב ושות', ישנה אווירה קשה בקרב נושאי משרה בקופה ביחס לחברי הדירקטוריון, ולחץ זה מוביל להתפטרות של נושאי משרה.

בין ההחלטות הניהוליות שקיבל לכאורה הדירקטוריון בניגוד לתקנות ישנה הזמנת שמאות לנכס נדל"ן עבור ההלוואה הנזכרת לעיל לחמו של היועץ המשפטי של הקופה.

כמו כן, אין גילוי מספק לקשרים עסקיים קודמים בין היועץ המשפטי של הקופה לבין דח"צ בקופה.

הקופה מתקשרת עם ספקים ונושאי משרה ללא הסכמי התקשרות ואותרו הוצאות ותשלומים שאושרו ושולמו בהליך שאינו תקין.

בקופה של עובדי אל על, הנמצאת בבעלות עובדי החברה ומנוהלת על ידי נציגיהם, מנוהלים כיום נכסים בהיקף של כ-917 מיליון שקל עבור כ-11 אלף עמיתים. בקופה עצמה ציינו היום בתגובה כי הם לומדים את דו"ח הביקורת ויגיבו בהמשך.

כהונתו של המפקח המיוחד אינה קצובה בזמן, ותפקידו יהיה ללוות את הקופה במהלך תפקידו ולפקח על פעילותה ולבחון את החשדות שעלו מהביקורת. למפקח המיוחד עצמאות מלאה. בקופה מנוהלים כיום כ-917 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה גדלו הוצאות ההנהלה והוצאות בגין עמלות של הקופה בכ29% לסך של כ-3 מיליון שקל לעומת סך של כ-2.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.