הבורסות באירופה סיימו בעליות שערים: קדברי זינקה ב-38% בלונדון

גלובס tv קראפט הציעה לרכוש את קדברי תמורת 16.7 מיליארד דולר - ההצעה נדחתה ■ מריל לינץ' שורי על שוק הנדל"ן הרוסי: העניק המלצת "קנייה" לאפ"י פיתוח ומירלנד פיתוח ■ היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט

המדדים המובילים באירופה ננעלו בעליות שערים בהמשך לנעילה החיובית הבוקר באסיה ובהובלת קדברי שזינקה בכ-38% לאחר שדחתה הצעת רכש שהגישה קראפט בסכום של 16.7 מיליארד דולר. נציין כי היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט בשל יום העבודה (Labor Day).

מדד הפוטיס הבריטי סיים בעלייה של 1.7%, הדאקס הגרמני הוסיף 1.5% והקאק הצרפתי עלה באותו שיעור.

מדד סנטיקס לאמון המשקיעים בגוש האירו רשם בספטמבר תוצאה של 14.6-, לעומת 17 נקודות באוגוסט. מדובר בשיא של 14 חודשים. כלומר מספרם של הפסימיסטים עולה על מספרם של האופטימיסטים. עם זאת, נראה כי הפער הולך ומצטמצם. המדד צנח לשפל של כל הזמנים במארס ומאז הוא עולה בעקבות העלייה במדדי המניות האירופיים. מדד אמון המשיקים נע במתאם הדוק של 92.3% למדד המניות האירופיות של בנק מורגן סטנלי הבוחן את ביצועיהן של הבורסות המובילות בגוש האירו.

מדד פוטסי 100 ■ מדד דאקס ■ מדד קאק 40 .

מריל לינץ': שוק הנדל"ן הרוסי יתאושש

לאחר תקופה ארוכה של חדשות שליליות ותחזיות פסימיות, שוק הנדל"ן הרוסי זוכה סוף סוף להמלצות חיוביות; מחלקת המחקר מריל לינץ' בנק אוף אמריקה העניקה המלצת "קנייה" לחברות הנדל"ן המתמקדות בשוק הרוסי ובמזרח אירופה.

על אף מצבו הרעוע של שוק הנדל"ן הרוסי, במריל לינץ' בנק אוף אמריקה צופים התאוששות במהלך הרבעון השני של השנה. האנליסטים במריל לינץ' מעריכים כי השוק מתמחר את הנכסים ברוסיה במחיר הנמוך ב-30% עד 35% מהשווי ההוגן שלהם.

מריל לינץ' העניקה המלצת קנייה לאפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, וכן למירלנד פיתוח , זרוע השקעות הנדל"ן ברוסיה של קבוצת אליעזר פישמן, הנסחרת בבורסת המשנה הבריטית (AIM).

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

ה-G20 מתחייבת לרסן את המערכת הפיננסית

שרי האוצר של קבוצת מדינות ה-G20 נעלו את הפסגה שהתקיימה בסוף השבוע בלונדון בהתחייבות משותפת להשארת תוכניות התמריצים הממשלתיות על כנן ככל שיידרש בכדי להבטיח את יציבותה ויכולת התאוששותה של הכלכלה העולמית.

ההסכמה החשובה ביותר קובעת כי כאשר המדינות המובילות תסיימנה את הנקיטה בצעדים ממריצים מיוחדים, הן תעשנה זאת בתיאום מראש בכדי למתן את אי היציבות והתנודתיות, תופעות אשר תתרחשנה בודאי לכש"יגמלו" הממשלות את השווקים מעירוי הנזילות המתמיד ממנו הם נהנים כעת.

עם זאת, בפסגת ה-G20 התעוררו גם כמה חילוקי דעות. נראה כי עדיין לא התגבשה הסכמה כללית סביב ניסוחן של תקנות מסדירות חדשות לשווקים הפיננסיים - תקנות אשר עשויות למנוע הישנותו של משבר כלכלי דומה לזה אשר חווינו לאחרונה בעתיד. נראה כי ההתאוששות המסוימת שהכלכלה העולמית חווה בחודשים האחרונים הצליחה להשקיט את תחושת הדחיפות ששררה בקרב קובעי המדיניות אך לפני כנה חודשים. עם זאת, אין להפחית בחשיבות ההסכמות שהושגו לתיאום הנסיגה מהמהלכים הממריצים, הסכמות אשר חשיבותם תתגלה בחודשים הקרובים.

שוקולד יקר - קדבורי דחתה הצעת רכש בהיקף של 16.7 מיליארד דולר

ענקית המזון האמריקנית קראפט הודיעה היום (ב') כי הציעה ליצרנית הממתקים הבריטית קדברי לרכוש אותה תמורת 16.7 מיליארד דולר. ההצעה כוללת רכיב מזומן וקבלת מניות קראפט. קדבורי דחתה את הצעת הרכש.

בתגובה, מסרה קראפט כי "היא החברה עובדת על הצעה משופרת על מנת לשמור על דיאלוג בר-קיימא".

מיזוג בין השתיים, אם יקרה, יוביל ליצירת ענקית מזון, חטיפים וממתקים עם הכנסות שנתיות של 50 מיליארד דולר ופריסה גלובאלית כולל דריסת רגל משמעותית באירופה.

ה"טיימס" מדווח כי HSBC הציע לרכוש את חטיבת הבנקאות הפרטית של ING תמורת 1 מיליארד ליש"ט. העיתון מסר כי גם קרן ההשקעות הסינגפורית DBS וגם ג'וליוס בר השוויצרית הביעו עניין באותם נכסים.

יום שלישי של עליות באסיה

המדדים המובילים באסיה ננעלו בעליות שערים זה היום השלישי ברציפות, בהובלת מניות הטכנולוגיה והפיננסים לאחר שועידת ה-G20 החליטה לרסן את המערכת הפיננסית העולמית.

נזכיר כי בשבוע שעבר, המפלגה הדמוקרטית של יפן, בראשות יוקיאו האטויאמה ניצחה בפעם הראשונה בבחירות לראשות הממשלה. האטויאמה זכה ב-308 מתוך 480 מושבי הבית התחתון של הפרלמנט, הדיאט. בעקבות הניצחון המוחץ, ראש הממשלה הנוכחי, טארו אסו, הודיע כי יתפטר מתפקיד יו"ר המפלגה הליברלית דמוקרטית.

"מדובר במהפכה של ממש", אמר פרופסור שימאדה, יו"ר ועדת ההשקעות בקבינט היפני, בראיון ל"גלובס". "הממשלה החדשה תתמקד בסובסידיות לצרכנים ולא ליצרנים. מדובר במהפכה של ממש - האי תתרכז בצד הצרכני".

שימאדה הסביר כי יפן לא הושפעה במידה משמעותית מהמשבר, אך מכיוון שהיא מבוססת יצוא, היא נפגעה. "חברות רבות מנסות לבנות אותן מחדש, ולפתח מוצרים חדשים. התעשייה היפנית נכנסת לשלב ראשון של התאוששות.

ובזירה הסינית, הרשויות בסין פרסמו ביום שישי טיוטה לחוק שיאפשר הגדלה של ההשקעות הזרות במדינה, והכולל העלאה של תיקרת ההשקעות של משקיעים מוסדיים זרים. תחת תוכנית המשקיעים המוסדיים עם אישורי השקעה (QFII), אישורי ההשקעה יעלו ל-1 מיליארד דולר מ-800 מיליון דולר היום.

מדד ניקיי 225 עלה ב-1.3% ל-10,320 נקודות ■ מדד הנג-סנג עלה ב-1.5% ל-20,629 נקודות■ מדד שנחאי המשולב הוסיף 0.7% ל-2,881 נקודות ■ מדד S&P/ASX עלה ב-0.43% ל-4,454 נקודות

בזירת המטבעות, הדולר עולה ב-0.27% ל-93.2 ין לדולר.

טושיבה מתעניינת באנרגיה גרעינית

בסופ"ש נודע כי טושיבה מתעניינת ברכישת חברת הכוח הגרעיני Areva בעסקה של 5 מיליארד דולר. טושיבה שואפת להגדיל את עסקי האנרגיה שלה ולצמצם את עסקי שבבי המחשב.

מניות הטכנולוגיה ריכזו עניין לחר שחברת ATIC מאבו דאבי הודיעה כי תרכוש את צ'רטרד סמיקונדקטור (סימול: CSM:SP) תמורת 2.5 דולר סינגפור (1.8 מיליארד דולר), או 2.88 דולר סינגפור למניה. קרן ההשקעות הריבונית של סין, טמסק, המחזיקה ב-62% ממניות צ'רטרד סמיקונדקטור תומכת בעסקה.

קבוצת ה-G20 החליטה להגביל את המינופים בבנקים ולאלץ אותם להגדיל את היקף ואיכות הערבויות שלהם. קומונוולת' בנק אוף אוסטרליה .

[לטבלת שערי חליפין]