חדש ממרכז השלטון המקומי: מחשבון לחישוב עלות המים

כל אזרח יכול להיכנס למחשבון, להזין נתוני מגורים ולקבל תמונת מצב על חשבון המים ■ ועדת הכספים של הכנסת תיבחן מחדש את נחיצות היטל הבצורת והרפורמה במשק המים הצפויה להיכנס לתוקפה ב-1 בינואר

החל מה-15 לספטמבר, יכול כל תושב ישראל לחשב כמה יעלה לו חשבון המים החדש, אם היטל הבצורת ייכנס לתוקפו, לפי מחשבון שעלה היום (ב') באתר www.watercalc.co.il, פרי יוזמת מרכז השלטון המקומי.

כל משתמש צריך להזין נתונים כמו בין היתר הרשות המקומית שמופקדת על היישוב שבו הוא גר, מספר הנפשות בבית, כמות הצריכה הביתית וכמות הצריכה המשותפת במ"ק, כדי לקבל את התחשיב כמה יהיה עליו לשלם בחשבונות המים החדשים.

מרכז השלטון המקומי מנהל כנגד רשות המים מאבק במטרה לבטל את ההחלטה להטיל על התושבים מס בצורת.

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, הודיע היום על הקמת צוות מיוחד שייבחן מחדש את נחיצות היטל הבצורת והרפורמה במשק המים הצפויה להיכנס לתוקפה ב-1 בינואר. הצוות, שיורכב מחברי ועדת הכספים, ועדת הכלכלה, נציגי משרד האוצר ורשות המים, יבחן את נושא היטל הבצורת בהתאם לקבלת חשבונות המים על יד אזרחים. בנוסף, יבדוק הצוות את חוק תאגידי המים וכן את נושא מחיר המים הדיפרנציאלי.

בדיון שקיימה היום ועדת הכספים של הכנסת הבהיר גפני כי הצוות ישנה סעיפים, ובמידת הצורך אף יבצע שינויי חקיקה כדי למנוע עיוות ונזק לאזרחים באזורים שונים בארץ. גפני אמר כי "משק המים בישראל בטלטלה חסרת תקדים, היטל הבצורת מדיר שינה מעינינו ומעיני ראשי ערים, למרות שזאת הוראת שעה, במידה והשנה תהיה גשומה נדאג שהיטל הבצורת יבוטל".

ח"כ מירי רגב, שיזמה את הדיון, אמרה כי על פי הרפורמה הצפויה, מחיר המים יהיה שונה ממקומות הרריים לעמקים וכי בפריפריה המחירים יהיו גבוהים יותר. "הגיע הזמן שאנשי ציבור שיש להם משכורות ותנאים טובים יתנו דוגמה אישית. המחדל בניהול משק המים לא יכול להיות על גבם של האזרחים", אמרה רגב שהודיעה יחד עם ח"כ יעקב אדרי (קדימה) כי יובילו יחד עם חברי כנסת נוספים את הצעת החוק למחירים דיפרנציאליים של מים החל מ-1 בינואר. "מחירי מים אינם הפקר. על מחירי המים להיות שיוויוניים ועממיים לכל אזרחי המדינה", הוסיפה רגב.

אורי שני, מנהל רשות המים, אמר כי האפקט של היטל הבצורת כבר מורגש כיום. "באוגוסט בשנה החולפת הצריכה הפרטית במדינה עמדה על 74 מיליון קוב מים, ובאוגוסט השנה הצריכה עומדת על סך 61 מיליון קוב, ירידה של 13 מיליון קוב מים וזאת למרות הגידול באוכלוסיה", אמר שני. "עם זאת, במידה והחורף יהיה גשום השנה, נמליץ לבטל את היטל הבצורת", הוסיף.

שני אמר עוד כי יש לראות כיצד ניתן לצמצם את הפערים בנושא מחירי המים בארץ, והוסיף כי מבחינת רשות המים, מחיר הכניסה של המים יהיה אחיד לכל הרשויות בארץ. עם זאת, אריה מצליח מהמרכז לשלטון המקומי ביקש להדגיש כי מחיר הכניסה של המים אינו רלוונטי לאזרח, מאחר ובתוצאה המחיר ליצרן ימשיך להיות שונה ממקום למקום ולא שוויוני.