ברוש מזהיר: "הידרדרות הדולר - הליהמן ברדרס של ישראל"

ברוש ל"גלובס": "יש פה בעיה של ספקולנטים שעושים עלינו סיבוב, וזו אחריות של הממשלה פשוט לגרש אותם מפה" ■ גורם בהתאחדות: "באוצר חושבים שיעשו לנו מסאז' בכל פעם שאנחנו מתלוננים על הדולר ואנחנו נירגע" ■ בנק ישראל רכש היום כחצי מיליארד דולר

פגישה קשה מצפה לשר האוצר, יובל שטייניץ, עם שרגא ברוש, ראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ביום חמישי הקרוב בנושא בעיית הדולר הנחלש.

"הידרדרות בשער הדולר-שקל עלולה להיות הליהמן ברדרס של הכלכלה הישראלית. שערי הדולר היום - סביב 3.75 שקל לדולר - הם כבר לא בדיחה ולא מאפשרים לשבת בשקט. בתי ההשקעות צופים את המשך היחלשות הדולר מול השקל, ואנחנו עלולים לאבד את כושר התחרות של הייצוא ולפטר עוד עובדים. בלי שהייצוא יתאושש המשק לא ייצא מהמשבר", כך אמר הבוקר (ג') שרגא ברוש ל"גלובס".

לדבריו, "מה שיקרה הוא שתתגבר התופעה שאנשים מרימים ידיים ועוברים למקום אחר, כפי שקרה עכשיו עם תדיראן קרייר, מה שהביא לכך ש-300 עובדים הלכו הבית בעפולה. מי שמייצר בארה"ב, רומניה ובוודאי בסין - אין לו בעיה של דולר-שקל".

ישראל מידרדרת בדירוג התחרותיות

נתוני "מדד התחרותיות העולמי 2009-2010" המתפרסמים היום מדגימים את הבעיה. עולה מהם, כי ישראל ממשיכה להידרדר בדירוג התחרותיות העולמי. בשנה האחרונה ירדה ישראל מהמקום ה-23 למקום ה-27 במדד, ובתוך שלוש שנים צנחה ב-13 מקומות, מהמקום ה-14 למקום ה-27. ההידרדרות מצביעה על היחלשות בכושר התחרותיות של הכלכלה הישראלית.

מה אתה מציע לעשות?

"יש פה בעיה של ספקולנטים שעושים עלינו סיבוב וזו אחריות של הממשלה פשוט לגרש אותם מפה. כי כשהם יגמרו את הסיבוב שלהם, אנחנו נישאר עם תעשייה שעברה מפה. מקרה תדיראן קרייר הוא דוגמה לאיך שתעשיין פותר לעצמו את הבעיה, ואין לו שום ברירה. כי אם הוא רוצה להמשיך להתחרות בשוק העולמי, הוא חייב להוציא את היצוא למקום אחר שבו אין משמעות לפערים בין הדולר לשקל".

"חושבים שיעשו לנו מסאז'"

מדבריו של ברוש משתמע כאילו הממשלה פשוט לא מבינה עד כמה מדובר פה בבעיה. "הממשלה חייבת להבין את הקריטיות בפעולה תקיפה מבחינתם כדי לגרש את הספקולנטים", הוא אומר ומציג דוגמאות. למשל, האו"ם הציג לפני כשלוש שנים תוכנית להתמודדות עם השקעות ספקולנטיות. להערכת האו"ם, מדינות רבות, בעיקר עניות, סובלות מתנודות חדות של השקעות גלובליות, ואחד הפתרונות שהוא הציע היה לרסן תנועות אלו על ידי כפיית מס על עסקאות מט"ח. דוגמה נוספת מציגה בלגיה, שיזמה חקיקה בנושא מס על עסקאות מט"ח (CTT), במטרה לבלום תנועות הון ספקולטיביות.

"צריך לזכור שההידרדרות בשער הדולר מתרחשת במקביל להידרדרות בשווקים המסורתיים שלנו בארה"ב ובאירופה, ולכן זה כל-כך קטלני", מחדד ברוש.

ביום חמישי, כאמור, הוא ייפגש עם שטייניץ, וזו לא תהיה הפעם הראשונה שהנושא יידון ביניהם. "אני מצפה ממנו ביום חמישי להבטחה לתגובה, והיא לא חייבת להיות פומבית, שכן יש דברים שראוי לא לעשות בפומבי, אבל אני חייב לראות נחישות בתגובה שלו על מנת לפתור את הבעיה", אומר ברוש.

"אפשר לקחת דוגמה מהמנהיגות של הנגיד בשנה האחרונה, שבכלים המוניטריים שעומדים לרשותו נהג בנחישות רבה. אני לא יודע איפה היינו לולא הפעילות הזאת".

גורמים בהתאחדות אומרים שבאוצר עוד לא נפל האסימון. "חושבים שיעשו לנו מסאז' בכל פעם שאנחנו מתלוננים על הדולר ואנחנו נירגע", אמר ל"גלובס" גורם בהתאחדות. אולם נראה כי ברוש לא יסתפק יותר בפגישות ובדיבורים. "אני מתכוון להיאבק לפתרון מוחלט של הבעיה בכל כלי שיעמוד לרשותי. קצה נפשי בדברת", הוא אומר.