דש, כלל ואלטשולר שחם הובילו את דירוג קופות הגמל גם ביולי

זוכות לדירוג a בקרב המנהלים הגדולים של קופות כלליות ■ בגופים הקטנים - מגדל ביטוח מובילה עם דירוג aa ■ במסלול השקלי בולטת מגדל שוקי הון

לאחר תקופה בת כמה חודשים שבה נושא הסדרי החוב ירד מהכותרות, הודעתה של אפריקה ישראל מתחילת החודש כי לא תעמוד בהתחייבויותיה, החזירה את הנושא לראש סדר היום. אפריקה כמובן לא לבד - 36 חברות שלהן אג"ח בשווי 5.3 מיליארד שקל מקיימות בימים אלה מגעים להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלהן. לפי נתוני רשות ניירות ערך, 48 חברות, להן אג"ח בהיקף של 10.8 מיליארד שקל, צפויות להתקל בבעיית פירעון בשנה הקרובה, 60% מהן ממגזר הנדל"ן.

בימים הקרובים יצא ההסדר של אפריקה ישראל לדרך, והוא עומד להיות מורכב וממושך. לאפריקה 13 סדרות אג"ח שונות, שהיקפן הכולל 9 מיליארד שקל, כאשר לכל מחזיקי סדרת אג"ח יש אינטרסים שונים, ואף מנוגדים במקרים מסוימים. למשל, גופים מוסדיים שקנו את האג"ח בשפל, יהיו נכונים יותר להתפשר, בעוד שמי שרכש את האג"ח בערכה המלא יצטרך לעמוד מאחורי כל ההתנגדויות ל"תספורת".

בסופו של דבר, מידת לוחמנותם של המוסדיים היא שתקבע עד כמה ייפגעו כספי הפנסיה והגמל של ציבור החוסכים.

דירוג גלובס-מעלות לקופות גמל וקרנות השתלמות מתבסס על המתודולוגיה של S&P מעלות, וכולל את כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהן ותק של יותר מ-36 חודשים. הדירוג הנוכחי מתייחס לביצועי המנהלים בין אוגוסט 2006 ליולי 2009.

בדירוג יולי אין הרבה חדש: מבין הגופים הגדולים במסלול הכללי, בו 92% מנכסי ענף הגמל, ממשיכות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של דש, כלל ואלטשולר שחם לזכות בדירוג הגבוה ביותר - a. קופות דש מנוהלות על ידי אורן חנוכה, קופות כלל על ידי דן פנחסי וקופות אלטשולר שחם, שהתמזגו עם פרפקט, מנוהלות על ידי יאיר לוינשטיין.

מבין הגופים הקטנים, קופות מגדל ביטוח, שאת השקעותיהן מנהלת ענת לוין, מדורגות ב-aa - הגבוה ביותר.

החודש, נציג גם את המסלול השקלי, בו מנוהלים רק 3% מנכסי הענף. במסלול השקלי בולטות קופות הגמל של מגדל שוקי הון עם דירוג aa, וקרנות ההשתלמות שלה עם דירוג a. לדירוג זה זוכות גם קופות הגמל של כלל.

11