אלון גלזר: "יהיו עוד הרבה חברות כמו אפריקה ישראל"

סמנכ"ל המחקר בלידר בפאנל האנליסטים בכנס CFO: "הבושה נעלמה וגם חברות שיכולות לשלם ירצו הסדרים" ■ יובל בן זאב: צים ואפריקה נשענו על אשראי זול, עד שהתהפך הגלגל והתחילו הבעיות"

"זה לא נגמר. האשליה שהכל מאחורינו באה כי השוק עולה וכשהשוק רוצה לעלות הוא לא רואה בעיניים בייחוד כשריבית 0% מתדלקת אותו, אבל להערכתי יהיו עוד הרבה חברות כמו אפריקה ישראל. עכשיו הבושה נעלמה וגם חברות שיכולות לשלם ירצו הסדרים". כך אמר אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר. גלזר דיבר בפאנל האנליסטים בכנס פורום CFO שדן בהתמודדות המערכת הפיננסית עם המשבר.

גלזר התייחס למערכת הבקאית ואמר כי "הבנקים קיבלו כוויה גדולה במשבר של שנת 2002 עם הפרשות ענקיות ולמדו לקח. לכן הם היו הרבה יותר זהירים, אבל שימו לב למה שקרה במשבר הקודם. הוא התחיל בספטמבר 2000 ולקח שנתיים עד שההפרשות הגדולות התחילו בבנקים. ולכן אני לא בטוח שהגל הגדול לא לפנינו ולא נוכל להתחמק מעליה בהפרשות".

להערכת גלזר, מחנק האשראי במשק אינו קיים לגבי החברות הגדולות אלא רק לחברות הקטנות. "הבנקים כמעט לא צמחו באשראי בשנת 2009 וגם שוק ההון לא פתוח לרוב החברות. עכשיו יש חברות צריכות למחזר חוב ולא כולן יכולות לעשות את זה".

יובל בן זאב מכלל פיננסים הסכים עם גלזר ואמר כי במחצית השניה של השנה ההפרשות לחובות מסופקים בבנקים יהיו יותר גדולות מהמחצית הראשונה ואף יותר מהממוצע הרב שנתי. בן זאב התייחס לאשראי החוץ בנקאי ולהערכתו הרבה חברות יושבות על הגדר ומחכות לראות איך הסדר עם אפריקה יגמר. הוא הביע דאגה מהריבית הנמוכה - "אשראי זול לטווח ארוך זורע את זרעי המשבר הבא. הנה שתי חברות גדולות צים ואפריקה ישראל שנשענו על אשראי זול ותחושה שהוא מובטח לתמיד, עד שהתהפך הגלגל והתחילו הבעיות".

עוד אמר בן זאב כי להתמודדות הרגולציה היתה חשיבות גדולה בהתמודדות הבנקים עם המשבר: "הבנקים נכנסו חזקים למשבר ועוברים אותו כמעט כמו במהלך עסקים רגיל חלק מזה נובע ממעורבותו של המפקח על הבנקים שכבר לפני שנתים דרש את חיזוק ההון העצמי והגדלת הלימות ההון הכינה את הקרקע לספיגת זעזועים. התוצאה היתה שבחלק הכי קשה של המשבר המדינה יצאה בתוכנית ערבויות מינורית בלבד ובסוף לא הפעילו אותה בכלל".

דורון צור מפסגות טען כי שוק ההון משלם שכר לימוד על שוק החוב ותקף את חברות הדירוג. "אין כאן אשמה של חברות הדירוג אבל יש להן אחריות. פרמיות הסיכון שדרש השוק לא היו מספיק גבוהות. חברות סלולר פועלת אינה חברת נדל"ן שמקימה קניונים ברוסיה. והפער בתשואות האג"ח אינו חצי אחוז וגם לא אחוז".

בקהל לא אהבו את גישת האנליסטים. פליקס כהן, CFO של יורוקום תקף את האנליסטים ואמרו כי הם חכמים לאחר מעשה "אתם ממלאים טוטו ביום ראשון, זה לא חוכמה גדולה. לפני המשבר לא הזהרתם ועכשיו אתם מנתחים מה שהיה".