12 מיליון שקל פיצוי לאמיר רנד, שנרמס באליפות של מכבי חיפה ב-2001

כך פסק ביהמ"ש המחוזי בחיפה ■ רנד נפצע קשה בחגיגות האליפות של הירוקים במאי 2001, לאחר שנרמס ע"י האוהדים שפרצו למגרש באצטדיון קריית-אליעזר ■ מכבי חיפה תשלם 2 מיליון שקל מתוך הסכום

בית המשפט המחוזי בחיפה פסק היום (ד') פיצוי של כ-12 מיליון שקל לאמיר רנד, שנפצע קשה בחגיגות האליפות של מכבי חיפה במאי 2001, לאחר שנרמס בעת שקהל האוהדים פרץ למגרש. לאחר ניכוי קצבאות ביטוח לאומי ששולמו לו בעבר יקבל רנד כ-9.8 מיליון שקל, וכן שכר-טרחת עורך דין בסך 1.68 מיליון שקל.

בפסק דין חלקי שניתן ב-2004 קבע השופט דאז, מיכה לינדנשטראוס, את חלוקת האחריות הפנימית בין הנתבעים (לאחר יישום הסכמי שיפוי ביניהם): העירייה (בעלת האיצטדיון) והמשטרה ישלמו כל אחת 30% מסכום הפיצוי (כ-2.9 מיליון שקל); ואילו מפעילת האיצטדיון, החברה לאומנות, תרבות וספורט (חברה-בת של העירייה) וקבוצת מכבי חיפה ישלמו 20% כל אחת (כ-2 מיליון שקל). הקבוצה מבוטחת על-ידי חברת הביטוח הדר.

כזכור, במאי 2001 התקיים באצטדיון קריית-אליעזר המשחק בו הוכתרה מכבי חיפה לאלופה. במצב של 3:2 לירוקים, דקות ספורות לפני תוםה זמן, ניסו אוהדי האלופה לפרוץ לכר הדשא, ורנד, שהיה אז נער כבן 15, נמחץ ואיבד את הכרתו. לרנד נגרם נזק מוחי כבד.

התביעה הוגשה באמצעות הוריו, שיוצגו על-ידי עו"ד ישראל יונגר. בפסק הדין החלקי נקבע כי הנתבעים אחראים באחריות שילוחית, בכך שאיפשרו למספר צופים גדול מהמותר להיכנס לאצטדיון, וכי המגרש היה מגודר בגדרות גבוהות אשר לא איפשרו כניסה מיידית למגרש. התביעה נגד חברת האבטחה שנשכרה לשמור על הסדר במשחק - נדחתה.

היום קבע השופט יצחק כהן את גובה הפיצוי. הוא אימץ את עמדת המומחה מטעם בית המשפט, שהעריך כי האירוע קיצר את תוחלת חייו של רנד ב-13% (10 שנים), ופסק 2.4 מיליון שקל בגין אובדן כושר השתכרות עתידי. כן נפסק פיצוי בגין הפסדי פנסיה, סיעוד ועזרה במשק-בית, טיפולים רפואיים ותרופות, ניידות, הוצאות כביסה ועוד.

בשל מצבו הגופני של רנד קבע בית המשפט כי סכום הפיצוי יופקד בחשבון בנק מיוחד על-שמו של רנד, ולצידו הערה שלא ניתן להשתמש בכסף בלא אישור בית המשפט. (ת.א. 1274/01).