חב' החשמל פנתה לבנקי ההשקעות זרים: נערכת לגיוסים בחו"ל

בין בתי ההשקעות: HSBC, קרדיט סוויס, מריל לינץ', בארקליס ודויטשה בנק

חברת החשמל מתחילה להיערך לאפשרות של חידוש גיוסי ההון בחו"ל החל משנת 2010. החברה, בניהולו של עמוס לסקר, פנתה באחרונה ל-5-6 בנקי השקעות זרים המובילים במשק, בהם HSBC, קרדיט סוויס, מריל לינץ', בארקליס ודויטשה בנק, בהצעה לספק ייעוץ פיננסי לחברה לצורך הנפקות המתוכננות בעתיד בחו"ל. כך נודע ל"גלובס".

מדובר במכרז לבחירת יועץ להנפקה ולא לבחירת החתמים. ההנפקה מתוכננת לרבעון הראשון של 2010.

מקורות בשוק ההון ציינו כי חברת החשמל מעוניינת שבית ההשקעות ייעץ לה גם במגעים מול חברות דירוג האשראי בחו"ל (S&P ו-Moody's).

חברת החשמל נדרשת לבצע מדי שנה גיוסי הון בסך 4 מיליארד שקל עבור מימון תוכנית הפיתוח שלה, וכן עליה לבצע החזרי חוב בגין נטילת הלוואות או הנפקת אג"ח. הגיוס האחרון של חברת החשמל בחו"ל היה בינואר, אז השלימה החברה גיוס של 500 מיליון דולר בהנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים בחו"ל, שנסגרה בריבית דולרית גבוהה של 9.375%.

הגיוס שהתבצע בשיאו של המשבר הפיננסי עולמי גרר ביקורת חריפה כלפי החברה על עיתוי ההנפקה והריבית הגבוהה. את ההנפקה הובילו ג'יי פי מורגן וסיטי בנק שייעץ לחברת החשמל בהנפקות האחרונות. מחברת החשמל נמסר כי סיטי בנק אינו מייעץ כיום לחברה.

יצוין כי ביולי 2009 אישררה חברת הדירוג S&P מעלות את הימצאות הדירוג של חברת החשמל (AA-) ברשימת מעקב עם השלכות שליליות, זאת לאור נזילותה הנמוכה יחסית של החברה, שעשויה להשפיע על יכולתה לממן את צרכיה השוטפים.

חברת החשמל העריכה בדו"חותיה האחרונים כי בשנה הקרובה (ממארס 2009 עד מרץ 2010) תידרש לפרוע התחייבויות לבעלי אג"ח ולבנקים בהיקף של 5.8 מיליארד שקל. יחד עם זאת, לפחות עד סוף 2009 לא תידרש החברה לגיוסים נוספים.

כפי שפורסם ב"גלובס", לאור הביקורת על ההנפקה בארה"ב, החליט דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, לשכור יועץ בנושא גיוסי ההון העתידיים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה מוסרת נתונים על מכרזים בתהליך, ועל תוכניותיה העתידיות בתחום גיוסי ההון". בחברה הדגישו כי טרם נקבע מועד כלשהו להנפקה.