הדולר נחלש ב-0.1% אך סגר את השבוע בעלייה של 0.5%

היחלשותו של הדולר בעולם בעקבות התגברות התיאבון לסיכון מצד המשקיעים מקשים על ניסיונותיו של בנק ישראל להביא לפיחות בשקל ■ האירו זינק השבוע ב-2.8% בעקבות ההתערבות של בנק ישראל בשוק

הדולר נחלש היום (ו') מול השקל בהתאם להיחלשותו בעולם, אך הוא סגר את השבוע בהתחזקות של 0.5%, לאחר שבנק ישראל רכש השבוע מאות מיליוני דולרים על מנת להביא לפיחות בשקל. השבוע חשף "גלובס" כי בדיוק לפני שבוע ניצלו הספקולנטים את העובדה שבימי שישי מחזור המסחר בשוק הינו דליל יחסית וכן את ההערכה הרווחת בשוק כי בנק ישראל לא מתערב באופן חריג בשוק בימי שישי, מאז שהפסיק את ההתערבות הקבוע שלו בשוק בחודש שעבר. הספקולנטים ניהלו מלחמה של ממש על ה-3.75 שקלים ודרדרו את הדולר עד ל-3.375 שקלים. ביום שלישי, בנק ישראל כבר התערב.

בנק ישראל רכש ביום שלישי, לפי ההערכות בשוק, כ-800 מיליון דולר, והצליח להרים את שערו של המטבע האמריקני ל-3.8 שקלים. אך עלייה זו הייתה זמנית בלבד והדולר היציג נקבע היום ב-3.782 שקלים, ירידה של כ-0.15% בהשוואה לשער היציב שנקבע אתמול. מנגד, האירו היציג עלה היום ב-0.28% ל-5.523 שקלים וסגר את השבוע בזינוק של 2.8%.

הסיבה העיקרית להיחלשותו של הדולר השבוע היא הירידה בשערו של הדולר בשוק המט"ח העולמי. האירו, למשל, מתחזק ב-0.1% ל-1.458 דולרים. היחלשות הדולר באה במקביל לעלייה בשוקי המניות, איתות לכך שתיאבון לסיכון של המשקיעים גובר והם נוטשים את הדולר שנחשב אפיק בטוח לטובת האפיק המנייתי שנחשב מסוכן יותר.

מקורות בשוק מסרו לנו זה זמן מה כי רוב הזרים נמצאים בפוזיציות שורט על הדולר מול השקל, כלומר מהמרים על המשך היחלשות המטבע האמריקני. הדבר עולה גם בקנה אחד הם הערכות מחלקות המחקר של בנקי ההשקעות הזרים. במריל לינץ', למשל, מעריכים שהדולר ייחלש ל-3.4 שקלים עד אמצע 2010 ובברקליס מעריכים שהדולר יגיע השנה ל-3.6 שקלים.

ומה חושבים בבנקים המקומיים? "העלייה בתיאבון לסיכון בשילוב עם הסנטימנט השלילי כלפי הדולר בעולם יביאו להיחלשותו מול השקל", אומרים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון, ובכך ממשיכים לנקוט בקו שמלווה אותם בחודשים האחרונים. בבנק הפועלים נוקטים בעמדה פחות נחרצת, וצופים מגמה מעורבת בשקל: "בראש ובראשונה יושפע השקל מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. כמו כן, רכישות הדולרים של בנק ישראל יתמכו בהיחלשות השקל, אולם הגידול בעודף בחשבון השוטף, יציבות הכלכלה בישראל והציפיות להמשך העלאות הריבית במשק יתמכו בהתחזקותו".

[לאתר המט"ח]