הנקראות ביותר

כפי שפורסם ב"גלובס": דן תפעיל הרכבת הקלה בירושלים

רכשה את חלקה של ויאוליה בכ-15-20 מיליון דולר ■ "גלובס" חשף בשבוע שעבר כי החברות פנו למשרדי האוצר והתחבורה בבקשה לאשר את העסקה ■ המדינה תידרש להחליט האם לאשר את העסקה

עכשיו זה רשמי: חברת האוטובוסים דן סיכמה על רכישת חלקה (5% מהמניות) של ויאוליה הצרפתית בקבוצת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, בתמורה לכ-15-20 מיליון דולר. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", דן וויאוליה פנו בשבוע שעבר למדינה בבקשה לאשר את העסקה. בכירים בממשלה ציינו כי לדן אין ניסיון בהפעלת רכבות ועל כן תנאי ההסכם עם ויאוליה ייבדקו בקפדנות על מנת לוודא שלא מדובר בהפרה של תנאי המכרז המקורי שדרש מהפעיל ניסיון בינ"ל בהפעלת רכבות.

ויאוליה, שאמורה לשמש כמפעילת הרכבת הקלה בירושלים, החליטה לפני מספר חודשים לצאת מהפרויקט, בין השאר, על רקע לחצים פוליטיים כבדים שמופעלים על החברה בחו"ל, שהביאו, לפי פרסומים זרים, לאיבוד פרויקטים.

כפי שפורסם ב"גלובס", ויאוליה והשותפה הצרפתית השנייה בפרויקט, ספקית הציוד אלסטום, מתמודדות מול תביעות שהגישו ארגונים פרו-פלסטינים לביהמ"ש בצרפת בדרישה לבטל את ההסכמים עליהם חתמו בטענה כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי מאחר והרכבת עוברת בשטחים שנכבשו לפני 1967.

יצוין כי כל שינוי במבנה הבעלות של סיטי פס דורש את הסכמת המדינה, ואישור של הרשות הממונה על הפרויקט, בראשות סגן החשב הכללי, אבי דור. במידה והעסקה אכן תצא אל הפועל, ודן תיכנס בנעליה של ויאוליה עשוי להיווצר מצב בו דן תיכנס לתחרות באגד כמפעילת תחבורה ציבורית שנייה באזור ירושלים.

רשות ההגבלים טרפדה בעבר את הניסיונות של אגד להיכנס לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים מחשש לפגיעה בתחרות. יחד עם זאת, להערכת בכירים בענף התחבורה, לכאורה אין כל מניעה שדן תשמש כמפעילה של הרכבת הקלה בירושלים, מאחר והמדינה כבר אישרה בעבר לאגד להיכנס כשותפה (20% מהמניות) בפרויקט הרכבת הקלה בת"א.

"כניסתה האפשרית של דן לרכבת הקלה בירושלים לא אמורה לפגוע בתחרות בהשוואה, מאחר ועדיין יהיו שני מפעילי תחבורה ציבורית באזור ירושלים. יחד עם זאת, עמדת הממשלה תלויה בתנאי העסקה, אם וכאשר היא תצא אל הפועל", אמרו בכירים בממשלה המקורבים לנושא.

סיטי פז נמצאת בבעלות אשטרום (27.5%), הראל השקעות (20%), פולאר (17.5%), קרן תשתיות והחברות הצרפתיות אלסטום (20%) וקונקס מקבוצת ויאוליה (5%). שאר בעלי המניות בסיטי-פס עודכנו בדבר כוונת ויאוליה למכור את אחזקותיה, וממתינים להתפתחויות.

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים סובל זה כשנתיים מעיכובים וממחלוקות נמשכות בין הזכיינית סיטיפס, עיריית ירושלים ומשרדי הממשלה. לאחר שהפרויקט נדחה בכ-20 חודש לתחילת ספטמבר 2010, סיטי פס, בניהולו של אלוף (במיל), יאיר נווה, ביקשה דחייה נוספת של עוד חצי שנה ליוני 2010, אולם המדינה דחתה את הבקשה על הסף, והתביעה הועברה לבוררות.

דן, בראשות היו"ר מיכה נגר, השלימה בשנים האחרונות מעבר מקואופרטיב לחברה עסקית, זאת על רקע הרפורמה בתחבורה הציבורית במסגרתה הוצאו 16% מקווי החברה למכרז. דן היא מפעיל התחבורה השני בגודלו בארץ אחרי אגד, ומחזיקה בנתח שוק של 20%.

בשנה האחרונה השלימה דן צירוף שותף אסטרטגי לחברה, לאחר שקבוצת משקיעים בראשות מנכ"ל המשביר לשעבר, עמיקם בן צבי, ויבואן משאיות "מאן" פנחס רוטנברג, רכשה 10% ממניות דן תמורת כ-100 מיליון שקל (שווי חברה של כמיליארד שקל), עם אופציה להגדלת חלקה ל-45% מהמניות בעתיד.


רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נדל"ן ותשתיות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות