מיסוי השקעות בוייטנאם: הזדמנויות לחברות ישראליות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי: משקיעים ישראלים ימצאו בוייטנאם מגוון רחב של אפשרויות השקעה, במיוחד בתקשורת, תשתיות, ניצול משאבי טבע, חקלאות ועוד

[רוצה לדעת עוד על השקעות בוייטנאם? הירשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

וייטנאם היא אחד השווקים האטרקטיוויים ביותר באסיה למשקיעים ולחברות רב לאומיות. ההצלחה הכלכלית של וייטנאם נובעת מאימוץ השיטה הקפיטליסטית ויישום כללי הסחר החופשי. וייטנאם נחשבת כמדינה עם פוטנציאל צמיחה אדיר בשנים הקרובות. משקיעים ישראלים ימצאו בה מגוון רחב של אפשרויות השקעה, במיוחד בתקשורת, תשתיות, ניצול משאבי טבע, חקלאות ועוד.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, מתאר את מערכת המיסוי בוייטנאם:

מיסוי יחידים: בוייטנאם מיושמת השיטה הפרוגרסיבית. שיעורי המס נעים בין 5% ל- 35%, בהתאם לגובה ההכנסה. עם זאת, מי שאינו תושב וייטנאם ומפיק בה הכנסה, כפוף לשיעור מס אחיד של 20%. מס חברות: בחוקי המס בוייטנאם לא קיימת הגדרה לחברה. עם זאת, חברה תיחשב כתושבת וייטנאם במידה והיא התאגדה בוייטנאם. החל מינואר 2009, שיעור מס החברות הוא 25% (הופחת משיעור של 28%).

מס רווחי הון: מס רווחי הון נחשב כחלק מההכנסה החייבת של החברה. מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף נע בין 0% ל- 10%. הפסדים: ניתן לקזז עד חמש שנים קדימה. אין זכות קיזוז אחורה. הטבות מס: בוייטנאם ניתנות הטבות מס שונות. ניתן להפחית את שיעור מס החברות ל-10% בתנאים מסוימים. ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה אינם כפופים בעיקרון לניכוי מס במקור.

אמנות למניעת כפל מס: לוייטנאם כ- 50 אמנות למניעת כפל מס. מדינת ישראל חתמה לאחרונה על אמנה למניעת כפל מס עם וייטנאם (או בשמה הרשמי: "ממשלת הרפובליקה הסוציאליסטית של וייטנאם"). האמנה מבוססת בעיקרון על מודל ה-OECD וקובעת בין היתר, שיעורי ניכוי מס במקור, כדלהלן: ביחס לריבית ודיבידנד - 10%, תמלוגים - 15% (לפי הדין הפנימי בוייטנאם חל ניכוי במקור בשיעור של 10% על תמלוגים); רווח הון - פטור ממס במדינת המקור אלא אם מדובר במקרקעין או מניות בחברה אשר למעלה מ- 50% משוויה הוא מקרקעין. חשוב לציין כי לעניין "כפל תושבות", האמנה בין ישראל לוייטנאם קובעת כי התושבות של יחיד תוכרע תחילה בהתאם ל"מבחן מרכז האינטרסים החיוניים" ולא לפי מבחן "בית הקבע" כפי שמקובל במודל אמנת ה - OECD

משיכת דיבידנד לישראל: למרות קביעת האמנה בין ישראל לוייטנאם, שינוכה מס במקור בשיעור של 10% מדיבידנד המועבר לישראל, בפועל העברת הדיבידנד תהיה פטורה ממס בוייטנאם וזאת בהתאם לדין הפנימי שם. בנוסף לכך, באמנה בין ישראל לוייטנאם ישנו סעיף המכונה "חסך מס" (ס' 24). בהתאם לכך, יינתן בישראל זיכוי ממס הקבוע באמנה הגם שלא שולם בפועל. לפיכך, תושב ישראלי יחיד המקבל דיבידנד אשר מקורו בחברה וייטנאמית ישלם בישראל רק 15% מס דיבידנד (בעל מניות מהותי) או 10% (במקרה אחר). התוצאה היא נטל מס סופי במשיכת דיבידנד מוייטנאם לישראל של 15% או 10% לפי העניין.

תכנון מס: מי שמשקיע בנדל"ן בוייטנאם, יכול באמצעות תכנון מס פשוט להימנע מתשלום מס רווחי הון על מקרקעין בוייטנאם. באופן כללי, מי שמחזיק את החברה הוייטנאמית באמצעות חברת אחזקות זרה (לדוגמא, חברה תושבת קפריסין), הרי שבתנאים מסוימים, לא יחול מס רווחי הון בוייטנאם.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: href="mailto:avinov@bezeqint.net">avinov@bezeqint.net