IN/OUT: מה לקנות, מה למכור

ההמלצות של קבוצת פורום

IN

קניית מדד ה-S&P בשילוב עם ה-VIX

ממארס עלה מדד ה-S&P 500 בכ-45%, ועדיין, רמות המחירים נמוכות בלמעלה מ-30% בהשוואה לרמות השיא שנרשמו בספטמבר 2007.

מגמת העליות הנמשכת יצרה תחושה של סיכון הולך וגובר, שהוא טבעי בדרך כלל בהתנהגות השווקים. ברמת המאקרו, ישנם אינדיקטורים חיוביים אשר תומכים בהמשך העליות, כמו מדד אמון הצרכנים שעלה, השיפור קל בנתוני התעסוקה וסביבת הריבית הנמוכה יחסית. האינדיקטורים הללו מאותתים שייתכן והכלכלה העולמית מצליחה להכיל את הזעזוע שתקף אותה, ושמחזור העסקים חזר למסלולו הרגיל. למרות זאת, אותה תחושת סיכון עדיין מקננת בלב המשקיעים ורבים חוששים מפני מימוש או התחדשות המשבר, ולכן מן הדין לנקוט משנה זהירות.

אסטרטגיית השקעה שעשויה להוכיח את עצמה כמשתלמת ומתאימה למצב, היא אסטרטגיה שאינה נשענת רק על תחזיות להתנהגות השווקים, אלא לוקחת בחשבון את ניהול הסיכון הכרוך בהשקעה. האסטרטגיה בנויה על שילוב של השקעה במדד ה-S&P, בפוזיציית לונג, למשל באמצעות קרן אינדקס של Vanguard, קרן האינדקס הגדולה בעולם, בשילוב עם השקעה במדד ה-VIX , גם בפוזיציית לונג. מדד זה מבטא את ציפיות השווקים לתנודתיות.

ידוע כי מדד ה-VIX, המכונה גם מדד הפחד, מתנהג בקורלציה הפוכה למדד ה-S&P, ובפרוץ המשבר הוא קפץ לרמות הגבוהות בכל הזמנים - ברמת ה-80 נקודות. כיום משייט לו המדד באזור רמת ה-25 נקודות, שבהשוואה ל-3-4 השנים האחרונות נחשבת לנמוכה מאוד.

בשל הקשר ההפוך בין ה-S&P ל-VIX, ניתן לראות בו פוליסת ביטוח כנגד ירידה אשר עלולה להתרחש. נראה שזו אסטרטגיית השקעה עם הגנה, שמאפשרת להיות בשוק עם ביטוח בעלות נמוכה.

OUT

השקעה באג"ח של ממשלת ארה"ב

הציפיות בשווקים הן שמדיניות הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב תישאר ללא שינוי בחודשים הקרובים, וזה תואם את ההערכות שההתאוששות של הכלכלה האמריקנית תהיה איטית. ניתן להעריך כי עקום התשואה של האג"ח הממשלתיות האמריקניות רק ילך ויהפוך לשטוח. כאשר התשואות בטווח הקצר נמצאות קרוב לאפס, התשואות באג"ח לטווח ארוך לא יכולות לעלות עוד הרבה.

לאור זאת, ההערכה היא שיכולה להיות השטחה נוספת של העקום מעבר למצב הנכחי כתוצאה מעליית התשואות לטווח קצר, כך שאין הרבה מה לצפות מהשקעה באג"ח ממשלתיות אמריקניות. מרווחי התשואה בין האג"ח לשנתיים עד עשר שנים הגיעו לרמה של 240 נקודות בסיס, מצב דומה למה שהיה קיים בתקופות של התאוששות ממיתון בעבר. ואם נשפוט על פי העבר, השטחת העקום היא בלתי נמנעת במידה וההתאוששות בכלכלה תתעכב.

הגירעון העצום בתקציב ממשלת ארה"ב, אשר הגיע למימדים היסטוריים וגלם יחס חוב לתוצר שעלול להגיע לרמה של 100% בעשור הקרוב, ימשיך להעיק על השווקים, וידיר שינה מעיני מעצבי המדיניות. לאור זאת, הערכתנו היא שהשקעה באג"ח של ממשלת ארה"ב בתקופה הקרובה לא תישא פירות חיוביים.