החלה הרצת המתקן לטיפול בשפכי בית-שאן והמועצות גלבוע ועמק המעיינות

תהליך ההרצה של מט"ש ביולוגי נמשך כחודש וחצי-חודשיים ■ עמותת צלול: "אנו שמחים על הישג הרצתו של המט"ש, משום שנחל חרוד והירדן הדרומי אינם תעלת הביוב של הרשויות המקומיות באזור"

מתקן אזורי לטיפול בשפכים (מט"ש) של מועצה אזורית עמק המעיינות, העיר בית שאן והמועצה האזורית גלבוע החל בהרצה מ-6 בספטמבר. הקמת המט"ש היא תוצאה של הליכי אכיפה שהפעיל המשרד להגנת הסביבה במשך למעלה מעשור, מול הרשויות המקומיות והמפעלים באזור.

שפכי העיר בית שאן והמפעלים האזורים בית שאן מוזרמים היום לנחל חרוד, לאחר טיפול ראשוני. הפעלת המט"ש מאפשרת הוצאת מזהמים מנחלי האזור ונחל חרוד בפרט, כחלק משיקום נחלי החרוד והירדן הדרומי.

דורית זיס, מנהלת מחוז צפון שבמשרד להגנת הסביבה, מסרה כי קולחי מכון הטיהור ינוצלו להשקיה חקלאית באזור ויחסכו שימוש ב מים שפירים. זיס הוסיפה כי הפעלת מט"ש ביולוגי היא הדרגתית. לצורך אתחול המכון מוזרמות תחילה כמויות קטנות (1,000 מ"ק) של שפכים לצורך גידול ביומאסה (חיידקים המפרקים את החומר האורגאני בשפכים). עם השגת ריכוז ביומאסה הנדרש בריאקטור מוסיפים כמויות נוספות של שפכים.

תהליך ההרצה של מט"ש ביולוגי נמשך בדרך כלל כחודש וחצי-חודשיים. בשלב זה מגיעים למט"ש שפכי הקיבוצים הסמוכים שדה אליהו וטירת צבי. המשך התבייבות יישובי המועצה האזורית עמק המעיינות מתוכנן הדרגתית בחודשים הקרובים.

המועצה האזורית עמק המעיינות השקיעה בפרויקט כ-60 מיליון שקל. שפכי העיר בית שאן צפויים להיכנס למט"ש עד ערב ראש השנה. במקביל, מועצה אזורית גלבוע מקדמת את השלמת מערכות ההולכה של השפכים למט"ש.

דברי דליה טל, מנהלת קמפיין נחלים בעמותת צלול: "אנו שמחים על הישג הרצתו של מט"ש בית שאן, משום שנחל חרוד והירדן הדרומי אינם תעלת הביוב הפרטית של הרשויות המקומיות באזור, וזכותו המלאה של הציבור בישראל ליהנות מנחלים אלה כשהם נקיים ומותרים לפעילות פנאי. אנו רואים בהרצת המט"ש הישג חיובי למאבקנו, אך באם המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות לא ינקטו בפעולות מיידיות נוספות להפסקת הנזק לנחלים, עמותת צלול לא תהסס לנקוט כל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה, לרבות הגשת תביעות אישיות כנגד העומדים בראש הגופים האחראיים, בשם ולמען הציבור כולו".