בהמלצת שטיגליץ; סרקוזי משיק את מדד "שמחת החיים"

סרקוזי הציג אמ ממצאי "ועדת שטיגליץ" שקמה לפני שנה וחצי כדי לבחון את הדרכים למדידת "איכות החיים" ■ "מעתה והלאה, על מנת למדוד את מצבה של הכלכלה, צרפת תתחשב גם באיכות החיים, ולא רק בתמ"ג כדי למדוד שגשוג כלכלי"

ניקולא סרקוזי, שנבחר לנשיאות צרפת לפני כשנתיים, והבטיח לעם הצרפתי שגשוג כלכלי, מציע כעת דרך חדשה למדידת הצלחה כלכלית, המתחשבת בימי חופש, בריאות ויחסים משפחתיים.

"מעתה והלאה, על מנת למדוד את מצבה של הכלכלה, צרפת תתחשב גם באיכות החיים, ולא רק בתמ"ג - האומדן הקלאסי למדידת צמיחה כלכלית", אמר סרקוזי במסגרת כנס שנערך אתמול באוניברסיטת סורבון, בפריז.

בנאומו, סרקוזי הציג אמ ממצאי "ועדת שטיגליץ", בניהולו של זוכה פרס נובל לשלום, ג'וזף שטיגליץ, שקמה לפני שנה וחצי כדי לבחון את הדרכים למדידת "איכות החיים".

סרקוזי אמר כי המשבר הפיננסי שנוצר בשל אמונה עיוורת בעקרונות השוק החופשי מלמד אותנו כי יש צורך באמות מידה חדשות לבחינת העושר. "אם השוק הוא הפתרון לכל הבעיות שלנו ולעולם לא טועה, איך הגענו למצב כזה?", שאל סרקוזי. "אנחנו חייבים לשנות את אמות המידה שלנו".

הועדה ברשותו של שטיגליץ, בה חבר גם זוכה פרס נובל מ-1998, לוראט אמרטייה, מסרה כי בטווח הארוך, מעקב אחרי הכנסות משקי הבית ורמת החיים הם אינדיקטורים טובים יותר מהתמ"ג למדידת שגשוג כלכלי.

באשר למצבה של הכלכלה העולמית, שטיגליץ אמר כי "הבעיות חמורות משהיו ב-2007, לפני פרוץ המשבר. בארה"ב ובמדינות רבות אחרות, הבנקים הגדולים מכדי ליפול, הפכו לגדולים אף יותר.