מוסקבה מבקשת לסייע לאפי פיתוח; בן-זאב: "מכרו מניות"

מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים: "ניגודי האינטרסים בין בעלי האג"ח, ובפרט מחזיקי אג"ח ט', מקשים על היכולת להגיע להסדר ללא התערבות בית המשפט" ■ עיריית מוסקבה מציעה לאפי פיתוח סיוע בפרויקט קניון מוסקבה

המכות על אפריקה ממשיכות: בסקירה מהיום (ג'), בעקבות אסיפת מחזיקי האג"ח הסוערת שהתקיימה ביום א' השבוע, חוזר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', על המלצת המכירה למניות אפריקה ומסיר את מחיר היעד מההמלצה, שעמד על 35 שקל.

בן זאב פותח את הסקירה באזהרה, לפיה "החלטת ההשקעה כרוכה בסיכונים גבוהים". בהמשך מפורטת הסיבה: לאור הסכנה כי החברה לא תעמוד בתשלום חובותיה, יאבדו בעלי המניות את החזקותיהם לטובת בעלי החוב (או בעלי האג"ח). גם אם יושג הסדר חוב, ולאור ריבוי סדרות האג"ח והאסיפה משלשום - הדרך להסדר קשה וארוכה, ובעלי המניות יישארו עם חלק ממניותיהם בחברה, סביר שהם ידוללו בעשרות אחוזים.

ניגודי האינטרסים בין בעלי האג"ח יקשו על הגעה להסדר. מחזיקי אג"ח ט', האמורה להיפרע בחודשיים הקרובים, רק מקשים עוד על הגעה להסדר. לדעת בן זאב, קשה לראות את החברה מגיעה להסדר ללא התערבות בית המשפט.

קנו אג"חים והפכו לבעלי המניות העיקריים

בן זאב מצביע על הבעייתיות של אפריקה בתשלום חובותיה: הערך המתואם של אגרות החוב והחוב הבנקאי עומד על כ-8 מיליארד שקל. שווי השוק של ההחזקות הסחירות והפרטיות עומד על כ-5.5 מיליארד שקל. הפער בין הנכסים להתחייבויות יקשה מאוד על החזר החוב ופירעון אגרות החוב.

באסיפה הודיעה החברה כי ככל הנראה לא תיתן העדפה לאג"ח הקצרות מחשש לטענת "העדפת נושים". לפיכך, מועד הפירעון מאבד מחשיבותו ושאלת המח"מ נותרת תיאורטית. לכן, יש לשים דגש למחיר האגרת ביחס לערכה המתואם ולא למח"מ או לתשואה.

בן זאב אינו רואה כל סיבה להחזיק במניות החברה. להערכתו, בעלי אגרות החוב יהפכו במהרה לבעלי המניות העיקריים בחברה ולכן החזקה באג"ח מאפשרת להגדיל את הסיכוי ולהפחית את הסיכון.

עיריית רוסיה מבקשת לסייע לאפי פיתוח בבניית קניון מוסקבה

במקביל, עיתון ברוסיה דיווח היום כי אפי פיתוח , החברה הבת של אפריקה ישראל המרכזת את פעילות הנדל"ן של הקבוצה במזרח אירופה, קיבלה פנייה מעיריית מוסקבה לסייע לחברה בבניית קניון "מוסקבה סיטי". הקניון הוא פרויקט הדגל של אפי פיתוח ברוסיה. החברה הייתה אמורה להשיק אותו ברבעון הרביעי של השנה אך בשל מצבה ההשקה נדחתה לאמצע 2010. עד כה נחתמו חוזים ל-30% בלבד משטחיו.

קניון מוסקבה סיטי הוא אחד משני הפרויקטים היחידים שאפריקה לא הקפיאה, לאחר שהמנכ"ל איזי כהן הורה להקפיא כ-100 פרויקטים של החברה בשנה האחרונה.

דובר אפריקה ישראל אישר כי אפי פיתוח אכן קיבלה פנייה כזו מעיריית מוסקבה וכי "הצדדים מקיימים דיונים ראשוניים בנושא". נזכיר כי עיריית מוסקבה מחזיקה חלק מהפרויקט.