בעקבות תחקיר מגזין G של "גלובס": רשות ני"ע חקרה את בכירי סיגמא

עפ"י התחקיר, ריקי פרי, שותפה לשעבר בבית ההשקעות, מכרה ני"ע מחשבון פרטי לקרנות הנאמנות של סיגמא ■ גם פרופ' דן גלאי, בעלי החברה, נחקר בפרשה ■ סיגמא: "הטענות הועלו במסגרת סכסוך קשה עם עובד לשעבר"

רשות ניירות ערך מנהלת חקירה נגד בכירים בסיגמא בית השקעות שבשליטת הכלכלן הבכיר פרופ' דן גלאי, בחשד לעבירות בניירות ערך. על-פי ההערכות, החקירה נוגעת למכירת ניירות ערך שהוחזקו באופן אישי על-ידי הבעלים לשעבר רבקה (ריקי) פרי, לידי קרנות הנאמנות של סיגמא.

מדובר בפרשה שנחשפה לראשונה בתחקיר מגזין G של "גלובס" במארס האחרון.

עד כה חקרה הרשות מספר גורמים בסיגמא בחשד לעבירה של מכירה מתואמת, כשבין הנחקרים גם פרופ' גלאי, המכהן גם כיו"ר בית ההשקעות.

מסיגמא נמסר בתגובה כי "במסגרת סכסוך קשה שיש לחברה עם עובד לשעבר על רקע פיטוריו, העלה הלה טענות שונות שנבדקו כולן על-ידי נאמן הקרנות. רשות ניירות ערך בודקת אף היא טענות אלה, וזוכה לשיתוף-פעולה מלא מטעם סיגמא, מנהליה ועובדיה. כבר עתה ברור לחברה כי כפי שנדחו טענותיו המופרכות של העובד בעבר, ונחשפו מניעיו הפסולים - כך גם תדחה אותן רשות ניירות ערך. מטבע הדברים, ומתוך כבוד להליך, לא ניתן יותר להרחיב בשלב זה", דבר התגובה.

ברשות ניירות ערך סירבו להתייחס לידיעה.

חקירתם של ראשי סיגמא ברשות ניירות ערך החלה מתלונה ששלח בינואר השנה מיכאל רביב ליו"ר הרשות, פרופ' זוהר גושן. רביב, עובד סיגמא לשעבר, היה אחראי על פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים בחברה, וכיהן כחבר בוועדת ההשקעות של חברת הקרנות של סיגמא.

החלטתה של הרשות לבדוק את התלונה נחשפה כאמור לראשונה במסגרת תחקיר מגזין G. אחת הטענות שהעלה רביב בתלונה, וכפי הנראה עמדה במוקד החקירה, נגעה לביצוע פעולות צולבות לכאורה בין התיקים האישיים של פרי לבין קרנות הנאמנות של סיגמא. רביב טען כי קרן "אג"ח לא מדורג", אותה הקימה סיגמא בספטמבר 2007, רכשה איגרות חוב שנמכרו ישירות מתיקי ההשקעות האישיים של ריקי פרי.

עוד טען רביב בפני רשות ניירות ערך כי בעבר היה ברשותו תיעוד של הוראות חופפות בין הקרן לבין התיקים, אולם הוא מסר אותו לעובד אחר, שמאוחר יותר הפך ליריבו ולבן-בריתה של פרי.

עם זאת, לטענתו, הרשות יכולה להוכיח בקלות יתרה כי אכן בוצעו פעולות צולבות, על-ידי השוואת פעולות המכירה של פרי (שחשבונותיה נוהלו בבנק מזרחי) לפעולות הרכישה של הקרן (שנוהלה בבנק הפועלים).

בנוסף העלה רביב טענות אחרות לגבי האופן בו ניהלה פרי את תיקי ההשקעות שלה ושל בני משפחתה. לדבריו, "ניתן להוכיח את כל טענותיי בנקל".

מי באמת ניהל את חברת החיתום?

טענות נוספות של רביב נגעו לעובדים בסיגמא שלכאורה פעלו בניגוד עניינים, כשעסקו במקביל בחיתום, ניהול תיקים וניהול השקעות בקרנות הנאמנות. כמו כן טען רביב כי פרי הורתה לבטל רטרואקטיבית הסכמים איתו ולפברק מסמכים, וזאת על מנת לכסות על ליקויים בתשקיף ההנפקה של קרן הנאמנות "שיקלי חזק" מיוני 2007.

טענה אחרת התייחסה לחברת החיתום של סיגמא, שהיתה פעילה בזמנו. מי שהיתה חתומה על דוחות החברה שהוגשו לרשות ניירות ערך, כמנהלת החברה, היתה סיוון טפלא, בתה של ריקי פרי. רביב טען בתלונתו כי מדובר ברישום פיקטיבי שנועד לעקוף את החובה החוקית להפריד בין פעילות החיתום לניהול התיקים. לטענתו, מי שקיבלה את ההחלטות החיתומיות בפועל היתה פרי, ששימשה כמנהלת חברת ניהול התיקים, ואילו טפלא כמעט אף פעם לא הגיעה למשרדי סיגמא, ובכלל עסקה בשנים האחרונות בענף ההיי-טק.

בשיחה עם מגזין G אמרה טפלא כי אכן, לאחר כמה שנים בשוק ההון, "בסוף 1999 עשיתי סוויץ' לתחום הסטארט-אפ".

הנאמן מזהיר, ועוזב

בתגובתה היום (ג') לדבר החקירה ברשות, טענה סיגמא כאמור כי טענותיו של רביב "נבדקו כולן על-ידי נאמן הקרנות". גם בתגובה לתחקיר במגזין G נטען כך תחילה, וסיגמא אף הוסיפה כי הנאמן מצא כי אין בהן ממש. אלא שלאחר שבוצעה פנייה לנאמן, פועלים שירותי נאמנות, חזרה בה סיגמא מהדברים.

בינתיים, אגב, הודיע הנאמן כי יסיים את כהונתו בתום התקופה שנקבעה בהסכמים - הודעה חריגה שהעלתה את השאלה האם התגלעו חיכוכים בינו לבין החברה. סיגמא והנאמן סירבו לפרט את נסיבות הפרידה, אולם ההודעה הגיעה לאחר מספר דו"חות של הנאמן שהצביעו על ליקויים שונים בהתנהלותה.

באחד מדיווחיו לבורסה, זמן קצר לאחר פרסום התחקיר במגזין G, כתב הנאמן כי סיגמא טרם סיימה להטמיע במערכת ניהול הקרנות שלה שינויים בחוק ובתקנות שנכנסו לתוקף עוד ב-2007. כן כתב כי בבדיקותיו התגלו ליקויים הקשורים לתקנות במספר תחומים: עדכון ספר נהלי החברה, דיווחים בהתאם לחוק, קבלת אישורים מהנאמן, תהליכי ביקורת הפנים בחברה ועוד.

בדו"ח נכתב כי סיגמא פועלת לתיקון הליקויים ומדווחת על התקדמותה לרשות ניירות ערך, אך הנאמן ציין כי לדעתו "אין די במערכת האמצעים הקיימת בידי מנהל הקרן כדי להבטיח את ניהול קרנות הנאמנות לפי הוראות החוק, הוראות הסכמי הקרנות וההתחייבויות על-פי התשקיפים". בדיווחים מאוחרים יותר ציין כי אם תמשיך סיגמא לפעול לתיקון הליקויים, הבעיה תיפתר.

פרופ' דן גלאי: היועץ לרשות ניירות ערך הפך לנחקר

פרופ' דן גלאי נחשב לאחד הכלכלנים הבכירים בישראל ולמומחה בתחומי ניהול סיכונים, הנדסה פיננסית ונגזרים, והוא אף זכה בעבר בפרס פומרנץ מטעם בורסת הנגזרים של שיקגו.

גלאי הקים את סיגמא בית השקעות בשנת 1992 ביחד עם ריקי פרי. סיגמא עוסקת בניהול תיקים, קרנות נאמנות וייעוץ כלכלי. לאורך השנים נותרה החברה גוף קטן למדי, והיא מנהלת נכסים בהיקף של 250 מיליון שקל.

לפי אתר האינטרנט של החברה, סיגמא סיפקה שירותי ייעוץ כלכלי לחברות רבות, ביניהן רפא"ל, בזק, בנק הפועלים, שופרסל וצ'ק פוינט.

לפני פחות משנה מכרה פרי את חלקה בחברה (50%), וכיום סיגמא מוחזקת על-ידי דן גלאי ובנו אורי.

בן אחר, ירון גלאי, מכר לפני כשנתיים את חברת קוויגו, המפתחת טכנולוגיה ומוצרים לפרסום במנועי חיפוש ולפרסום ממוקד תוכן באתרים, לידי AOL תמורת 360 מיליון דולר. בית ההשקעות של גלאי ופרי נהנה מהמכירה, לאחר שהשקיע במספר חברות טכנולוגיה בראשית דרכן.

עד היום רשמה סיגמא מספר הצלחות בחברות שמימנה, וביניהן כחול-ירוק, אורידיון, Ad4ever וכמובן קוויגו.

גלאי, 64, מונה לאחרונה לדיקן בית-הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים. ל"גלובס" נודע כי בדיונים הפנימיים באוניברסיטה שקדמו למינויו, העלו גורמים שהתנגדו למינוי גלאי את הפרסומים במגזין G על בדיקת רשות ניירות ערך בנוגע לסיגמא, כאחד הטיעונים נגדו. ואולם, הרוב המכריע של החברים לא ראה בכך בעיה, וגלאי זכה בתפקיד.

פרופ' גלאי שיתף בעבר פעולה עם רשות ניירות ערך, בה כאמור נחקר כעת, ולקח חלק בשתי ועדות שמטרתן היתה לקבוע את כללי הדיווח בדו"חות הכספיים של החברות הציבוריות.

בוועדה הראשונה נקבעו כללים לגילוי ודיווח בצורה פשטנית יותר, שתהיה ברורה יותר למשקיעים. יישום מסקנותיה של הוועדה הראשונה הביא לעלייה במודעות לנושא ניהול הסיכונים.

לפני כ-5.5 שנים מונה גלאי לראשות ועדה נוספת, שמטרתה היתה ליישם כללים לדיווח חשיפת חברות לסיכונים פיננסיים ודרכי ניהולם. בתחילת שנת 2007 עוגנו המלצות הוועדה בחוק.