החלום הזה ורוד מדי

אופ"א תחלק למשתתפות בצ'מפיונס ליג סכום חסר תקדים של 750 מיליון אירו, אבל גם ערימת הפינוקים הזאת לא מצליחה לכבות את הלהבות■ הקבוצות הגדולות רוצות להקים ליגה נפרדת, ואת פלאטיני הם מוכנות להשאיר לחגוג עם אפואל ניקוסיה ודברצן

קשה לדמיין איך היתה מתנהלת אופ"א ללא הצ'מפיונס ליג. ממפעל קטן שהחל ב-1992 עם 8 קבוצות בלבד והכנסה זניחה, נוצרה מפלצת שמייצרת הכנסה של 822 מיליון אירו בעונה האחרונה. הצ'מפיונס ליג היא האחראית הכמעט-בלעדית לכך שאופ"א הפכה לארגון כדורגל סופר-מרוויח, שמחזיק בנכסי נדל"ן ברחבי אירופה. כל זאת אחרי שהוא מרשה לעצמו לתגמל את הקבוצות המשתתפות בסכומים יוצאי דופן.

על מה אנחנו מדברים בעצם? על כך שאופ"א סיימה את 2008, למשל, כשבחשבון שלה עודף מזומנים של 1.05 מיליארד אירו; הנכסים של הארגון, בעיקר אלו הנדל"ניים, מוערכים ב-1.67 מיליארד אירו. המצב הכל-כך אופטימלי הזה הביא לכך שאחרי שלוש שנים של קיפאון מסוים, החליטה אופ"א להעלות את הבונוסים למשתתפות. בין היתר כדי להשקיט את האיומים המרומזים מצד כמה מהקבוצות הגדולות על רצון לפרוש לליגה מתחרה. בסך הכל העלתה אופ"א את הבונוסים למשתתפות מ-609 מיליון אירו בעונה שעברה ל-750.7 מיליון אירו העונה - עלייה של 23%, לא רע לתקופה של משבר כלכלי.

ההסבר לעניין הזה הוא פשוט. בעוד שבשנה האחרונה ניסו בעולם הכדורגל לבין מה יהיו ההשלכות של המשבר, באופ"א הבינו שהכלי שנמצא ברשותם מספיק אטרקטיבי כדי לבקש עוד כסף עבור זכויות טלוויזיה. וכך, אחרי שמעגל זכויות השידור התלת-שנתי (2005-2008) הסתיים, בכל ערוצי הטלוויזיה בעולם גילו שאופ"א דרשה סכומים גבוהים משמעותית עבור הזכויות לשנים הבאות.

10 המרוויחים הגדולים

מי שנהנה מהעניין הם קודם כל המועדונים. מכבי חיפה מצאה זמן טוב לקפוץ על העגלה. עוד לפני שבעטה כדור אחד בשלב הבתים, כבר הבטיחה האלופה הישראלית 7.1 מיליון אירו. כהשוואה, רק לפני חמש שנים קיבלה מכבי ת"א בונוסים כוללים בסך 4.81 מיליון אירו עבור העונה האירופית, אז הסכום כלל גם בונוסים על נקודות והסכמי טלוויזיה.

הסכום שקיבלו הקבוצות שהעפילו לשלב הבתים קפץ ב-36% תוך עונה אחת והסתכם ב-227.2 מיליון אירו; כדי למנוע מצב של "משחקים מתים", הקפיצה אופ"א עוד קצת את הבונוסים עבור הישגים בשלב הבתים וקבעה כי ניצחון בשלב הראשון יהיה שווה 800 אלף אירו (600 אלף אשתקד) ותיקו 400 אלף (300 אלף ב-2008/09). כך שעל פניו הכל נראה מצוין.

רוצים מועדון סגור

אלא שלא כולם מרוצים מהכסף הגדול. מועדוני העילית של היבשת טוענים שהם יכולים להרוויח הרבה יותר. "כמו שזה נראה כרגע, הכסף שמקבלות חלק מהקבוצות האירופיות מאופ"א לא מספיק להן. מאחורי הקלעים יש קולות שפועלים להקמת ליגה אירופית, ואני מעריך שזה יקרה תוך 10 שנים". כך התבטא לא מזמן ארסן ונגר, מנג'ר ארסנל. אין להתבלבל עם הליגה האירופית שהחליפה השנה את גביע אופ"א - ונגר מדבר כאן על ליגה סגורה שתאגד את הקבוצות הטובות באירופה. קבוצות אלו ישחקו אחת נגד השנייה בפורמט של ליגה שתימשך עונה שלמה.

למרות שוונגר מדבר על "קולות מאחורי הקלעים", יש כמה נשיאים חשובים בכדורגל האירופי שתומכים ברעיון בגלוי. פלורנטינו פרז של ריאל מדריד, למשל, שאמר: "רק אם הקבוצות הטובות ביותר ישחקו נגד הטובות ביותר, אפשר יהיה להרוויח כסף גדול". או ז'ואן לאפורטה של ברצלונה, שכבר הצהיר כי "ליגה אירופית זה הפורמט הטוב ביותר שאפשר לחשוב עליו".

חלום הליגה האירופית אמנם עדיין רחוק מהגשמה, אבל צריך לזכור שכבר ב-1998 ניסו מספר קבוצות (יונייטד, ארסנל, מילאן, אינטר, יובה, אייאקס, פ.ס.ז', מארסיי ודורטמונד) להתאגד על מנת להקים "סופרליג" יחד עם שותפי המדיה שלהן.

העניין הזה יושב כמו ענן מעל ראשו של מישל פלאטיני, נשיא אופ"א. האיש שחתום על שינוי שיטת המוקדמות שבגללה עלו קבוצות כמו מכבי חיפה, דברצן ואפואל ניקוסיה לשלב הבתים, יודע שללא הצ'מפיונס אין לאופ"א במודל הנוכחי זכות קיום. מהסיבה הזאת בדיוק הוא דואג לרפד את הקבוצות הגדולות.

החברים החדשים: מישל, רומאן, סילביו

הכסף שפלאטיני מציע, גדול ככל שיהיה, עומד בסתירה גדולה ליוזמה אחרת שלו: שיטת המוקדמות שהוא עצמו יזם. כבר העונה מצאו את עצמן בחוץ כמה קבוצות ש"רגילות" לחיות בשלב הבתים מדי שנה. סלטיק, ספורטינג ליסבון, פנאתינייקוס ואנדרלכט נשארו בחוץ, כשקבוצה כמו ארסנל נאלצה להתמודד ראש בראש על העלייה מול סלטיק. טורניר הלא-אלופות גורם לחשש גדול אצל הקבוצות הבכירות. באופן מעשי לחלוטין, בעונה הבאה יכולה ליברפול למצוא את עצמה בקרב על העלייה לשלב הבתים מול קבוצה כרומא. חומר הנפץ שיוצרת השיטה החדשה, יתלקח לפלאטיני בפרצוף ברגע שקבוצה אחת
גדולה תודח בפלייאוף לפני שלב הבתים.

גם העובדה שפלאטיני ממשיך לטפח את תדמית הרובין הוד שלו מטרידה את הגדולות. אחרי שלא הצליח למצוא פיתרון למלחמה שלו בחובות של הקבוצות הגדולות, החליט נשיא אופ"א להשתמש במפעל "שלו" כדי להטיל סנקציות. "מנצ'סטר סיטי יכולה מבחינתי לבזבז 300 מיליון ליש"ט על רכש כל עונה", התבטא הצרפתי, "אבל אם הם לא יאזנו את הספרים שלהם בתוך שלוש שנים, הם לא יוכלו להשתתף בליגת האלופות". פלאטיני הוסיף שיש לו תומך מפתיע במהלך כזה: רומן אברמוביץ'. "הוא בא אליי ואמר לי, 'מישל, אנחנו חייבים לעשות משהו בנידון'. גם סילביו ברלוסקוני אמר לי שהוא תומך בעניין".

על-פי התוכנית של פלאטיני, מועדון שיש לו חובות לא יוכל לשחק בליגת האלופות החל מעונת 2012/13, אלא אם כן יוכיח באמצעות הבנקים המממנים שהוא מסוגל להחזיר את מלוא החוב תוך שנה, וללא אפשרות ל"תרגילים" כמו מימון מחדש של הלוואות.

קשה לראות איך החזון של פלאטיני מתקיים כשהחוב של מנצ'סטר יונייטד עומד על 699 מיליון ליש"ט, וזה של ריאל מדריד יגיע אחרי פרויקט הרכש הקיץ ל-900 מיליון אירו.

כל העננים האלו ייעלמו כמובן עם בעיטת הפתיחה הראשונה בשלב הבתים. אבל הבקיעים הראשונים כבר נמצאים מתחת לפני השטח. מתישהו יבוא הפיצוץ. החלום שהצ'מפיונס ליג נמצאת בו הוא ורוד מדי בשביל שיהיה אמיתי.