סקר: הציבור מוטרד מהמשבר הרבה יותר מברנז'ת ההיי-טק וההון סיכון

גלובס tv סקר שערכה קרן הון סיכון קיינן פרטנרס מחזק במידה רבה את הטענה שההיי-טק הישראלי חי בבועה משלו ■ 41% מהציבור חושב שהגרוע ביותר מאחורינו, 38% - לפנינו

נדמה שההתבטאויות של כלכלנים ואישי ציבור, לפיהן אנחנו בדרך החוצה מהמשבר הכלכלי, לא משפיעות יותר מדי על דעת הקהל הרחבה, אנשים שאינם מעורבים בתעשיית ההיי-טק.

סקר שערכה קרן הון סיכון קיינן פרטנרס בשיתוף עם ארנסט אנד יאנג ושתוצאותיו פורסמו אתמול בכנס ה-Journey שקיימה פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג בשיתוף "גלובס", ביקש לבדוק את הלך הרוח של הציבור בנוגע למצב. האופטימיות המחודשת, כך נראה, עוד לא חלחלה אל מי שמתמודדים עם המשבר הכלכלי על בסיס יומיומי. זאת, בהשוואה אל אוכלוסייה מפולחת יותר - המשתתפים בכנס היום.

הפערים בין התשובות של הציבור הרחב לבין אלו של חברי תעשיית ההיי-טק וההון סיכון המקומית וגופים הקשורים אליה, בולטים לעין. הציבור הרחב פסימי יותר מקהילת ההיי-טק הישראלית ומחזק במידה רבה את הטענה שההיי-טק הישראלי מנותק וחי בבועה משלו.

בתשובה לשאלה: "האם המשבר מאחורינו או האם אנחנו צפויים לעוד מנה משברית?" סבורים 41% מהציבור הרחב שהגרוע ביותר מאחורינו, 38% שהגרוע ביותר עוד לפנינו ו-21% ענו שהם לא יודעים. ומה חושבת על כך ברנז'ת ההיי-טק? 66.3% מהנוכחים בכנס סבורים שהמשבר חלף ו-33.7% מאמינים שהרע עוד לפנינו.

בסקר שנערך בקרב כלל הציבור, גברים נמצאו אופטימים יותר מנשים. מתוך 41% שסבורים שהמשבר מאחורינו, 48.8% היו גברים ו-33.2% היו נשים. מתוך המשיבים שסברו שהרע עוד לפנינו, 40.8% היו נשים ו-35.2% היו גברים.

בפילוח של קבוצות הגיל עולה כי הצעירים בגילאי 18-24 מהציבור הרחב הרבה פחות אופטימים מקבוצת הגיל 25-34: מתוך אלו שסברו שהגרוע ביותר מאחורינו, 60.9% היו בגילאי 18-24 ו-47.3% היו בגילאי 25-34. באופן מפתיע, קבוצות הגיל האופטימיות יותר היו המבוגרות יותר; 33.7% בגילאי 55-64 ו-27.5% בגילאי 65 ומעלה.

גם אמונה עוזרת. חרדים, דתיים ומסורתיים אופטימים יותר ומאמינים שיצאנו מהמשבר - 67.2%, לעומת החילונים - 47.2%. וגם כסף - שיעור נמוך יותר של בעלי ההכנסה גבוהה 56.3%, אופטימים יותר מאלה שהכנסתם ממוצעת או מתחתיה - 64.5%.

בג'רני האופטימיות הייתה כמעט מקיר לקיר - 80.3% הביעו אופטימיות לעומת 19.7% בלבד שהביעו פסימיות.

שאלה נוספת שנבדקה היא מה מטריד את הציבור הרחב. מתברר, שעם כל הכבוד לחוסר היציבות של הכלכלה האמריקנית - 12.1%, חוסר היציבות בבורסה הישראלית - 6.2%, או שער החליפין של הדולר מול השקל - 8.1%, הגורם המטריד ביותר הוא רמת האבטלה בישראל - 63.4%. 10.1% מהנשאלים ענו שאף אחד מהגורמים הנ"ל אינו מטריד אותם.

בכנס הג'רני, לעומת זאת, המשיבים מצאו שהגורם המטריד ביותר הוא מצבה של כלכלת ארה"ב - 58.3% מהם ציינו שזה הגורם המאייים ביותר, ואין זה מפתיע, שכן השוק האמריקני הוא המרכזי עבור תעשיית ההיי-טק.

הסקר של כלל הציבור נערך על-ידי חברת TRI מחקרים אסטרטגיים, בקרב 500 נשאלים.

יזהר שי, שותף כללי בקיינן פרטנרס, אמר ל"גלובס": "אנחנו מייחסים חשיבות רבה לתוצאות הסקר. היה לנו חשוב לבחון את הלך הרוחות בחברה הישראלית בכלל, ובקרב בבואה של ההיי-טק הישראלי. תוצאות הסקר יכולות לתת לנו כלים להבין כיצד חושבים הגורמים השונים בשוק ומה הן הנחות היסוד המלוות את העבודה היומיומית שלהם. נכון להגיד שיש אופטימיות זהירה, אבל רוב השחקנים בשוק עדיין שמרנים ומודאגים מתפניות שליליות אפשריות בהתאוששות האיטית".

שי מוסיף כי הופתע לראות שבציבור הישראלי, לא בהכרח בקרב באי הכנס, אין רוב משמעותי לאופטימיים וכי רבים עדיין מסתכלים בחשש על מה שקורה בכלכלה העולמית, ולא מאמינים שיצאנו כבר מהבוץ".