שבועיים לאחר שנורווגיה מכרה מניות אלביט מערכות: משרד ההגנה האירי סופג ביקורת על זכייתה במכרז

העיתון האירי "האינדיפנדנט" מדווח היום כי אלביט מערכות תספק לצבא אירלנד ציוד מעקב במיליוני אירו ונוקט בקו ביקורתי לאחר ש"דו"ח האו"ם האשים את ישראל בפשעי מלחמה" ■ הציוד יורכב על-גבי צי רכבים משוריינים ■ האינדיפנדנט: "צעד מעורר מחלוקת, לאור ההאשמות נגד ישראל בעזה"

העיתון האירי "האינדיפנדנט" דיווח היום (א') כי יצלרנית כלי הנשק הישראלית אלביט מערכות זכתה בחוזה לאספקת ציוד מעקב לצי רכבים משוריינים של צבא אירלנד. היקפו של החוזה נאמד במיליוני אירו. מדובר ברכבים מסוג RG-32M המיוצרים בדרום אפריקה על-ידי BAE מערכות. אלביט מערכות מנוהלת בידי יוסי אקרמן.

על פי הדיווח, ציוד המעקב יורכב על 27 רכבים שנרכשו בתמורה ל-19.6 מיליון אירו. העיתון מצטט מסמכים של משרד ההגנה האירי המעריכים כי המיכשור יספק דיוק טוב יותר בכוונות ירי. ציוד המעקב יכלול מאתר טווחי ירי בלייזר, GPS, חיישן מעקב רחוק-טווח ליום וללילה ועוד.

בעיתון האירי מציינים כי אלביט מערכות שבשליטת דיוויד פדרמן "מוכרת כמובילה עולמית במערכות אלקטרוניקה, אך מייצרת כלי נשקר חכמים ההורסים טנקים ומטרות נוספות". העיתון, אם כן, נוקט בקו ביקורתי ביחס לזכייה של אלביטה מערכות המוגדרת לאורך הידיעה כ"זכייה כשבוע לאחר שישראל הואשמה בפשעי מלחמה על-ידי דו"ח האו"ם".

רק לפני כשבועיים וחצי, קרן הפנסיה של ממשלת נורבגיה, המנהלת נכסים בהיקף של 400 מיליארד דולר, מכרה את אחזקותיה באלביט מערכות. המניות, שהיקפן עומד על 5.4 מיליון, נמכרו מכיוון שאלביט סיפקה מערכות הגנה שהותקנו על גדר ההפרדה. לטענת קרן הפנסיה, ציוד המעקב שמספקת אלביט הוא אחד המרכיבים המרכזיים בגדר ההפרדה, והמערכת תוכננה במיוחד עבורה.

בחזרה לעיתון האירי, העיתון מצוטט שהזכייה של אלביט מערכות הוא "צעד מעורר מחלוקת, לאור האשמתה של ישראל בפשעי מלחמה בעזה על-ידי דו"ח האו"ם". בציטוט אחר מצוין כי הדו"ח של האומות המאוחדות מצא כי "כוחות ישראל נהגו בחוזר זהירות באופן סיסטמטי בפגזי זרחן, תוך שהם משתמשים בפלסטינאים כ'מגנים אנושיים' ומענים עצירים".

עוד נכתב בידיעה כי הזכייה של החברה הישראלית היא האחרונה בסדרת זכיות של חברות מישראל בשוק ההגנה המסחרי באירלנד. כך למשל מוזכרים בהקשר זה גם חוזים של רבינטקס ושל התעשייה האווירית בשנים 2005 ו-2006.

על פי שר ההגנה האירי, ווילי או'די, משרדו הממשלתי שומר על מדיניות של "דלת פתוחה" ברכישת ציוד הגנה, בהליך שכלל קבלת הצעה תחרותית. את תגובתה של אלביט מערכות לא ניתן היה להשיג.