ממשלת נורבגיה מחרימה את אלביט מערכות

קרן הפנסיה הממשלתית מכרה את אחזקותיה בחברה הישראלית כיוון שהיא מספקת ציוד הגנה לגדר ההפרדה; שרת האוצר הנורבגית: "לא נממן חברות שתורמות באופן ישיר להפרות של החוקים ההומניטריים"

האם אחרי שבדיה, ישראל עומדת בפני משבר דיפלומטי גם עם נורבגיה? קרן הפנסיה של ממשלת נורבגיה, המנהלת נכסים בהיקף של 400 מיליארד דולר, מכרה את אחזקותיה ביצרנית כלי הנשק אלביט מערכות. המניות, שהיקפן עומד על 5.4 מיליון, נמכרו מכיוון שאלביט סיפקה מערכות הגנה שהותקנו על גדר ההפרדה. בחברת אלביט מערכות, שבשליטת דיוויד פדרמן ובניהול יוסי אקרמן, סירבו להגיב על הידיעה.

"אנחנו לא רוצים לממן חברות שתורמות בצורה ישירה לאלימות ולהפרת החוקים ההומניטריים", מסרה שרת האוצר של נורבגיה, קריסטין האלפורסן. "חופש התנועה של האנשים החיים בשטחים הוגבל בצורה בלתי מתקבלת על הדעת".

לטענת קרן הפנסיה, ציוד המעקב שמספקת אלביט הוא אחד המרכיבים המרכזיים בגדר ההפרדה, והמערכת תוכננה במיוחד עבורה. "בית הדין הבינלאומי כבר קבע כי גדר ההפרדה מפרה את אמנת ז'נבה, ולכן אספקת הציוד של אלביט מערכות מסייעת להפרת זכויות אדם", אמרה האלפורסן.

קרן הפנסיה של נורבגיה מנוהלת על-ידי הבנק המרכזי, ומדיניות ההשקעה שלה כוללת התייחסות גם לנושאים אתיים. כך לדוגמה, בעבר יצאה הקרן מהשקעה בחברות שפגעו בזכויות אדם או בחברות שהיו קשורות לפיתוח נשק גרעיני.

ועדת האתיקה של קרן הפנסיה טוענת כי אלביט מערכות סירבה לענות לשאלות שהוצגו לה לפני כמה חודשים, שנועדו להבהיר את הקשר שלה לאספקת ציוד לגדר ההפרדה.

במשרד החוץ מגיבים בחריפות להחלטת ממשלת נורבגיה וישראל צפויה לגנות את ההחלטה. שר החוץ, אביגדור ליברמן, נמצא בימים אלה בביקור באפריקה ובשעות אלו נעשים מאמצים להשיג את תגובתו. במשרד החוץ הביעו זעם שמשרד החוץ הנורבגי הזדרז לפרסם את המידע לפני שהודיע למשרד החוץ הישראלי על ההחלטה בצינורות רשמיים.

מנהל התקשורת הישראלית במשרד החוץ, יוסי לוי, אמר כי "מדובר במקרה חמור מבחינת ישראל" והוסיף כי ישראל תגיב בהתאם. עד שעת סגירת הגיליון, לא התקבלה תגובת משרד ראש הממשלה. *