פקיד ישראלי: "גני הילדים בהתנחלויות יחזרו לפלסטינים"

פקיד ישראלי רומז להתגמשות ישראלית לפני הפסגה באו"ם: "לא נהרוס תשתיות לאחר שיושג הסכם" ■ עריקאת בתגובה: רוצים את השטחים ■ אהוד ברק לטיימס: "אני חושש שהפלסטינים מחמיצים הזדמנות אדירה"

האם ממשלת ישראל מתכננת להכריז על מחווה לפלסטינים בפסגה המשולשת בניו-יורק, מחר (ג')? התבטאות של פקיד ישראלי בכיר, שמצוטט בניו יורק טיימס, עשויה לרמז על כך שההתעקשות הישראלית על המשך הבניה בהתנחלויות נושאת אופי זמני בלבד.

הפקיד הבכיר אמר, כי הפלסטינים אינם צריכים להתנגד לבניית גני ילדים או בניינים ציבוריים אחרים בתוך התנחלויות קיימות מפני שבסופו של דבר הבניינים האלה יעברו לחזקת הפלסטינים. דבריו כלולים בפרשנות בטיימס לקראת הפגישה בין הנשיא אובמה, ראש הממשלה נתניהו ונשיא הרשות פלסטינית מחמוד עבאס, בשולי העצרת הכללית של או"ם.

"איננו עומדים להרוס תשתיות כלשהן כאשר תהיה עסקה", אר הפקיד הבכיר, שביקש לא לנקוב בשמו בגלל רגישות הנושא. הדברים עשויים להיות רמז לכך שהתנהלות ישראל בעת פינוי פוטנציאלי של הגדה לא תהיה דומה למדיניות האדמה החרוכה בעת הפינוי מרצועת עזה.

הפקיד ציין, שישראל נקטה כמה צעדים להקל על הפלסטינים בגדה המערבית, לרבות הסרת מחסומים, המרצת הכלכלה וסיוע לכינוס האחרון של קונגרס הפתח, אבל הפלסטינים מתעקשים על "מדיניות של אפילו לא לבנה אחת" בהתנחלויות.

בתגובה על הדברים אמר סאעב עריקאת, ראש צווות המו"מ של הרשות, כי הפלסטינים אינם מעוניינים בגני ילדים ישראליים אלא באדמות.

"בלי הקפאת ההתנחלויות או הסכם על דיון בנושאי הליבה, אין שום טעם להתחיל במו"מ", אמר עריקאת לטיימס. "שאלו את נתניהו האם הוא מוכן לנהל מו"מ על ירושלים ועל הפליטים. הוא מסרב. ואנו כולנו יודעים שאם הוא יסכים אי פעם, הוא יאבד את הקואליציה".

התבטאות הפקיד הישראלי הבכיר מצטיירת כהמשך הגיוני של דברים שאמר רה"מ בראיון לערוץ 10 ביום ה'. "אינני מוכן ליבש רבע מיליון אזרחים ישראלים או להפנות את גבי אליהם", אמר נתניהו. "ברור שיהיה צורך לקבל החלטה לגבי ההתנחלויות והגבולות. אבל החלטה כזו לא תתקבל לפני פתיחת השיחות".

בתשובה לשאלה האם יהיה מוכן להסיר התנחלויות כחלק מהסדר, השיב נתניהו כי אינו רואה שום סיבה לנדב ויתורים לפני תחילת השיחות.

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר בראיון לניו יורק טיימס: "אני חושש שהפלסטינים עומדים להחמיץ הזדמנות אדירה. יש נשיא שאומר בנחישות החלטה, 'אני עומד לסכן את ההון הפוליטי שלי כדי לוודא שתקום מדינה פלסטינית עצמאית וכדי לפתור את כל בעיות הליבה במשך שנתיים'. אם מביאים בחשבון את צרכי הביטחון של ישראל ואת הדרישה שמשמעותו של הסכם סופי היא סיום הסכסוך, זו הזדמנות שאסור להחמיצה".

ברק עומד להיפגש היום עם עמיתו האמריקני, רוברט גייטס.

פקידי ממשל בכירים, שצוטטו בסוף השבוע בוושינגטון פוסט, אמרו שהם אינם מצפים שהפסגה המשולשת בניו-יורק תניב הסכם על ההתנחלויות.

דברי הפקידים מצביעים על מאמץ של הממשל לצמצם ציפיות מהפסגה, אך סביר להניח שסבב השיחות האחרון של מיצ'ל בירושלים וברמאללה הניב בכל זאת ויתורים מסוימים, ולו גם קטנים, משני הצדדים, ויתורים שהניעו את הבית הלבן לקיים את הפסגה.

יש הערכות בוושינגטון שלמרות שצוות אובמה רוצה לרשום הישג לנשיא על רקע השחיקה בתמיכה הציבורית בו, בגלל יזמת הרפורמות בשירותי הבריאות, הבית הלבן לא היה עורך פסגה כזו בלי בסיס להאמין שהיא תניב הסכם פוליטי כלשהו. בפוטו-אופ לא די.