הבורסות באירופה איבדו גובה; אמבלייז ירדה ב-8.6%

גלובס tv [לטבלת ישראליות בעולם] הפוטסי והדאקס סיימו בירידות של 0.6% ■ רויאל בנק אוף סקוטלנד עשוי לגייס עד 8.1 מיליארד ד' ממשקיעים על מנת להקטין את האחזקה של ממשלת בריטניה בבנק - מניית הבנק איבדה 5.1%

המדדים המובילים באירופה נסגרו בירידות שערים, בהמשך למגמה מעורבת באסיה ובהובלת חברות הכרייה וענף הפיננסים לאחר שהראלי בן שישה החודשים הביא למכפילי רווח גבוהים במיוחד. היום לא התקיים מסחר בטוקיו בשל "יום הקשיש". כמו כן לא התקיים היום מסחר במומבאי, הודו.

ברקע, פול קרוגמן, זוכה פרס נובל לכלכלה ופרופסור באוניברסיטת פרינסטון, אמר כי "הכלכלה לא נופלת לתהום אך היא עדיין בבעיה. ההתאוששות מהמשבר תהיה קשה וכואבת".

"נראה כי סוף העולם נדחה", אמר קרוגמן במהלך כנס שנערך בהלסינקי. "חווינו משבר פיננסי איום במיוחד, אך נראה כי כבר עברנו את הקשה מכל לאחר שהתפוקה העולמית הפכה לחיובית.התחזית מאד מעורפלת; תרחיש מסוג W עשוי להשתנות ולהפוך לתרחיש מסוג U".

מדד MSCI אסיה, הכולל את יפן, טיפס ב-67% מאז ה-9 למארס, עת עמד על שפל של חמש שנים, והקפיץ את מכפיל הרווח הממוצע למניה ל-1.6.

בזירה הסינית; משקיעים זרים, ובראשם סין, הגדילו את רכישות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב לאור הערכות כי ה'פד' יצליח לשלוט באינפלציה, על אף שהדולר ירד לרמתו הנמוכה ביותר מזה שנה והגרעון התקציבי חצה את רף 1 טריליון הדולר. משקיעים זרים רכשו 43.1% מתוך 1.41 טריליון דולר באג"ח שנמכרו השנה על ידי משרד האוצר האמריקני, בהשוואה ל-27.1% מתוך 527 מיליארד דולר שהונפקו באותה תקופה אשתקד.

מדדי הפוטסי והדאקס איבדו כ-0.6% ומדד הקאק הצרפתי ירד ב-0.4% בסיום המסחר.

מדד הנג-סנג איבד 0.7% ל-21,472 נקודות ■ מדד שנחאי המשולב עלה ב-0.15% ל-2,967 נקודות ■ מדד קוספי ירד ב-0.25% ל-1,695 נקודות ■ מדד S&P/ASX 200 ירד ב-0.3% ל-4,677 נקודות.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.15% ל-1.4663 דולר והליש"ט מאבדת 0.23% ל-1.6176 דולר.

רויאל בנק אוף סקוטלנד עשוי לגייס 8.1 מיליארד דולר

רויאל בנק אוף סקוטלנד , הבנק הגדול ביותר שבשליטת ממשלת בריטניה, מנהל משא ומתן עם בעלי המניות להנפקה אפשרית של זכויות. הבנק עשוי לגייס בין 3 ל-5 מיליארד ליש"ט (8.1 מיליארד דולר).

על פי תקנון התוכנית לביטוח "נכסים רעילים" האחזקה של ממשלת בריטניה ב-RBS עשויה להגיע ל-80%. מנכ"ל הבנק, סטפן הסטר, מנסה להגביל את האחזקה של הממשלה באמצעות גיוס הון ממשקיעים. כך מסרו מקורות המקורבים להנהלת RBS.

בנפרד, בנקו סנטנדר , הבנק הגדול ביותר בספרד, שואף לגייס עד 13.1 מיליארד ריאל (7.2 מיליארד דולר) באמצעות מכירת מניות של חטיבה ברזילאית. בנקו סנטנדר (ברזיל) ימכור 525 מיליון יחידות במחיר של בין 22 ל-25 ריאל ליחידה. כל יחידה תכלול 55 מניות רגילות ו-50 מניות מועדפות. ההצעה שווה ל-16.2% מההון הנוכחי של החטיבה הברזילאית.

בזוית הישראלית, אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, מאבדת גובה, בשל הסבירות הגבוהה שהחברה האם לא תצליח לפרוע את חובותייה.

עמיעד מערכות סינון דיווחה על ירידה של 6.1% ברווחי המחצית הראשונה של 2009 ל-3.65 מיליון דולר. הרווח התפעולי ירד ב-16.4% ל-5.1 מיליון דולר. החברה תחלק דיבידנד של 3.5 סנט למניה.

סרוויז`ן דיווחה כי הגיעה להסכם בשווי 800 אלף דולר עם WiSOL סינגפור לשיווק שירותי הוידאו של סרוויז'ן בתאילנד, אינדונזיה, מלזיה וסינגפור.

מניית אמבלייז בלטה בירידות על רקע כניסתו של אלי רייפמן יו"ר ומייסד החברה לכלא בישראל, לאחר שלא העביר למנהל המיוחד של נכסיו את מניות החברה בשבידיו כפי שהורה לו ביהמ"ש. נציין כי במהלך החג נורה ריכבו של רייפמן, ההערכה היא כי מדובר באיום מכיוון אנשי השוק האפור להם הוא חייב כספים.

גולדמן זאקס משקיע בתעשיית הרכב הסינית

קרן פריווט אקוויטי של גולדמן זאקס תשקיע 250 מיליון דולר ב-Geely אחזקות (סימול: 0175 בהונג קונג). לחברת Geely אחזקות שווי שוק של 1.68 מיליארד דולר. החברה עשויה להשתמש בכספים כדי לממן את רכישת וולבו שבשליטת פורד מוטורס .

מניות הכרייה והאנרגיה איבדו גובה על רקע ירידת מחירי המתכות והנפט; BHP ביליטון , ריו טינטו , וודסייד פטרוליום . מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה באוקטובר יורד ב-2% ל-70.61 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני בבורסת המסחר של ניו יורק.

מניית חברת ההובלתה ימית STX פאן אושן (סימול: 028670 בסיאול) עלתה ב-7.4% לאור חדשות על משא ומתן שהחברה מנהלת עם ולה הברזילאית על חוזה למשלוחי עפרת ברזל.

חברת הדשנים האירופאית K+S איבדה גובה על רקע הודעת פוטאש הקנדית ערב החג, לפיה היא מורידה, בפעם השנייה בתוך שלושה חודשים, את תחזית הרווח השנתי שלה ל-2009. זו הירידה התלולה ביותר בתחזיות שנרשמה בתקופה כה קצרה בתולדות החברה.

שוק הנדל"ן הבריטי מראה סימני התאוששות

מחירי הבתים בבריטניה צנחו ב-1.5% בשנה עד ספטמבר ורשמו בכך את הירידה הקטנה ביותר מזה למעלה משנה. המנהל המסחר ישל רייטמוב (חברה המתחזקת רשימה מקוונת של נכסים העומדים למכירה בבריטניה) מיילס שיפסייד אמר כי "האמון התחזק, המלאים הצטמצמו ומספר הקניינים הפוטנציאליים גם כן עלה".

ההתאוששות המסוימת בשוק הנדל"ן הבריטי איננה אומרת הרבה על מצבה של הכלכלה הבריטית שכן אין ספק כי בלימת הירידה בשווי הנכסים בבריטניה נובעת בראש ובראשונה מהצטמצמות מספר הבתים העומדים למכירה באי הבריטי כפי שעולה מנתוני המכון המלכותי לשמאים מורשים (RICS) שהתפרסמו בשבוע שעבר. אמון הצרכנים בבריטניה התחזק בעקבות ההתאוששות במדד פוטסי 100 . למעשה, המתאם בין מדד המניות הבריטי לבין מדד אמון הצרכנים בבריטניה עומד מאז מארס על יותר מ-90%. לכן ניתן לקבוע כי אמון הצרכנים בבריטניה פגיע ביותר לכל היפוך מגמה בשוקי המניות העולמיים אשר יאיים על ההתאוששות האחרונה של הנכסים המסוכנים.

במחלקת במחקר של FXCM ישראל סבורים כי "התחזקותם של הנכסים המסוכנים בעת האחרונה איננה מבוססת דיה וכי צפוי לנו היפוך מגמה קרוב. המניות נסחרות כיום ברמות קרובות לאלו בהן נסחרו ב-2003. ב-2003 עמדה הצמיחה העולמית על 3% במונחים ריאליים. השנה לעומת זאת צופות התחזיות להתכווצות הכלכלית העולמית הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. תנאים אלה אינם מבשרים טובות לשוק המניות העולמי. מה עוד שהיקפי הסחר העולמי ממשיכים להצטמצם למרות העליות המסיביות בשוקי המניות העולמיים (ב-5 מבין 6 החודשים האחרונים). מספר אנליסטים סבורים כי הירידה בהיקפי הסחר קשורה לתופעות עונתיות המאפיינות את הקיץ מדי שנה.