בעלי גינות: מומלץ להקטין את ההשקיה באוקטובר ב-20%-30%

רשות המים: "בחודש אוקטובר ההתאדות האזורית נמוכה ב-30%-44% מהתאדות השיא שביוני-יולי, ולכן יש צורך בכמות מועטה יותר של מים לטיפול בצמחים"

פוטנציאל לחיסכון משמעותי בצריכת המים של בעלי גינות בחודש אוקטובר. מרשות המים נמסר כי בחודש אוקטובר ההתאדות האזורית נמוכה ב-30%-44% מהתאדות השיא שנמדדה ביוני-יולי, באזורי הארץ השונים, ויש לכך משקל רב על כמויות ההשקיה הנדרשות ומכאן שגם על צריכת המים הכוללת של בעלי גינות.

"באמצעות ההשקיה אנו מחזירים לצמח את כמות המים שאבדה לו כתוצאה מתנאי הסביבה בה הוא חי (טמפרטורה, קרינה, לחות יחסית ורוח). הערך הנמדד המבטא את תנאי הסביבה בהיבט של הצמחים הינו מקדם ההתאדות. בסתיו ובחורף ההתאדות נמוכה ובקיץ גבוהה", נמסר מהרשות.

"בפועל, מרבית בקרי ההשקיה (מחשבי הגינה - מ.א.) מכוונים על ערך שסיפק את כמות המים המיטבית בעונה הקודמת או זו שכוונה בשיא הקיץ (יוני-יולי, לגבי חודש אוגוסט - ראו הסבר בהמשך, מ.א.). רבים ממשיכים להשקות עד סוף עונת ההשקיה עם אותה כמות של מים ואותו משך זמן וכך הם מבזבזים כמויות גדולות מאוד של מים", נמסר.

לדברי רון באר, אגרונום האגף לייעול השימוש במים ברשות המים, "ניתן להקטין את השקיית הצמחים והגינה ב-20%-30% פחות, ללא פגיעה במצב הצמחים, היות שהקרינה והטמפרטורות יורדות, והעומס על הצמחים קטן. בשונה מתחושת בני האדם הסובלים מהלחות הגבוהה בחודש אוגוסט, לצמחים לחות אוויר גבוהה יחסית מקטינה את ההתאדות מהצמח, כך שלצמחים באזור של לחות גבוהה באוגוסט התנאים עשויים להיות מעט יותר קלים מאשר בחודש הקודם היבש יותר".

נושא ההתאדות החודשית נכון הן לגינון הפרטי והן לגינון הציבורי, והן לחקלאים המשקים גידולים חקלאיים (ובדרך-כלל מודעים יותר לנושא, מקצועית).

ברשות ממליצים להקפיד על שתילה של צמחייה חסכנית במים העמידה יותר לתנאים קיצוניים. בעוד שצמחים רגישים - כגון פרחים עונתיים ושתילים צעירים - יש לתגבר בהשקיה לפני ובמהלך אירועי שרב האופייניים לעונה, צמחים חסכניים במים מבוססים יתגברו על אירועים אלה בקלות יחסית. וכמובן, הם אומרים, לפני אירועי גשם חזויים, ניתן גם לבטל השקיות המתוכנתות ומתוכננות במחשבי ההשקיה.