לחיי המיתון: 2009 מסתמנת כשנה מצוינת לשוק מכוניות הפאר

מעל 190 לקוחות ישראלים רכשו מכוניות במחיר של 200 אלף דולר ליחידה, וכל זה מבלי להזכיר את מאות המכוניות מייבוא אישי ■ במארס קנה לקוח ישראלי את דגם הקבריו הנפתח של הפורשה 911 טורבו, שמחירו במחירון כ-1.6 מיליון שקל

מי שקורא את מבחן הדרכים המובא כאן עלול לזקוף גבה בתימהון. כידוע, בשנה האחרונה ספגה ישראל את מלוא ההדף של המיתון העולמי. שוק התעסוקה נפגע, חברות ייצוא מפוארות נאלצו להדק חגורה לנוכח מצוקות לקוחותיהם ואפילו טייקונים ומשקיעים כבדים ומבוססים היטב נעו באי-נוחות למשמע המילים "פירעון אג"ח". האם בתקופה כזו יש בכלל רלוונטיות למכוניות כאלה בשוק הישראלי? ובכן, על זה נאמר הביטוי "תתפלאו".

עיון בדו"ח המכירות של שמונת החודשים הראשונים של השנה מגלה, כי למעשה הייתה זו שנת מכירות מצוינת למכוניות פאר סופר-מהירות וסופר-יקרות. מעל 190 לקוחות ישראלים רכשו מכוניות יוקרה במחיר של 200 אלף דולר ליחידה, וכל זה מבלי להזכיר את מאות המכוניות מייבוא אישי, שהגיעו באותה תקופה ארצה, ושלפחות כ-250 מהן נכנסות ללא קושי לקטגוריה הסופר-יוקרתית.

כמה וכמה לקוחות אף הפליגו צפונה למחוזות ה-300 אלף דולר ו-500 כ"ס פלוס-מינוס, שבהם משייטת ה-760. לקוח אחד, למשל, הזמין וקיבל בחודש מארס מרצדס S63AMG, הגרסה הספורטיבית של ה-S קלאס עם 525 כ"ס, שמחירה הרשמי במחירון כ-1.35 מיליון. באפריל קיבל לקוח אחר על פי הזמנה אישית מרצדס S600 עם מנוע V12, שמחירה הרשמי כ-1.5 מיליון לפני תוספות מיוחדות. באותו חודש צירף לקוח ישראלי אחר לחניית ביתו את דגם הקבריו הנפתח של הפורשה 911 טורבו, שמחירו במחירון כ-1.6 מיליון שקל. לקוח נוסף ממתין הימים אלה לדגם ה-GT3 של ה-911 אותו הזמין, ושמחירו במחירון כ-1.3 מיליון שקל בלבד. ב.מ.וו מכרה השנה ללקוח ישראלי "M5" אחת עם מנוע של 500 כ"ס ומחיר מחירון של כ-1.1 מיליון. ולא נזכיר כאן את עשרות המכוניות במחירים צנועים יותר של 850-900 אלף שקל, שהוזמנו על ידי בעליהן עם חבילות תוספות תפורות אישית בשווי של כ-150 אלף שקל פלוס לחבילה.

איפה מסתתרות המכוניות הללו? מי הרוכשים? מהיכן מגיע הכסף? אנחנו באמת לא יודעים. אבל אם ככה נראה השוק במיתון, היינו שמחים לראות איך יראה שוק הרכב הישראלי כשתחזור הצמיחה.