יעקב אנגל: "כל החוכמה זה לדעת מתי לממש"

מזל או שכל? היזם הוותיק יעקב אנגל תמיד היה במקום ובזמן הנכון: כשהנפיק בישראל, בניו יורק ובלונדון, ובמיוחד כשמכר את קבוצת אנגל לבוימלגרין, רגע לפני המשבר ■ עכשיו, עם מזומן בכיס, הוא מהמר על וייטנאם והודו, מתכנן הנפקה בהונג קונג או בסינגפור, וצופה התאוששות קרובה של הדב הרוסי

ממרומי הקומה ה-25 במגדל המרובע בעזריאלי, יעקב אנגל, בעל השליטה בחברת אנגל אינווסט, בוחן השקעות ענק ברחבי העולם. בזמן שחברות נדל"ן אחרות נקלעו לקשיים ומתרוצצות אחרי מחזיקי האג"ח ונושים אחרים, אנגל יושב על קופת מזומנים גדולה שעשה לפני כשלוש שנים בעסקה למכירת קבוצת אנגל (לגנא הולדינגס) לאזורים, שבשליטת שעיה בוימלגרין.

מאז שערו וזקנו של בוימלגרין הפכו ללבנים לגמרי, ומנגד אנגל נראה מצוין, במצב רוח טוב ובכושר מעולה, ולא רק בגלל האימונים בחדר הכושר הפרטי שבביתו. אנגל עשה את אחד האקזיטים המוצלחים שהיו כאן אי פעם, כשמכר את קבוצת אנגל בנובמבר 2006 לאזורים תמורת 430 מיליון שקל (כ-100 מיליון דולר).

"המחיר דאז היה הוגן וסביר. בוימלגרין לא יכל לצפות את המשבר שקרה, והוא לא היה היחיד שנגרמו לו נזקים במזרח אירופה. הבעיות של לגנא היום נובעות מההשקעות שעשו לאחר שמכרתי. אם היה שוק טוב הם יכלו להצליח, אך השוק נפל וחלק ניכר מההשקעות ירדו לטמיון", מסביר אנגל.

גלובס: איך נתפרה העסקה ביניכם?

אנגל: "בא אלי נציג שלו, המנכ"ל יוסי שניאורסון, והציע לקנות ממני. אני בכלל לא חשבתי למכור. הוא הציע מחיר, אני ביקשתי מחיר, התווכחנו מספר דקות, סגרנו עקרונית והעסקה נסגרה עם בוימלגרין לאחר מספר חודשים. לא הייתי להוט למכור, אך המחיר סביר אז אמרתי נמכור. הרגשתי שהשוק בשיא, וכל דבר הוא למכירה במחיר המתאים".

איך התרשמת מבוימלגרין?

"בוימלגרין יזם רציני, והתרשמנו שהוא מבין. הייתה לו היסטוריה של הצלחה גדולה עם לב לבייב בארה"ב, והייתי בטוח שהוא יצליח גם בקנייה הזו".

מצבה של לגנא היום קשה ביותר, והיא גוררת את אזורים למטה. את הרבעון השני של השנה היא סיימה עם גרעון של 210 מיליון שקל בהון העצמי, הפסד של 68.5 מיליון שקל והתחייבויות ענק של 2 מיליארד שקל. רואי החשבון של החברה צירפו הערת "עסק חי" המטילה ספק ביכולת ההישרדות שלה. החברה, שנרכשה לפי שווי של 600 מיליון שקל, השילה מאז 95% משווייה ונסחרת לפי שווי של 30 מיליון שקל בלבד.

איזו חברה השארת לבוימלגרין?

"לגנא הייתה חברה טובה מאוד, במצב טוב, שנהנתה מאמינות ומשלמת את כל התחייבויותיה במועד. אם לא היה קורה המשבר, גם בוימלגרין היה ממשיך להצליח עם החברה".

אחרי לגנא הקים אנגל את אנגל אינווסט, חברה פרטית בינלאומית שפועלת בעיקר ברוסיה, הודו ווייטנאם, וחולשת כיום על פרויקטים בהיקפים של מיליארדי דולרים. היקף המכירות הצפוי של כל הפרויקטים מוערך בכ-7 מיליארד דולר. החברה עוסקת בעיקר בהקמת קניונים, מרכזים מסחריים ושכונות מגורים בערי בירה ובערים בעלות אוכלוסיה של מיליון תושבים לפחות. אנגל אינווסט עוסקת גם בכריה באפריקה - מכרות נחושת וברזל.

אחרי האקזיט הענק עוד המשכת לעבוד קשה?

"זה מה שאני אוהב לעשות. אני אף פעם לא נח על זרי הדפנה, ומרגיש שלא מיציתי את עצמי. לשוט ביאכטה ולשחק גולף זה לא הקטע שלי, למרות שזה נחמד מאוד למי שאוהב, יש לי חברים כאלה. אתה נהנה מחופש כשיש לך עבודה לחזור אליה".

אנגל נולד בזאגרב, אז חלק מיוגוסלביה והיום בירת קרואטיה. בגיל שנתיים עלה עם משפחתו לישראל. בתחילה גרו במעברה בכפר חסידים שליד חיפה, ואביו עבד כמהנדס בחברת החשמל.

את דרכו המקצועית החל בזכות לימודי הנדסת מכונות בטכניון. לאחר הלימודים עבד בחברת הבטון הנסון, בתפקיד מנהל של מפעל באזור חיפה, אותה חברה שרק לפני מספר חודשים הציע לרכוש אותה.

בסוף שנות ה-70 הקים חברת נדל"ן ועסק בתחילה בבנייה למגורים באזור חיפה והקריות. מקבלן קטן באזור חיפה התקדם לפרויקטים גדולים של ביצוע, כמו בי"ח הלל יפה בחדרה, אגף חדש בבי"ח בני ציון בחיפה, אגף בכנסת בירושלים ועוד פרויקטים ציבוריים גדולים מאוד. בהמשך הצטרפו בני המשפחה, אך כיום רק הבן הקטן נשאר בעסק. החתנים עבדו אצלו בעבר, וכיום הם בעלי עסקים עצמאים.

בתחילת שנות ה-90 אנגל נכנס לבנייה לעולים חדשים, בהיקפים גדולים מאוד. לדבריו היו הרבה חברות שפרחו באותה תקופה, אך רובן לאחר מכן פרשו. "אנו המשכנו, ובסוף שנות ה-90 גילינו את מזרח אירופה והיינו בין היזמים הראשונים והגדולים שם. בנינו עשרות אלפי יחידות דיור בצ'כיה, הונגריה, רומניה, בולגריה, פולין וסרביה".

הפריצה הגדולה שעשתה החברה הייתה בכניסה לשוק ההון ב-1992, בהנפקה ראשונה בבורסה. בשנת 1997 זו הייתה חברת הנדל"ן הראשונה שהנפיקה בנאסד"ק, ולפני כ-3.5 שנים הייתה חברת הנדל"ן הראשונה שהנפיקה בגל ההנפקות בלונדון, ב-AIM. כאמור, בתחילת 2007 הושלמה מכירת השליטה בקבוצה לאזורים.

כמו העסקה עם בוימלגרין, ההנפקות היו תמיד בזמן הנכון, לפני שהשוק נופל. מזל או חוכמה, האנגליות הזו הצליחה עד היום. "את ההנפקות עשינו בזמן: ההנפקה בלונדון הייתה שנה לפני שהשוק נסגר. בנאסד"ק הנפקנו גם כן כשהיה חלון הזדמנויות".

יש לך איזה רנטגן?

"לא. הגיון בריא פשוט".

מדוע רבים נפלו במזרח אירופה?

"אחד הדברים הכי חשובים בחיים זה טיימינג. אני מכרתי לפני כ-3 שנים את לגנא כשזיהיתי שאנו נמצאים בקצה הפיק. לא ידעתי שיבוא כזה משבר, אבל בהחלט הבנתי שאנו בשיא, והחוכמה היא למכור בשיא. כולם האמינו שהשוק ימשיך לשגשג ולהתרומם כל הזמן. אף אחד לא חשב שתהיה נפילה, וגם אני לא צפיתי זאת, אך הבנתי שאנו בשיא והערכתי שלא תהיה עליית ערך נוספת. כל החוכמה זה לדעת מתי לממש".

ועכשיו אתה לא פעיל שם?

"באותה מידה זיהיתי את וייטנאם והודו, שזה הזמן להיכנס אליהן, והמשבר עזר לנו לעשות עסקאות והעמקנו מאוד את הפעילות שם בשנתיים האחרונות. יש לנו מנכ"ל מאוד מוכשר, רונן חרמוני, שמנווט את הספינה בצורה יפה מאוד, ומעורבות מאוד פעילה שלי".

חרמוני הוא בנו של חזי חרמוני, שותף בפעילות במזרח הרחוק ולשעבר הבעלים של חברת תדיראן קשר, שעוזר לחברה בזכות הקשרים שלו של 15 שנות פעילות בהודו. שותף נוסף הוא הבנקאי דיוויד ברנר. הפעילות מרוכזת תחת חברה בשם "Venosa".

בכוונת אנגל להנפיק את Venosa כשהשוק יתאושש. "אנו יודעים לא רק לבנות אלא גם ליצור ערך מוסף לפרויקטים שלנו, באמצעות הנפקה בבורסה בהונג קונג או בסינגפור", אומר אנגל.

לחברה פרויקטים בהיקף מתוכנן של כ-1.7 מיליון מ"ר. הפעילות נעשית בערים מומביי, לואידיאינה, צ'נדיגאר, גואה, היידראבד וערים נוספות. "בהודו ובווייטנאם אנו פועלים במלוא המרץ לקבלת אישורי בנייה ולהתחיל בפרויקטים".

זה לא חיים קשים, ככה לטוס למזרח הרחוק?

"אני מבקר בפרויקטים, אך חי חיים נורמאליים לחלוטין, בלי מטוסים פרטיים ויאכטות, חיי משפחה. אחד התחביבים שלי זה לעשות עם אשתי טרקים בהרים באירופה ובדרום אמריקה".

מהי שיטת הפעולה שלכם?

"בניגוד לחלק מהיזמים, שמשלמים במזומן על קרקעות ואז הסיכון שהם לוקחים הוא גדול מאוד אם השוק מתחיל להיות בעייתי - רוב העסקאות שלנו הן קומבינציה, ובעלי הקרקע הופכים להיות שותפים. כך אנו מקטינים את הסיכון משמעותית, אך יש להודות שהרווח יותר קטן".

מי מממן?

"ההון העצמי שלנו יחסית קטן. אנו במגעים עם גופים פיננסים בינלאומיים שהביעו התעניינות גדולה מאוד בהשקעה בפרויקטים ובהעמדת מימון. המימון יגיע על-ידי גופים בינלאומיים או בנקים הודיים, שהתחילו להעמיד מימון לאחר כשנה של עצירת אשראי.

"עבדתי עם גופים פיננסיים בינלאומיים גדולים כגון להמן ברדרס, קרן הייטמן, פולקס בנק האוסטרי ואחרים. נותנים היום במשורה, לא לכל יזם ולא לכל פרויקט, ולא בכל מדינה. ברוסיה למשל משבר האשראי עדיין חזק".

מה המצב בעולם?

"יש ניצנים של התאוששות, אך היא לא נראית באופק. בהודו ווייטנאם יש בהחלט התאוששות שבאה לידי ביטוי בהתעניינות של גופים פיננסיים גדולים שמעוניינים לתת אשראי. אני מוכר בשווקים הבינלאומיים, אז יחסית קל לי יותר לגייס אשראי".

מה המצב ברוסיה?

"הקפאנו את הפעילות שם בגלל המצב, ואנו מחכים לראות שהמצב יתבהר ואז נחדש את הפעילות. ההתרשמות היא שזה יקרה בקרוב מאוד".

מה אתה חושב על מה שעובר בימים אלו על לבייב, שנפגע קשות מהפעילות ברוסיה?

"זה עצוב מאוד שזה קרה. כנראה שהוא עשה טעויות, אבל אני לא מכיר את העסקים שלו".

אתה לא חושש לחזור לתחום הנדל"ן, עם כל הנפילות האלו שרואים כיום?

"אני פועל בזהירות רבה מאוד, ובעסקאות עם השקעה נמוכה יחסית של הון עצמי בכל פרויקט, מכיוון שבעל הקרקע כאמור שותף". *

shauly-a@globes.co.il