ממחר: שביתה כללית בכל מרפאות "כללית רפואה משלימה"

900 עובדי "כללית רפואה משלימה", המאוגדים במסגרת ארגון "כוח לעובדים", יפתחו מחר בשביתה כללית בכל 50 סניפי הרשת ■ עובדי הרשת מוחים על כך שלמרות שהם מועסקים במסגרת של יחסי עובד-מעביד ולא כפרילאנסרים, הם זוכים לתשלום רק על פי תפוקות

900 עובדי "כללית רפואה משלימה", המאוגדים במסגרת ארגון "כוח לעובדים", יפתחו מחר (ג') בשביתה כללית בכל 50 סניפי הרשת בארץ. כך הוחלט בתום אסיפה שכינסו העובדים, לאחר שהנהלת הרשת ביטלה לטענתם את פגישת המו"מ שתוכננה להיום, כחלק מסירובה להכיר בהתארגנות העובדים.

עובדי הרשת מוחים על כך שלמרות שהם מועסקים במסגרת של יחסי עובד-מעביד ולא במסגרת של פרילאנסרים, הם זוכים לתשלום רק על פי תפוקות. "אני עובדת בכללית רפואה משלימה כשמונה שנים ועדיין איני יודעת כמה ארוויח בסוף כל חודש", טוענת יעל קונש, יו"ר ועד העובדים. לדבריה, אם היא עובדת 6 שעות בפועל אולם באותו יום הפנו אליה מטופל אחד, היא זוכה לתשלום עבור המטופל הזה בלבד. בנוסף, העובדים מוחים על כך שהם לא זוכים לימי מחלה או חופשה, ואפילו בחגים הם לא מקבלים שום שכר.

בשבועיים האחרונים נקטו עובדי הרשת בעיצומים, במסגרתם ביצעו השבתות נקודתיות בחלק מהסניפים. בדומה למקרה של האוניברסיטה הפתוחה, התנגדותה של הנהלת הרשת נובעת בעיקר בשל זהותו של ארגון העובדים כוח לעובדים. הארגון הזה זוכה לתדמית "מיליטנטית", בעוד שבארגון רואים בעצמם "דמוקרטים" כאלה שמאפשרים לעובדים לנהל בעצמם את המו"מ מול ההנהלה. עובדי הרשת טוענים כי בימים האחרונים הונחו מנהלי כל הסניפים לתעד מיהם העובדים שפעילים במסגרת ארגון "כוח לעובדים". לדברי העובדים, יש בכך משום התנכלות להתארגנות לגיטימית, וכי תלונה בעניין כבר הוגשה למשרד התמ"ת. "חבל שניסיונות ההנהלה לפגוע בנו, נעשים על גבם של המטופלים", אומר יניב קלנר, מטפל בשיאצו, ומראשי מאבק העובדים.

"כללית רפואה משלימה" פועלת בתוך חברת בת (ש.ל.ה) של קופ"ח כללית, שבה פועלות גם רשת מרפאות השיניים כללית סמייל, ורשת מרפאות כלית אסטטיקה. גורמים מטעם הנהלת הרשת טענו לאחרונה כי לא מספיקה התארגנות של שלי מעובדי כללית רפואה משלימה, אלא שיש צורך כי שליש מכל עובדי חברת ש.ל.ה יתאגדו, כדי להכיר בהתארגנות. מנגד, משפטנים בכירים בתחום דיני העבודה אמרו לאחרונה ל"גלובס" כי על פניו, רשת כללית רפואה משלימה עונה להגדרה "יחידת מיקוח" כפי שקבוע בחוק, ולכן אם שליש מיחידה זו התאגדו במסגרת ארגון עובדים, אזי יש להכיר בארגון הזה ולנהל מולו מו"מ.


תגובת הנהלת כללית רפואה משלימה: "בדומה להתנהלות עד כה, גם השביתה עליה הודיעה נציגות העובדים היא חלק מהמאבק על יציגות ארגון 'כוח לעובדים' ולא על זכויות עובדים. אנו קוראים לארגון העובדים לנהל את המאבק על יציגותו בפני הפורום המתאים ולהפסיק לנהל אותו על גבם של המטופלים והעובדים בש.ל.ה. לא נוכל להסכים לפעול בניגוד לכלל שנקבע בחוק ובפסיקת בתי הדין לעבודה, לפיהם ארגון עובדים יציג חייב למנות לפחות שליש מכלל העובדים במקום העבודה ונכון לרגע זה ארגון העובדים מייצג פחות מ- 10% מכלל העובדים בש.ל.ה.

לצערנו, במקום להביא נושא זה לבירור בפורום הראוי (בית הדין לעבודה למשל), או לפעול להשיג שליש מעובדי החברה, בחרו נציגי ארגון העובדים לנקוט בצעדים שפוגעים בחברה, בלקוחותיה ובעובדיה. הבהרנו, לא פעם, כי אנו מכבדים את זכות ההתארגנות של העובדים ודלתנו פתוחה להידברות אמיתית עמם אולם, שוב האינטרסים של ארגון העובדים הם שעומדים בראש סדר העדיפויות והעובדים נגררים למאבק לא להם במקום לשבת לשולחן המו"מ".