רון אייכל: הדולר ימשיך להיחלש, האפיק המנייתי עדיף

אייכל ל"גלובס" פישר יכול להמתין עם העלאת הריבית כדי להימנע ממערכה קשה יותר בשוק המט"ח ■ מעריך שעד סוף השנה הריבית בישראל תעמוד על 1%

רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב, מתייחס להחלטות הריבית הצפויות השבוע בארה"ב ובישראל. בהתייחסו להחלטת הפדרל ריזרב הצפויה להינתן מחר (ד') אומר אייכל, כי "למרות שאנחנו לא מצפים להעלאת ריבית, הטון של ה'פד' יכול להשתנות ולרמוז על העלאות ריבית בעתיד הלא רחוק".

אייכל מציין כי בשבוע שעבר פורסמו מספר נתוני מאקרו חזקים בארה"ב, ביניהם המכירות הקמעונאיות, ניצולת הייצור ונתונים משוק הנדל"ן אשר מחזקים את ההכרה כי ההתאוששות הכלכלית צוברת תאוצה. להערכתו, בטווח הקצר הדולר צפוי להמשיך ולהיחלש: "אנו רואים כי נתונים טובים גורמים למשקיעים לאהבת סיכון וכך המשקיעים יוצאים לשווקים אחרים, מסוכנים יותר ולהשקעה בסחורות מה שמחליש את כוחו של הדולר".

בהתייחסו להחלטת הריבית בישראל, שתתקבל ביום חמישי, אומר אייכל כי בבנק ישראל תמימי דעים כי הריבית צריכה לעלות העניין הוא העיתוי והעוצמה. לדעתו, בנק ישראל ימתין החודש עם העלאת הריבית כדי להימנע ממערכה קשה יותר בשוק המט"ח. "זה לא סוף העולם אם פישר ימתין עם ההעלאה לחודש הבא", אמר. להערכתו, תהיה השנה עוד העלאה אחת של הריבית כך שבסוף השנה תעמוד הריבית במשק על 1%.

האפיק המנייתי עדיף על האג"חי

בהתייחסו לפרסום מדד המחירים לצרכן האחרון בשבוע שעבר, שעלה בהתאם לציפיות ב-0.5%, מדגיש אייכל את הסעיפים הפנימיים, כאשר המדד הושפע לטובה מהתייקרות מתונה יותר מהצפי במחירי המים לעומת זאת הושפע לרעה מהתייקרות של 1.2% בסעיף הדיור והוא שמהווה את החידה האמיתית. להערכתו, תחילת העלאת הריבית במשק על ידי בנק ישראל והאיתות שלו כי זהו הכיוון העתידי, יביא לצינון בענף הדיור והמשכנתאות. אייכל מדגיש כי ללא הגזירות הממשלתיות וההתייקרות שהייתה בשכר הדירה בשנה האחרונה בשיעור של 12% לא הייתה למעשה השנה אינפלציה בישראל: "אם היינו מנטרלים את העלייה בשכר הדירה ואת הגזירות הכלכליות (מע"מ מים, סיגריות, דלק, משקאות חריפים) בשנה האחרונה לא היתה אינפלציה בישראל".

על המעבר שראינו לאחרונה של החברות במשק לאגרות חוב שאינן צמודות למדד, אומר אייכל כי זהו תהליך טבעי והגיוני לנטרול אי הודאות הטמונה באינפלציה: "הפכנו ממשק שהכל בו צמוד למדד למשק ככל המשקים המתייחס להתחייבויות כנומינליות". לדעתו ישנה אי ודאות גבוהה ביחס לשנה הבאה מבחינת האינפלציה: "אנו עלולים להיתקל בעלייה של האינפלציה בשל סביבת הריבית הנמוכה בה אנו מצויים והעלייה בכמות הכסף במשק הישראלי ובעולם. עם זאת, בשל הצפי להתאוששות הדרגתית בפעילות הכלכלית אינני חושב כי תחול התפרצות אינפלציונית משמעותית".

ומה באשר לבורסה שזינקה מתחילת השנה בעשרות אחוזים? אייכל אומר כי הוא רואה את האפיק המנייתי אטרקטיבי יותר מהאפיק האג"חי, כאשר באפיק האג"חי צמודי המדד עדיין אטרקטיבים למדי. בבחינת עקום התשואות לדעתו נכון כיום להשקיע באגח לטווחים הבינוניים. אייכל אומר כי השאלה היא מה יהיה חזק יותר, הפעילות הכלכלית או קצב העלאות הריבית; לדעתו, על-פי הנתונים הקיימים לנו כרגע האפיק המנייתי עדיף על הסולידי.