בחזה מורם

בצלאל אלוני - האיש שגילה וניהל את עפרה חזה ז"ל, מעלה מופע מוזיקלי חדש "בזקרלה". המופע, שבו משתתפות גבריאלה לואיס וקרן הכט, משלב תפילות ומזמורים תימנים מסורתיים עם יצירות קלאסיות. בראיון איתו מדבר אלוני על החיים ובעיקר על הקריירה אחרי עופרה חזה ומעביר כמה מסרים קשים לבני משפחתה

ערב אחד, לפני כשנתיים, צלצל הטלפון בביתה של הזמרת גבריאלה לואיס. על הקו היה המפיק בצלאל אלוני, שעבד איתה בשנים האחרונות על כמה פרויקטים, בהם קלטת הילדים המצליחה ללימוד אנגלית לפעוטות "קיטי קיטי בום בום" שהופצה בעולם בשבע שפות.

"בצלאל שאל אם אני מכירה את הסונטה לאור ירח של בטהובן", משחזרת לואיס. "אמרתי שכן, אז הוא רצה לדעת אם אני יכולה לנגן את היצירה על הפסנתר ועניתי שבערך. בצלאל הודיע לי: 'אני מגיע'. כשישבנו אצלי והתחלתי לנגן הוא התחיל לשיר תפילה תימנית בשם 'אדון הכול מחייה כל נשמה' תוך כדי הנגינה. זה היה מצמרר. לא הבנתי מאיפה הוא נפל לי עם השילוב הזה, אבל אז הוא אמר: 'זה הפרויקט הבא שלנו'".

שנתיים אחרי יוצא הדיסק "בזקרלה", פרויקט מוזיקלי יוצא דופן המשלב תפילות ומזמורים תימנים מסורתיים ביצירות קלאסיות של בטהובן, דביוסי, רחמנינוף, מוצארט, שופן, באך, אלביניוני, מנדלסון ואחרים. אלוני, האיש שגילה וניהל את עפרה חזה ז"ל, עומד מאחורי המיזם לצד שתי זמרות: גבריאלה לואיס וקרן הכט. וכמו שהוא טוען, ובצדק, צריך לשמוע כדי להבין.

מכבה מבערים

"אין דרך לשלב מיזם כזה בעשייה המוזיקלית הסטנדרטית בארץ, שהיא רדודה ושטחית בעיני בשנים האחרונות ולא היה לי עניין להשתלב בה שוב", הוא אומר, "רק השבוע ביקרנו במשרדי ההפצה של חברת High fidelity בת"א, וסיפרו לנו שבתוך יומיים וחצי נמכרו 500 עותקים. בלי יחסי ציבור, בלי רדיו, בלי הופעות. רק משמועות מפה לאוזן".

השם "בזקרלה" הוא שילוב שמות שלושת המעורבים: בצלאל אלוני, קרן הכט וגבריאלה לואיס. הכט התפרסמה לראשונה בשנת 93', כשאביב גפן הסכים לכתוב ולהפיק את אלבום הבכורה שלה, ומאז הקריירה שלה התקשתה להמריא. לואיס הייתה סולנית בתזמורת חיל האוויר, ונחשבה הבטחה גדולה שלא הצליחה לממש עצמה עד המפגש עם אלוני.

"היום אני מאמינה שמה שהיה חסר לי בעבר זה בצלאל כזה שיזיז עניינים", מודה הכט. "אביב גפן באמת האמין בי ובשירים שכתב לי, אבל בסופו של דבר האלבום הפך לבומרנג שחזר לי לפנים. אביב אמר לי כל הזמן: 'את תהיי ריטה הבאה' וזה לא קרה.

"אני לא רוצה לבוא בטענות, היינו שני ילדים מתלהבים ומה שהיה היה. יצרתי קשר עם בצלאל כי הוא שמע אותי פעם שרה והחמיא לי בצורה מרגשת ואמרתי לעצמי: 'אליו עוד לא פנית'. לא ידעתי שהוא כבר שקוע בפרויקט הקלאסי-תימני, ועוד עם גבריאלה שלא הייתי איתה בקשר מאז ימי הלהקות הצבאיות".

לואיס: "אני וקרן הלכנו לבחינות ללהקות באותו יום, והאודישן שלה תקוע לי בראש יותר מ-20 שנה. לא שכחתי אותה מאז. ביקשו ממנה לעמוד על השולחן ולשיר, והיא עשתה את זה בשיא הביטחון והביאה אותה בסולו קורע שהפיל את כולם מהכיסאות. כשבצלאל הדליק אותי על הרעיון של שילוב בין יצירות קלאסיות ומזמורים תימניים הוא אמר לי: 'אבל צריך שתהיה איתך עוד זמרת. את מכירה מישהי ממש טובה'? באותו יום קרן התקשרה אליו וראיתי בזה אות משמיים. זו הייתה חייבת להיות היא. אגב, כיום אנחנו החברות הכי טובות".

הכט: "לא האמנתי בחברויות חדשות באמצע החיים עד שפגשתי שוב את גבריאלה. באתי לבצלאל עם חומרים שלי, שירי רוק. הוא אמר לי: 'אני לא אוהב את זה, לא מתעניין, אבל יש לי פרויקט אחר שאליו יכול להיות שתתאימי'. בהתחלה לא הבנתי מה רוצים מחיי. מה לי ולמוזיקה קלאסית או מזמורים תימניים? החלטתי לנסות וזה המיס אותי. הוציא ממני יכולות שירה שלא ידעתי שקיימות בי. פעם ראשונה אמרו לי: 'תכבי מבערים, תשירי עם רגש ועדינות'. עד אז זה תמיד היה: 'תתני בראש, תלחצי, תצעקי'".

גבריאלה לואיס, בצלאל אלוני, קרן פלס / צלם יחצ

מימין: גבריאלה לואיס, בצלאל אלוני וקרן הכט

"נשמה זו נשמה"

כבר לפני תשע שנים, זמן קצר אחרי מותה של בת טיפוחיו הידועה ביותר, החל אלוני לטפח רעיון של אלבום תפילות תימניות בעיבודים עכשוויים. למשימה ניסה לגייס את בנו רועי, אז מוזיקאי-מלחין-מעבד, אבל המשימה התארכה ואלוני הבן קיבל בשלב מסוים החלטה לפרוש לחלוטין מיצירה מוזיקלית לטובת עולם העסקים.

"נשארתי בלי מעבד, פרט לקטע אחד שרועי הספיק להכין ונכלל בדיסק כקטע בונוס", משחזר אלוני, "הקטע הקלאסי הגיע הרבה יותר מאוחר. אני שומע הרבה מוזיקה קלאסית להנאתי, בעיקר בקול המוזיקה, וערב אחד שמעתי יצירה שגרמה לי לעצור ולהקשיב. היות שאלו יצירות ארוכות, מצאתי את עצמי מתחיל להתפלל תוך כדי האזנה ופתאום ראיתי שזה מתאים. זו הייתה הסונטה לאור ירח של בטהובן, שממנה התחיל הפרויקט לקרום עור וגידים. הפנייה לגבריאלה הייתה מתבקשת כי עבדנו יחד בעבר.

"בין השאר כתבנו מחזמר באורך מלא בשם 'Make up', שאני במגעים עם במאי נחשב מצרפת לגבי הפקה שלו באירופה ואם זה יקרה זו תהיה הפנסיה שלי והסידור הכלכלי שלה. ולא, ממש לא הפריע לי לצאת לדרך עם שתי זמרות שהאחת אשכנזייה והשנייה אנגלו סקסית. קול זה קול ונשמה זו נשמה, ושתיהן נתנו את הנשמה ואת הקול. שנתיים עבדנו על האלבום, ולמרות שזה פרויקט אינטימי ורוב השירים על בסיס פסנתר ושירה נטו אני מתרגש כאילו חזרתי לימים הראשונים שלי במקצוע".

*יש לך כיום כוחות לקדם מיזם חדש באותן רמות השקעה טוטאליות כמו עם עפרה חזה ז"ל?

"עפרה הייתה רק אחת. ההימור שלקחתי בזמנו, כשעזבתי עבודה קבועה עם משכורת ולקחתי אישה ושני ילדים קטנים ללכת אחרי במדבר רק כי האמנתי שעבור הכישרון של עפרה שווה לעזוב הכול, היה צעד שאדם עושה פעם בחיים.

"אני מקווה שהמיזם יתפוס, גם בחו"ל, אבל אני ממש לא מתגעגע לשנים בהן אני ועפרה התרוצצנו באירועים הנוצצים בין רוזני ושועי עולם. אם נוכל להופיע עם 'בזקרלה' בפסטיבלים קטנים ואיכותיים בארץ ובעולם זה יהיה עבורי שיא ההצלחה. בפרויקט הזה אנחנו בעיקר משתעשעים. זה פשוט כיף. בוא נודה בזה, על פניו אין פוטנציאל מסחרי גדול. מצד שני, זה מה שאמרו בזמנו כאשר שכנעתי את עפרה להקליט את האלבום 'שירי תימן', ובדיעבד זה פתח לה דלת לתהילה בינלאומית".

"איני חושש מכלום"

"בזקרלה" יוצא במקביל לתחילת החזרות למחזה המוזיקלי "עפרה" שאלוני כתב. הפקה המעוררת ממילא תגובות זועמות בקרב בני משפחת חזה המתנגדים להעלאת הפרויקט.

*בינואר 2010 יציינו עשור למותה של עפרה. אתה חושש שיגידו שאתה מנצל מומנטום לקדם את המיזם החדש שלך?

"איני חושש מכלום, וממילא מי שירצה להגיד משהו יגיד. בני משפחת חזה יכולים להטיח בי האשמות, אבל אין להם קייס משפטי בעניין המחזה והם יודעים את זה. אני בטוח שעפרה ז"ל לא רווה נחת, בלשון המעטה, כשהיא צופה מלמעלה במה שבני משפחתה עושים עכשיו. כל השנים נשאתי אותם על כפיים כי זה היה רצונה, אבל גם דאגתי לשמור אותה הרחק מהם כדי שתוכל לעשות מה שנולדה לעשות. לולא היו דוחפים לחייה את דורון אשכנזי היא הייתה איתנו כיום ומגיעה לפסגות גבוהות עוד יותר.

"בני משפחתה רוצים להמשיך להתפלש ברפש והאשמות, לכתוב מחזמר משלהם, אבל העובדה היא שכל עוד עפרה עשתה מה שאמרתי היא עלתה ופרחה. איזו חוצפה ועזות מצח זו לטעון שדווקא אני, מכל האנשים, פוגע בזכרה"?

*הנהלת תיאטרון הצפון הודיעה שהיא מעוניינת לישר הדורים ולהזמין את משפחת חזה כאורחי כבוד לפרמיירה.

"שיבואו, אדרבא. לי אין עניין להטיל וטו על נוכחותו של מישהו".

*יש אפשרות שבהופעות החיות של "בזקרלה" תעלה, לראשונה בחייך, לבמה?

"למה? כי על עטיפת הדיסק אני מצולם מנגן בפסנתר? זו הייתה בדיחה פרטית עם הצלם. אבל ייתכן ואעלה לבמה בכמה הופעות כמנחה ומגיש של השירים. עוד לא החלטנו סופית".

לואיס: "הוא יהיה על הבמה. זה מחויב המציאות, גם אם אני וקרן נאלץ להכריח אותו. אין מישהו שיוכל להעביר לקהל את הסיפורים שמאחורי התפילות כמוהו. בכל זאת, אנחנו לא תימניות".

שתי הופעות ראשונות של "בזקרלה" יתקיימו ב-20 וב-21 באוקטובר בבית בלומנטל ברחוב ביאליק בת"א