התרסקות

נהג מתרסק לקיר הבטיחות כי ראשי קבוצתו הורו לו לעשות כך; הקבוצה יוצאת עם עונש מינימלי למרות שגרמה להטיית תוצאות המירוץ; אחרי Liegate ו-Spygate, קיבלנו את Crashgate ■ הפורמולה 1, כמה שהענף הזה עשיר - ככה הוא מסריח

ספטמבר 2008. מירוץ הגראנד פרי בסינגפור. במהלך שנראה תמים לחלוטין מתרסק נהג קבוצת רנו, נלסון פיקה ג'וניור, בקיר הבטיחות ומפונה מהמסלול. בצירוף מקרים שנראה גם הוא תמים לחלוטין, מנצח באותו מירוץ נהג אחר של רנו, פרננדו אלונסו.

שנה מאוחר יותר, מתברר שאותו אירוע בסינגפור הוא עוד אחד ברשימה הולכת ומתארכת של אירועים שמטילים כתם גדול על הענף כולו. אחרי פרשת הריגול של מקלארן בעונת 2007 ופרשת השקרים של לואיס המילטון ומקלארן בתחילת העונה הנוכחית, "המירוץ התמים" בסינגפור הסתיים גם הוא בבית המשפט של התאחדות הספורט המוטורי. הכינוי הפעם: Crashgate.

הכול התפוצץ לפני מספר שבועות. כתגובה לכך שנחתך מהקבוצה הצרפתית, חשף פיקה ג'וניור את אחת השערוריות הגדולות בהיסטוריה של הענף. הנהג הברזילאי סיפר כי במהלך אותו מירוץ בסינגפור קיבל הוראה מראשי הקבוצה לבצע תאונה עם רכבו כדי להבטיח את ניצחון עמיתו פרננדו אלונסו. פיקה הצעיר ציית והתנגש בקיר הבטיחות, מה שאכן עזר לספרדי לזכות בסופו של דבר במירוץ. מאחורי המהלך עמדה אסטרטגיה גאונית ומדויקת להפליא, שכללה את כל הפרמטרים הקשורים למהירות חילוץ ופינוי רכבו המרוסק של פיקה וכתוצאה מכך עליית רכב הבטיחות למסלול. בתמורה הובטח לפיקה חוזה בקבוצה לעונה נוספת.

המשמעות המעשית של האקט, מעבר להעמדתם של פיקה ואחרים בסכנת חיים, היתה פשוטה - הטיית תוצאות המירוץ. בקבוצה לא הגיבו בתחילה לדבריו של הברזילאי, עד שביום רביעי האחרון הודיעו שתי הדמויות הדומיננטיות בה, מנהל הקבוצה פלאביו בריאטורה, והמהנדס הראשי פאט סימונדס על עזיבתם. בצעד זה למעשה הודו בהאשמות המיוחסות להם.

הפוליטיקה חזקה מהכל

המועצה העליונה של ההתאחדות המוטורית (WMSC) שהתכנסה שלשום (ב') בפאריז, קבעה כי רנו אשמה, והטילה עליה עונש של הרחקה על תנאי מהפורמולה 1 למשך שנתיים. בריאטורה הושעה לזמן בלתי מוגבל מהסבב (כולל נוכחות במירוצים), ובנוסף נשללה ממנו הזכות להיות סוכן של נהגי הפורמולה 1. סימונדס הושעה מהענף לחמש שנים.

בשל הבטחת חסינות שהובטחה לו על ידי ה-FIA (התאחדות הספורט המוטורי), לא נענש פיקה ג'וניור. אלונסו יצא נקי מהפרשה בטענה כי לא היה מעורב בסיפור.

כיצד ניתן להסביר את העונש הקל שקיבלה רנו? במלה אחת: פוליטיקה. רנו היא אחת מספקיות המנועים בסבב, ונכון לעכשיו היא ללא ספונסר ראשי בשנה הבאה, ללא אלונסו שיעזוב, ומעכשיו ללא שני בעלי הבית שלה. ולאור המצב החמור בענף, הדבר האחרון שבפורמולה 1 רוצים הוא להיפרד מעוד יצרן.

לזכותה של רנו זוקפים את העובדה שבקבוצה הבינו את חומרת המעשים, לקחו אחריות וניקו את האורוות. בשונה מאירועים אחרים, רנו לא קיבלה קנס כבד ואפילו לא נשללו ממנה הנקודות שצברה באליפות היצרנים מאשתקד שהיו שוות להם כ-50 מיליון דולר. כזכור, מקלארן נענשה לפני שנתיים על "פרשת Spygate" במחיקת הנקודות ובסכום של 100 מיליון דולר.

ב-FIA לא אהבו את השקרים במקלארן לעומת רנו שהודו, לכן גם הקלו עליהם בגזר הדין. המסר הוא שכנראה עדיף לדבר אמת מאשר לשמור על הדבר הפעוט שנקרא בטיחות.

אריוודרצ'י, בריאטורה

המפסיד הגדול מהפרשה הוא בריאטורה. אחת הדמויות הצבעוניות ביותר בענף מאז ומעולם, נפרד בגיל 59 לא רק מרנו, אלא גם מהיותו סוכן נהגים מוערך (בין היתר של אלונסו, מארק וובר והייקי קובליינן), מסדרת המשנה ה-GP2. יש הטוענים שאפילו אחזקתו העומדת ב-30% בקבוצת הכדורגל האנגלית ק.פ.ר מוטלת בספק.

אבל לא כולם מצטערים. מבחינת ה-FIA מדובר על נקמה מתוקה בבריאטורה, דמות דומיננטית מידי לטעמם בפורמולה 1. נשיא ה-FIA מקס מוסלי מרוצה אולי יותר מכולם: רגע לפני שהוא הולך הביתה דואג שלא יישארו אחריו דמויות מפתח. דור הנפילים של הענף אומר שלום, זה היה עם רון דניס שנאלץ לפרוש בשל הסקנדלים במקלארן וכעת תורו של בריאטורה. כלכלית אין לרחם על האחרון, למרות שפספס את הקופון ממעבר חניכו אלונסו לפרארי.

אין הסבר רציונאלי מה קורה לפורמולה 1 בתקופה האחרונה, כשהיא שוברת כאלו שיאים שליליים. אך לעומת פרשת הריגול המורכבת יותר של מקלארן, הפרשה הנוכחית מציגה באופן בהיר את הספורט הזה בצורה עוד יותר שלילית. הפעם מדובר ברמאות על המסלול, ניצול ציני של נהג שיסכן את חייו וחיי נהגים אחרים, לטובת ניצחון של נהג אחר.

הפרשיות האחרונות הן מראה למצב הפורמולה 1. הן ממלאות את הוואקום של חוסר העניין על המסלול, שנגרם בשל הפערים העצומים בין הקבוצות. השערוריות של השנתיים-שלוש האחרונות (אליהן אפשר לצרף את האורגיה הנאצית של מוסלי, והאמירות המרומזות של ברני אקלסטון על היעילות של הנאצים) מדגישות עוד יותר את השתלטות הקפיטליסטית על הענף שהביא עימו גם רמה ירודה של מוסר.

צחוק הגורל הוא שבתוך כל ערימת הקפיטליזם הזאת, דווקא קבוצת בראון הצנועה היא זו שבדרך לאליפות עולם היסטורית. אולי היא תחזיר את האמונה כי מה שרואים בפורמולה 1 הוא בכל זאת אמיתי ולא מזויף. לפחות עד השערורייה הבאה.