שלמה שמלצר רוצה את היהלום

כדי לשכנע את זאבי להיפרד מהתואר "יבואן" יצטרכו הרוכשים לשלם יותר מהערך הריאלי

המגעים של איש העסקים שלמה שמלצר לרכישת 50% ממניות יפנאוטו, יבואנית סובארו, מידי מטיס קפיטל, לא אמורים להפתיע את ותיקי ענף הרכב.

שלמה שמלצר, הבעלים של קבוצת הליסינג וההשכרה הגדולה במדינה, מנסה לחזור למועדון היוקרתי של יבואני הרכב כבר יותר מעשור וחצי. במהלך השנים הוא היה במגעים לקבלת זיכיון הייבוא של קיה והיה קרוב להשגת היעד; הוא ניסה לקבל זיכיונות של יצרני רכב סיניים רבים ואף היה במגעים לקבלת הזיכיון של סובארו עצמה בגלגולים שונים שלהן.

אם יצליח להיכנס כשותף ביפנאוטו או אפילו להשיג בעלות מלאה על החברה באמצעות רכישת של זאבי, הדבר עשוי לשנות כמה מסדרי הכוחות המהותיים בשוק הרכב. קבוצת שלמה נכון להיום היא הלקוח המוסדי הגדול ביותר בשוק הרכב והלקוח הראשון או השני בגודלו של כמה וכמה יבואני מפתח ובראשם דלק רכב.

היקף רכישותיה השנתיות הגיע לכמיליארד וחצי שקל בשנים טובות. אם קבוצת שלמה תחליט להפנות את כוח הקנייה העצום הזה לכיוון סובארו, על חשבון היבואנים האחרים, הוא יכול להכפיל בתוך זמן קצר את נתח השוק של סובארו, שעומד כיום על כ-5%, ולהדיר שינה מעיניהם של כמה היבואנים הגדולים.

נציין בהערת אגב, ששמלצר בנה בשנים האחרונות את "קבוצת שלמה" על פי מודל אינטגרטיבי, שעשוי להעניק לו יתרונות רציניים לגודל כיבואן רכב. יש לו רשת מוסכים עצמאית משלו, מערך שיווק ומכירה ארצי שכולל עשרות סניפים, חברת עצמאית לשירותי דרך ותובלת מכוניות ואתר לוגיסטי עצום באזור ניר-צבי, שהוכן מבראשית בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים כדי לשמש כאתר אחסון והכנה למסירת רכב חדש.

האתר הזה, אגב, יכול להוות "נדוניה" יקרת ליפנאוטו, שבשנים האחרונות מחפשת באינטנסיביות אתר חלופי לאתר המסירה הוותיק שלה באזור התעשייה של הרצליה פיתוח, שיושב כיום על קרקע מסחרית ששווה עשרות מיליוני דולרים.

כמובן, שהדרך עדיין ארוכה. קבוצת גד זאבי מתייחסת ליפנאוטו כיהלום הנוצץ בכתר העסקי שלה, וההתייחסות אליה היא כמעט אמוציונאלית. לזאבי שמורה זכות סירוב וכדי לשנע אותו להיפרד מהתואר הנחשק של "יבואן רכב" יצטרכו הרוכשים לשלם כנראה הרבה יותר מהערך הריאלי של החברה. בדרך ישנה גם המשוכה של היצרן עצמו, שללא אישורו לא ניתן לבצע "העברת בעלות" בזיכיון של סובארו.

היפנים כבר התערבו בעבר בנעשה ותמיד שמורה בידיהם זכות הסנקציה של ביטול הזיכיון או פיצולו בין זכיינים. ישנו גם הממונה על ההגבלים העסקיים, שלא יעשה את החיים קלים יותר, אם כי במקרה זה עשויה לסייע העובדה, שסובארו היא שחקן קטן יחסית בשוק.

כך או כך המהלך של שמלצר הוא עוד שלב בתהליך של יצירת אינטגרציה הדוקה בין ענף ייבוא הרכב לענף הליסינג. עד כה האינטגרציה הייתה מלמעלה למטה, כאשר יבואנים רכשו או הקימו חברות ליסינג משלהם.

כעת השחקן הגדול ביותר בשוק הליסינג מבצע אינטגרציה הפוכה.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988