האוצר יפרוס המעבר למודל הצ'יליאני במשך 5-3 שנים

בעקבות החלטת ידין ענתבי, הגופים הפנסיוניים ימכרו בשוק בשנים הקרובות מניות במיליארדי שקלים, ויגדילו בהתאמה את אחזקתם באג"ח ממשלתיות

הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, מתכוון לפרוס את המעבר למודל הצ'יליאני על פני 3-5 שנים. יישום המודל יחייב את הגופים הפנסיוניים להקטין חשיפתם למניות בהיקף של 30 מיליארד שקל ולהגדיל בהתאמה את אחזקתם באג"ח ממשלתיות. הפריסה שמתכנן ענתבי תצמצם את הזעזועים בשווקים.

הקופות הגדולות יעברו עד 2016

כללי ההפעלה של המודל הצ'יליאני פורסמו ביולי. המודל אמור להיכנס לתוקף בראשית 2011 אך בכוונת ענתבי לאפשר לקופות הגמל, הפוליסות המשתתפות ברווחים וקרנות הפנסיה לבצע בהדרגה ובאיטיות את התאמת הנכסים הנדרשת בין מסלולי המודל.

כך, הקופות הגדולות, כמו גדיש, יוכלו לסיים את התאמת הנכסים עד שנת 2016, וקופות פחות גדולות, המנהלות מיליארדי שקלים בודדים, יצטרכו לסיים את ההתאמה עד שנת 2014. ההתאמה תתבצע כך שחוסכים חדשים בקופה ייכנסו מייד למסלולים החדשים, בעוד שנכסי חוסכים קיימים ישתנו בהדרגה על פני זמן.

במסגרת המודל הצ'יליאני יוקמו 4-5 מסלולים בעלי פרופיל סיכון שונה, והחוסכים ינותבו לקופות המסלוליות על פי המדיניות המתאימה לגילם. ככל שהחוסך מבוגר יותר כך יקטן שיעור המניות והנכסים המסוכנים בתיק.

להערכת האוצר המודל הצ'יליאני יגן על חוסכים מבוגרים מאחר ושיעור הנכסים המסוכנים בתיק יהיה נמוך, וכך ויקטין את התנודתיות בחסכונותיהם ערב יציאתם לפנסיה.

בשבוע שעבר הוציא איגוד קופות הגמל שליד לשכת המסחר מכתב לענתבי, ובו קבל כנגד יישום המודל, בטענה שהוא יגרום לירידות חדות בשוק ההון. בראש האיגוד עומד יאיר אהרוני, מנכ"ל הלמן אלדובי גמל. האיגוד תבע להפעיל את המודל רק על עמיתים חדשים, ולהשאיר את שאר העמיתים במצב הקיים, כלומר מסלול זהה לכולם.

"מכיוון שעיקר הצבירה בקופות הכלליות, המנהלות 92% מהנכסים בשוק הגמל, היא של עמיתים מעל גיל 50, הרי המעבר למסלולים יחייב את קופות הגמל להתאים את אפיקי ההשקעה מחדש. מכיוון שמדובר בהיקף של מיליארדי שקלים (שיצאו ממניות ויעברו לאג"ח ממשלתי - ע.פ), צפויה להיות לכך השפעה משמעותית על שוק המניות בכיוון שלילי", טוען האיגוד.

עוד סבורים באיגוד הגמל כי יישום המודל הצ'יליאני יגדיל את הסיכון לכשלים תפעוליים במערכות המחשב. "תנועות שוק של עשרות מיליארדי שקלים בתקופה קצרה יוצרות חשש ממשי לכשל טכני במערכות המחשוב של החברה המנהלת, עד כדי קריסת מערכות מוחלטת או אובדן כספים".