ה'פד' מאותת: הריבית לא תעלה לפחות עד מארס 2010

רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב: "ה'פד' חושש מתרחיש W" ■ "הדולר יכול להגיע ל-1.1 ד' לאירו ובישראל הוא עשוי לחצות את ה-4 שקלים"

"הפדרל ריזרב חושב שהשיפור בפעילות הכלכלית הוא לא מובהק, כלומר ישנו סיכון משמעותי לפעילות הכלכלית. הם חושבים שהצמיחה שאנו רואים היא תוצאה של התמרוצים המוניטריים והפיסקאלים. במילים אחרות, הם חוששים מתרחיש W". כך אומר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות מיטב, בשיחה עם "גלובס" בעקבות החלטת הריבית שהתקבלה אמש (ד') בארה"ב.

אייכל מציין כי הנתונים הכלכליים בארה"ב מתחילים להיראות טוב, אולם שוק התעסוקה ימשיך להכביד על הכלכלה. "ה'פד' רוצה לעבור את נקודת האל-חזור", אומר אייכל. "הריבית תישאר ללא שינוי כנראה עד אמצע 2010".

כלכלת ארה"ב התכווצה ב-1% ברבעון השני של השנה, אולם לפי נתוני סוכנות בלומברג הכלכלה צפויה לחזור לצמיחה חיובית של 2.9% ברבעון השלישי. ה'פד' יחזיק את הריבית בארה"ב ברמת שפל של 0-0.25% "לתקופה ממושכת". כך הודיעה אמש ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי בארה"ב. בהודעת הוועדה מודגש השיפור הכלכלי וכן ההתייצבות בשוק הדיור, שמהווה את ליבת המיתון בארה"ב. אולם באותה נשימה מוזכרת הדאגה לשוק העבודה.

מחודש דצמבר 2007 התאדו בארה"ב כ-7 מיליון משרות ושיעור האבטלה זינק ל-9.7% בחודש שעבר, לעומת 4.4% ערב פרוץ משבר הסאב-פריים. "צריכת משקי הבית ממשיכה להיות מרוסנת בשל אובדן המשרות", נכתב בהודעת ה'פד'.

מתי הדולר יתחזק?

אך אחד הדברים המעניינים בהודעה הוא התייחסות ה'פד' לתוכניות ההתערבות שלו בשווקים. מוקדם יותר השנה הכריז ה'פד' על רכישת אג"ח של סוכניות המשכנתאות הממשלתיות, פרדי-מק ופאני-מיי בהיקף של עד 1.25 טריליון דולר ורכישת חובות של הסוכנויות בהיקף 200 מיליון דולר. זאת, במקביל לתוכנית לרכישת אג"ח ממשלתיות בהיקף 300 מיליון דולר, שהושקה בחודש מארס. ה'פד' רכש עד כה חובות של סוכנויות המשכנתאות ב-125 מיליארד דולר ואג"ח ממשלתיות ב-289 מיליארד דולר.

אמש הודיע ה'פד' כי ירכוש "סכום כולל" של 1.25 טריליון דולר באג"ח הסוכנויות. מדובר בשינוי לעומת הודעות הריבית הקודמות, בהן הוא מסר כי ירכוש "עד 1.25 טריליון דולר". המשמעות היא שה'פד' ינצל את מלוא המסגרת שהקצה לעצמו לרכישות ניירות הערך. במקביל, הוא מסר כי תוכנית הרכישות תסתיים ברבעון הראשון של 2010 ולא בדצמבר השנה, כפי שהכריז בעבר. המשמעות פשוטה למדי: ה'פד' לא ממהר לצאת מההתערבות בשווקים, ומכאן ניתן להעריך שגם הריבית תיוותר על כנה לפחות עד מארס 2010.

"הבנק המרכזי לא יעלה את הריבית עד שהוא יפסיק את ההתערבות בשווקים", אומר אייכל.

אחת הסוגיות הבוערות בכלכלה האמריקנית היא הדולר החלש. בתחילת השנה העריכו כלכלנים רבים כי הדולר יתחזק ב-2009 כיוון שכלכלת ארה"ב תהיה הראשונה בעולם לצאת מהמיתון, כך שנתונים הכלכליים הטובים בארה"ב יחזקו את הדולר. אך המציאות שונה לגמרי: מתחילת חודש מארס זינק האירו ביותר מ-13% מול הדולר, ועל היחלשות הדולר מול השקל לא צריך כלל לפרט. הדולר, שהתחזק בתקופת המשבר כאשר המשקיעים ברחו מהמניות, נחלש עם תחילת ההתאוששות הגלובלית בעוד שהתיאבון לסיכון גדל והמשקיעים ברחו מהדולר לעבר המניות.

"כולם בורחים מהדולר למדינות אחרות בעולם ובעיקר לשווקים מתעוררים כדי להשיג תשואות גבוהות יותר", אומר אייכל. "לא הייתי קובר את הדולר. המשקיעים אומרים שהמצב הפיסקאלי בארה"ב לא כל כך טוב ומחלישים את הדולר. אך בעוד שנתיים-שלוש הדולר יתחזק ובגדול, אם באמת הנשיא אובמה ושר האוצר גייתנר יצמצמו את הגירעון והאמריקנים יחזירו חוב. הדולר יכול להגיע אז ל-1.1 ד' לאירו ובישראל הוא עשוי לחצות את ה-4 שקלים".