מפעל חיים

חיים טופול נכנס שוב לנעליו המיתולוגיות של טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג" כחלק מסיבוב הופעות בארה"ב. בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על הישראלים הצעירים ש"מאיימים" לכבוש את הוליווד - "בזמנו לא היה לזה תקדים" ועונה האם כבר צפה בנתן דטנר מגלם את טוביה החולב - "למה? אני הרי מכיר את המחזמר מצוין"

באתר הנחשב Spokesman כותב המבקר ג'ים קרשנר על הופעתו של חיים טופול בסיבוב הנוכחי של המחזמר "כנר על הגג" בארצות-הברית: "עכשיו, כשראיתי אותו בפעולה, אני מבין מדוע טופול נחשב לאגדה בתפקיד טוביה החולב. הוא מגלם אותו במפגן ראווה של נהמות עמוקות, קול העולה עד מנעד פלסטו, משחקי מילים קומיים, תנועות גוף על גבול הסלפסטיק וליטוף הגבות. אסופה של מניירות ששוכללו לכדי שלמות ביותר מ-2500 הופעות".

טופול עצמו לא קרא (עדיין) את הביקורת המלאה של קרשנר, או כל מבקר אחר. סוג של עיקרון שגם הוא שוכלל ביותר מ-40 שנות קריירה בינלאומית. "בזמן שהפקה רצה אני לא קורא ביקורות, ולא מוכן שיצטטו לי מבקרים", הוא אומר. "מקסימום אני שואל מה הכיוון הכללי, ואם אוהבים או שוחטים.

"לקרוא מה המבקר כותב תוקע אותי, לטוב או לרע. קיבלתי החלטה לפני שנים להימנע מזה. אבל אני יודע שהגרסה העכשווית של 'כנר' זוכה לשבחים. יש לי שותף בארצות-הברית שאמר לי שאחד המבקרים הכי קשוחים במקצוע נמס מרוב התלהבות. הוא שאל: 'מה עשית לו? שכבת איתו כדי שיכתוב עלייך דברים כאלה'"?

הקהל מכיר כל מילה בע"פ

חיים טופול יושב בסלון ביתו המטופח בתל-אביב, מעביר מדי פעם יד בתנועת ליטוף על הזקן שגידל בפעם המי יודע כמה כדי לגלם שוב את טוביה. לארץ הגיע לחופשה קצרה לקראת ראש השנה, וכדי לסגור עוד כמה קצוות בירוקרטיים בדרך להגשמת חלומו הגדול: הקמת כפר נופש בגליל לילדים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא. בינתיים, כאמור, הוא שוב הכנר על הגג במה שמכונה בארצות-הברית "סיבוב הפרידה".

*זהו? לא יהיה יותר טוביה עבורך בסיום ההפקה הנוכחית?

"זה סיבוב פרידה רק בארצות-הברית. ככה המפיקים בחרו לקרוא לזה. מן הסתם אגלם את טוביה בעתיד במדינות אחרות. הרי גילמתי את הדמות בכל פינה על פני הגלובוס. כל עוד ארגיש שיש לי מה לתת, שאני ממשיך להתרגש מהתפקיד, להבין יותר ולשפר את הדמות, לא אפסול הצעות לגלם את טוביה שוב".

*עדיין לשפר? אחרי יותר מ-40 שנה שחלפו מאז גילמת אותו לראשונה?

"חד משמעית. לא משנה כמה אלפי הופעות היו ויהיו תמיד אגלה משהו שלא חשפתי קודם. הייתי בן 30 כשהציעו לי לראשונה לגלם את טוביה בווסט אנד בלונדון. בכנות? עד היום אני לא מבין איך צוות הפקה בלונדון נתן לישראלי צעיר ואלמוני, שבקושי דיבר אנגלית, הזדמנות כזו. או איך במאי קולנוע הוליוודי כמו נורמן ג'ואיסון, שהגיע לראות את אחת ההופעות האחרונות שלי בלונדון, התעקש דווקא עליי לגרסה הקולנועית".

חיים טופול, כנר על הגג / צלם יחצ

"בזמן שההפקה רצה, אני לא קורא ביקורות". טופול בסיבוב הנוכחי של "כנר על הגג"

אבל טופול קיבל את ההזדמנות, ובנה בעזרתה קריירה בינלאומית משגשגת שבעזרת חוש בריא לעסקים (בין השאר ניהל הוצאת ספרים בלונדון שאותה מכר לפני כמה שנים ברווח נאה) הפכה אותו לאיש מבוסס היכול לברור בקפידה רק פרויקטים שהוא שלם איתם לחלוטין אמנותית.

עדיין, הרזומה המקצועי שלו אמור לגרום לכל כוכבי הביצה העכשוויים להסמיק, ובעיקר לחשוב פעמיים לפני שהם משתפכים שוב מול המיקרופון של גיא פינס על הוליווד שנפלה שדודה לרגליהם בזכות ליהוקם לתפקיד מרכזי בהפקה בינלאומית (המתגלה, לרוב, כשתי דקות מסך בסרט אקשן סוג ב' או קומדיה דלוחה).

טופול, מצידו, מקפיד לא להישמע כמטיף מוסר בשער. "זו לא אשמתם", הוא אומר, "העיתונאים עושים מזבוב פיל. זה תמיד ככה בתקשורת. זה יפה שישראלים צעירים מקבלים כיום תפקידים בהפקות הוליוודיות, אבל בזמנו לא היה תקדים לזה. נורמן ג'ואיסון, שהוא כיום בן 84 ועדיין מביים, היה צריך להילחם בצוות הפקה שחשב שהוא השתגע.

"מי זה טופול? מה פתאום לתת לו תפקיד ראשי בסרט, כאשר שמות מפורסמים בהרבה בתעשייה מתחננים לגלם את טוביה? הסרט לא רק הביא לי מועמדות לאוסקר, הוא נחשב כיום קלאסיקה שקהל חדש מגלה כל הזמן. יותר ממיליארד איש ברחבי העולם כבר צפו בו.

"סטטיסטית, התברר ש-80% מהקהל המגיע לצפות בסיבוב הנוכחי של 'כנר על הגג' גילם בשלב זה או אחר בחייו דמות זו או אחרת בגרסה כזו או אחרת של 'כנר על הגג', בתיאטרון מקצועי או בהפקות סטודנטים. הם פשוט מכירים כל מילה וכל תו בעל פה".

"טקסט זה הדבר הכי חשוב"

טופול כבר בן 74, אבל הקסם האישי הממזרי והכובש שלו רק משתבח עם השנים. מה שלא משנה את העובדה שבפועל עברו כבר 11 שנים מאז הפעם האחרונה שבה עלה לבמת התיאטרון המקומי. זה היה בתפקיד הראשי במחזה "השטן ממוסקבה", שביים יבגני אריה לתיאטרון גשר על-פי הרומן הקלאסי של מיכאיל בולגקוב.

שנה קודם לכן גילם טופול בפעם האחרונה (בינתיים) את טוביה החולב בעברית. בעשור האחרון, עיקר פועלו האמנותי מתנהל מעבר לים. בין השאר גילם בשנה שעברה את אונורה במחזמר הקלאסי GIGI, בהפקה עטורת שבחים שהועלתה בריג'נט פארק בלונדון לשישה שבועות.

"בארץ לא כתבו על זה מילה", הוא אומר. "סביר שלא ידעו על זה בכלל. אם אני פגוע? אני פשוט עושה את העבודה שלי, ומי שרוצה להתייחס שיתייחס. גם על הסיבוב הנוכחי של 'כנר' בארצות-הברית לא כתבו בארץ".

*אולי העובדה שכבר יותר מעשור לא השתתפת בהפקה ישראלית חדשה תורמת להתעלמות הזו.

"את זה צריך לשאול מנהלים אמנותיים ומנהלי תיאטראות מקומיים. אני מצידי מוכן לדון בכל הצעה, אבל האמת היא שלא הציעו לי כלום בשנים האחרונות. בית לסין מדברים איתי עכשיו על איזה תפקיד, ואני בודק אם זה אפשרי מבחינת לוחות הזמנים שלי. התיאטרון הקאמרי פנו אלי לפני שנתיים כשהחליטו להעלות שוב את 'כנר על הגג', ושאלו אם אני מעוניין. כבר הייתי מחויב לסיבוב הנוכחי בארצות-הברית ולא יכולתי להיענות בחיוב".

*כבר צפית בנתן דטנר מגלם את טוביה?

"למה? אני הרי מכיר את המחזמר מצוין".

*לא היית סקרן?

"אני בטוח שהוא עושה עבודה יפה מאד. המחזה פשוט כתוב כל-כך טוב, שאין כמעט אפשרות לשחקן לצאת גרוע מההפקה הזו. בכל השנים שאני מכיר את 'כנר' שמעתי רק על אחד שהצליח לחרבש את הדמות, ואני לא אזכיר שמות. בכלל, טקסט זה הדבר הכי חשוב. מדברים איתי כבר שנים על הפקה בווסט אנד של 'זורבה היווני', אבל עדיין לא הצליחו לכתוב את זה ברמה הראויה בעיני.

"אנתוני קווין, שהיה חבר טוב שלי, הצליח להפוך את הדמות לבלתי נשכחת בסרט כי הוא זה שהיה מדהים. לא בהכרח הסיפור. אני לא פוסל את האפשרות שאגלם בעתיד את זורבה, אבל אני מחכה לגרסה מושלמת ואחרי 'כנר' הרף גבוה מאד".

*איך מתקדמת הקמת "כפר נהר הירדן" בגליל התחתון? פרויקט הטיפוחים המועדף עליך בשנים האחרונות?

"שש שנים אני שקוע כולי במיזם הזה. מדובר בהמון עבודה, כי המיתון העולמי תפס אותנו בעיצומו של פרויקט הבנוי כולו על תרומות. התאהבתי ברעיון אחרי שביקרתי בכפר דומה שהקים פול ניומן, וכיום הכפר בגליל כבר בנוי והפרויקט נמצא בשלבים אחרונים לקראת פתיחה באפריל 2010. אני מאמין, בלי טיפת ציניות, שזה הפרויקט החשוב ביותר שעשיתי בחיי.

"הרעיון הוא שילדים שלקו במחלות חשוכות מרפא יוכלו להגיע לשם, בקבוצות של עד מאה, כדי לבלות וליהנות קצת בזמן שנותר להם בפיקוח צמוד של צוות רפואי מיומן שיעבוד במקום. בכנות, אני מוכן להשקיע כל רגע פנוי כדי לראות את החזון הזה מתגשם".

*הזכרת את המפיק המיתולוגי פשנל, שנפטר לפני כמה שנים. הוא היה רק אחד מכמה חברים קרובים שאיבדת בשנים האחרונות. עד כמה הגעגועים הם כבר חלק בלתי נפרד משגרת היומיום שלך?

"איבדתי חמישה כאלה. פשנל, רחבעם (גנדי) זאבי, יבי (המשורר יונה בן יהודה), אפרים קישון ויוסי בנאי. וכן, הגעגועים מלווים אותי כל הזמן, מי בגדול ומי בקטנה. יש ימים שאני עדיין מתפלא שפשה לא מצלצל, יבי לא מופיע בדלת, גנדי לא שומר על קשר. האמת? זה מצחיק. בדיוק השבוע חשבתי על זה שאת החולצה של טוביה, שאני לובש בהפקה הנוכחית של 'כנר' בארצות-הברית, לקחתי מההפקה של פשנל. הנה, משהו ממנו מלווה אותי גם כיום". *

חיים טופול - ת.ז:

יליד 9 בספטמבר 1935. נולד בתל-אביב, למד בבית-ספר תחכמוני, היה חבר הנוער העובד, עבר הכשרה בגבע. היה מפקד להקת הנח"ל במחזור השלישי שלה.

1957 - מקים עם אורי זוהר את להקת "בצל ירוק" שהתקיימה עד 1961.

1960 - בין המייסדים של תיאטרון חיפה בראשותו של יוסף מילוא.

1962 - מגלם את דמותו של השופט אזדק ב"מעגל הגיר הקווקזי".

1965 - מגלם את טוביה במחזמר "טוביה החולב".

1998 - מגלם את טוביה בעוד הפקה ישראלית של "כנר על הגג".

2001 - "השטן במוסקבה" תיאטרון גשר.

סרטים:

1961 - "איי לייק מייק", בבימויו של פיטר פריי.

1963 - "אלדורדו".

1964 - "סלאח שבתי", בבימויו של אפרים קישון.

1967 - משחק את ארבינקה בסרט "ארבינקה", בבימויו של קישון.

1985 - משחק את דמות הגיבור בסרט "רומן בהמשכים" של יצחק בן-נר.

קריירה בינלאומית:

1966 - מגלם את טוביה החולב במחזמר "כנר על הגג" בלונדון.

1966 - משחק ב"הטל צל ענק" לצידם של קירק דאגלאס, ג'ון ווין ופרנק סינטרה.

1971 - מגלם את טוביה החולב בסרט ההוליוודי "כנר על הגג".

1975 - מגלם את גליליאו גליליי בסרט "גליליאו".

1979 - "הבית ברחוב גריבלדי".

1980 - משתתף בסרט "פלאש גורדון".

1981 - משתתף ב"לעינייך בלבד" של ג'ימס בונד.

1983 - משתתף במיני סדרה האמריקנית "רוחות מלחמה" על-פי ספרו של הרמן ווק.

1988 - במיני הסדרה "מלחמה וזיכרון" גם לפי הרמן ווק.

כיכב בסדרות של ה-BBC "זה טופול" ו"ישראל על-פי טופול".

פרסים:

1964 - פרס גולדן גייט בפסטיבל סן פרנסיסקו על תפקידו ב"סלאח שבתי".

1965 - גלובוס הזהב - לשחקן המבטיח ביותר (סלאח שבתי).

1965 - גלובוס הזהב - לשחקן הטוב ביותר (סלאח שבתי).

1965 - מועמדות לאוסקר על סלאח שבתי.

1972 - השחקן הטוב ביותר בפסטיבל סן סבסטיאן על תפקידו בסרט "Follow Me".

1972 - גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר ("כנר על הגג").

1972 - פרס דויד די דונטלו לשחקן הזר הטוב ביותר ("כנר על הגג").

1991 - פרס טוני לשחקן הטוב ביותר בקטגוריית מיוזיקל על הפקה מחודשת של "כנר על הגג".