לקראת כינוס ה-G20: ארה"ב רוצה לבטל את הסובסידיות על דלקים

זאת, בתוך 5 שנים ■ מקור המקורב לנושא: ההצעה טוענת כי מדינות שאינן חברות בקבוצה צריכות לסיים את הסובסידיות עד 2020

ארה"ב עדיין עובדת על ניסוח הסכם עם מדינות ה-G20 שמטרתו לבטל בהדרגה סובסידיות על דלקים פוסיליים. כך אמר יועץ בכיר לממשל האמריקני לקראת פגישת מנהיגי המדינות, שתיפתח היום (ה') בפיטסבורג שבפנסילבניה.

מייקל פרומן, יועץ לביטחון פנים ועוזר של הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בסוגיות ה-G20, אמר כי ארה"ב מקווה להשיג הסכם כבר במפגש הנוכחי, שיחל ב-1 לפנות בוקר, שעון ישראל, ויסתיים במסיבות עיתונאים בחצות שבין שישי לשבת. "שמנו על השולחן את רצוננו להגיע להסכם. אנו עובדים עם עוד החברות בקבוצת ה-G20 כדי לראות אם נוכל ליצור הסכם שיהווה תרומה משמעותית בכיוון ביטול הסובסידיות".

פרומן, שדיבר עם עיתונאים, סירב לתת מסגרת זמן או לפרט מי הן מדינות היעד. לפני כחודש אמר מקור המקורב לנושא כי התוכנית תחפש לסיים את הסובסידיות בתוך 5 שנים. לדבריו, ההצעה, שיכולה להרגיז מדינות G20 עם סובסידיות דלקים גדולות, כמו סין, רוסיה והודו, טוענת כי מדינות שאינן חברות בקבוצה צריכות לסיים את הסובסידיות עד 2020.

פרומן דיבר במונחים כלליים, ואמר כי הפחתת צריכת דלקים פוסיליים, כתוצאה מביטול הסבסוד, תעזור במאבק בשינוי האקלים, תגביר את הביטחון האנרגטי, תשפר את הבריאות ואת הסביבה, תגדיל את הצמיחה הכלכלית ותסייע לעניים. בציינו הערכות של ה-OECD וסוכנות האנרגיה הבינלאומית, פרומן אמר כי ביטול הסובסידיות הגלובליות על דלקים פוסיליים תפחית את פליטות גזי החממה ב-12%, וזאת עד 2050.

אינדונזיה, שנחשבת לסיפור הצלחה בביטול הדרגתי של הסובסידיות על דלקים פוסיליים, הסכימה לפתוח את הדיון בנושא זה בקרב מנהיגי ה-G20.

פרומן הוסיף כי ארה"ב מעודדת סובסידיות ותוכניות תמיכה באנרגיות מתחדשות. סוכנות "רויטרס" מדווחת עוד כי פרומן כתב לחברי ה-G20 כי "מנהיגי הקבוצה צריכים להתחייב לשיפור בביטחון האנרגטי באמצעות הגברת השקיפות בשוק הנפט".