התעשיינים לחצו ו"השולחן העגול" יתכנס אחרי החגים

ברוש לשטייניץ: אתם חייבים לעשות משהו ■ שטייניץ: תביאו הצעה ■ הכינוס: ב-19 באוקטובר

שר האוצר, יובל שטייניץ, נועד אמש (ד') עם נשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בנושא ההיחלשות המתמשכת של הדולר, שפוגעת ברווחיות הייצוא. כך נודע ל"גלובס". מדובר במפגש השלישי של שני האישים בנושא, אך הפעם הצליח ברוש, אחרי לחצים כבדים שהפעיל באחרונה, לרשום הישג: הצדדים סיכמו כי ב-19 באוקטובר יתכנס פורום ה"שולחן העגול" (האוצר, המעסיקים וההסתדרות) כדי למצוא פתרון לנושא.

גורם בכיר בלשכת התיאום מסר כי הפגישה "הפגישה היתה חיובית, שכן עד כה, האוצר סירב להכיר בהיחלשות הדולר כבעיה מאקרו-כלכלית של המשק. הפעם הם השתכנעו ואחרי סירובים חוזרים, הסכימו גם לכנס את ה"שולחן העגול. זה הישג כפול".

"השולחן העגול" הוקם בתחילת הקדנציה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצורך דיון וגיבוש המדיניות הכלכלית. מאז גיבוש "עסקת החבילה" לפני שלושה חודשים, חברי "השולחן העגול" לא התכנס שוב.

ברוש הציע כמה פעמים להביא את סוגיית הדולר ל"שולחן העגול", אך האוצר סירב. עוד נודע כי גם אתמול העלה ברוש את הצורך להתערבות בשוק המט''ח, אך שטייניץ חזר על עמדת האוצר, לפיה אין מקום להתערבות ממשלתית בשוק. בסופו של הדיון אתמול ביקש שטייניץ מברוש להביא למפגש שיתקיים באוקטובר הצעה קונקרטית לטיפול בבעיית הדולר, שתשמש כבסיס לדיון המתוכנן באוקטובר.

בהתאחדות התעשיינים כבר החלו לעבוד על נייר המדיניות שיוגש. לדבריהם, הוא יכלול גם את האפשרות לחזור למשטר שער חליפין עם "רצועת ניוד". עם זאת, מציינים כי מדובר בחלופה הכרוכה בהשלכות רוחב בעייתיות ולא בטוח שהיא מעשית. לכן, בעקבות בקשת שר האוצר, הנייר יכלול בעיקר הצעות בצד "ההוצאות", קרי, דרכים להקל או להפחית את העלויות של התעשיינים, לרבות מסי נמלי ים.

נושא נוסף שעלה בפגישה אתמול היה חוסר התפקוד של קרנות האשראי לעסקיים הבינוניים, שהקים משרד האוצר כבר לפני שנה וחצי. לטענת המעסיקים, פחות ממחצית מהכסף שמעמידות קרנות אלו לא נוצל, גם בגלל עיכובים ביורוקרטיים, אך בעיקר בשל סירוב הבנקים לאשר את ההלוואות, אפילו כאשר התוכניות מאושרות על-ידי הקרנות. בעקבות כך, הוחלט כי בקרוב יתקיים מפגש בין האוצר, המעסיקים ונציגי הבנקים לצורך ייעול תפקוד הקרנות.