ביטוח לאומי: הקפאת חוק למען הנכים תמורת שקט תעשייתי

מההסכם עולה כי הנהלת המוסד אישרה לעובדים להתעלם מחוק לרון ■ ארגוני הנכים: "ההסכם בלתי חוקי בעליל"

בתחילת ספטמבר דיווחו מספר אמצעי תקשורת על סיכום שהושג בין הנהלת המוסד לביטוח לאומי לבין עובדי המוסד, לפיו אלה יהיו פטורים למשך שלושה חודשים מקיום "חוק לרון". מדובר על חוק שנכנס לתוקף ב-1 באוגוסט ואמור היה להוות מהפכה שתאפשר שילוב נכים בשוק העבודה מבלי לשלול להם את כל הקצבה שמגיעה להם.

ארגוני הנכים טענו כי מדובר בסיכום "בלתי חוקי בעליל", שכן להנהלת המוסד לביטוח לאומי אין שום זכות לכאורה להקפיא חוקים שעברו במלואם בכנסת וקיבלו תוקף רשמי.

בהנהלה טענו מנגד כי הסיכום קבע שהעובדים יפסיקו את העיצומים שבהם נקטו מאז חודש יולי בתמורה למו"מ על תנאי העסקתם, אולם הם אלה שפירשו את הסיכום כאילו החזרה לעבודה אינה כוללת את יישום חוק לרון. בביטוח הלאומי הוסיפו עוד בתחילת החודש כי מנכ"לית המוסד, אסתר דומיניסיני, הבהירה לעובדים כי עליהם לקיים את החוק "באופן מיידי".

ואולם, "גלובס" חושף היום (ה') את מסמך המלא, עליו מופיעה חתימתה האישית של אסתר דומיניסיני. בסעיף 3 שבמסמך כתוב במפורש: "בתקופת המו"מ העובדים יפסיקו את העיצומים ויחזרו לעבודה כפי שביצעו ערב פתיחת העיצומים. מובהר כי האמור לא יחול על מטלות אשר לא בוצעו עד כה, לרבות חוק לרון".

המסמך נחתם ב-31 באוגוסט, ולצידה של דומיניסיני חתומים גם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, יו"ר הוועד הארצי של הביטוח הלאומי, ירון צרפתי, ויו"ר הוועד במטה המרכזי של הביטוח הלאומי בירושלים, אלי כהן.

העובדים יקבלו פלאפונים

ציבור הנכים, שחיכה שנים ליום שבו חוק לרון ייכנס לתוקף, ישמח בוודאי לשמוע על מה מדברים עובדי הביטוח הלאומי והנהלת המוסד, בזמן שהם נאלצים לחכות ליישומו של חוק שעבר כדת וכדין. כך למשל, סעיף 4 בהסכם קובע: "ההנהלה תממן את זכות העובדים ל'מועדון טוב' (מועדון הטבות לעובדי מדינה)".

גם סעיף 5 בהסכם מרתק: "ההנהלה תפעל להקצאת פלאפונים לעובדים במשרד הראשי, להם לא הייתה הקצאה עד כה. עד מאה פלאפונים יוקצו במהלך ספטמבר, והיתרה במסגרת המו"מ". הנהלת הביטוח הלאומי הסכימה כאמור לשורה של הטבות כמו תוספת פלאפונים, לצד קידום עובדים בדרגות ותוספת תקנים. ואולם, היא לא כרכה זאת במה שאמור להיות מובן מאליו - קיום החוק. ועד העובדים, כך על פי גורמים בביטוח הלאומי, מנצל עד תום את הקלף הזה שנקרא "חוק לרון", עד לכדי סחטנות של ממש. בין היתר, הוא דרש ואף קיבל הבטחה לתוספת שכר מיוחדת עבור קיום חוק לרון.

"הפגיעה בחלשים אינה מוצדקת"

הרקע להסכם הוא העיצומים בהם פתחו עובדי הביטוח הלאומי בחודש יולי האחרון, ערב כניסתו לתוקף של חוק לרון. העובדים מחו על מחסור בתקנים, על עומס המוטל עליהם. בין היתר, העובדים דרשו תוספות שכר הנאמדות על ידי ההנהלה בסכום כולל של כ-200 מיליון שקל.

אחרי חודש של עיצומים, בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הורה לעובדים לשוב ולקבל קהל, אך התיר להם לנקוט בעיצומים "קלים" יותר.

נשיאת בית הדין, דיתה פרוז'ינין, קבעה כי יש להפריד בין עיצומים לגיטימיים הפוגעים במעסיק, לבין עיצומים הפוגעים באוכלוסייה החלשה שפונה לביטוח לאומי. למרות הפסיקה, עובדי הביטוח הלאומי נמנעו מיישומו של חוק לרון, אולי מתוך הנחה כי הדבר נכנס לקטגוריה של "עיצומים קלים כנגד המעסיק" אותם אפשרה השופטת.

דומיניסיני חזרה בשיחה עם "גלובס" על הטענה כי "מדובר בפרשנות מוטעית להסכם, וכי חוק חייבים לקיים". לדבריה, בכל מקרה הביטוח הלאומי יבצע "התחשבנות רטרואקטיבית" עם ציבור הנכים כך שאיש לא יפגע מאי קיום החוק בינתיים. דומיניסיני העבירה גם מסר לעובדים: "אסור בשום אופן ששינוי חקיקה בגוף סוציאלי יהפוך לקלף מיקוח בשביל הטבות - זה לא ערכי ולא מוסרי".