משבר האג"ח: וורלד גרופ לפירוק, אמריקן קולוני רוצה תספורת

שופטת המחוזי ורדה אלשיך שלחה לראשונה את וורלד גרופ לפירוק ■ במקביל, אמריקן קולוני מבקשת למחול לה על חוב של קרוב ל-90 מיליון שקל

לקראת גיבוש הסדר, מקווים בחברת הנדל"ן אמריקן קולוני שמחזיקי האג"ח יוותרו על תשלומים של קרוב ל-90 מיליון שקל, המהווים כ-55% מסך התחייבויות האג"ח שלה (163 מיליון שקל בסך הכל). היום פרסמה החברה, שבשליטת משה גבריאל ורועי לוסטרניק, את עקרונות ההסדר שגובש מול נציגות בעלי האג"ח, במסגרתו מציעה החברה שתי חלופות שבכל אחת מהן צפויים בעלי השליטה לאבד את אחזקותיהם.

אפשרות אחת כוללת הכנסת משקיע לחברה, הפועלת בתחומי הבנייה בארץ ובמזרח אירופה, שייקח עליו את התחייבויותיה. האחרת היא הקצאת מניות והעברת השליטה למחזיקי האג"ח, במידה שלא יימצא משקיע שכזה. לפי ההסדר, אותו משקיע יידרש להזרים כ-55 מיליון שקל שיועברו לבעלי האג"ח משתי הסדרות, למעט ערך נקוב של 23.9 מיליון שקל אג"ח מסדרה א' שייוותרו במסחר. באמריקן קולוני מעריכים כי קיימת אפשרות סבירה למצוא משקיע פוטנציאלי לחברה, ולכן הגדירו כי הסכם מחייב ייחתם עד ל-13 בנובמבר.

אם הסכם שכזה לא ייחתם, האפשרות השנייה של מחזיקי האג"ח היא מחיקה של החוב, למעט כ-29.5 מיליון שקל שיישארו באג"ח א', כשבתמורה למחיקה יקבלו המחזיקים כ-90% ממניות החברה. מאחזקות אלה, 46% יהיו בידי מחזיקי אג"ח א' ו-54% בידי מחזיקי אג"ח ב'.

סמנכ"ל הכספים בחברה, מנשה ראש, אמר כי "זה אחד ההסדרים היותר טובים שיהיו בשוק, ומבחינת מחזיקי האג"ח זה הישג. בגלל מצב השוק הבעייתי היום, ובגלל שמחזיקי האג"ח צריכים גם להתפנות להסדרים יותר מהותיים, נראה כי ההסדר יתקבל. לחברה חשוב לשים את זה מאחוריה, היא אדישה לחלוטין לאיזו חלופה יבחרו המחזיקים".

את מחצית השנה הראשונה סיכמה החברה עם גירעון של 43.2 מיליון שקל בהונה העצמי, וסך ההתחייבויות השוטפות שלה הגיעו ל-272.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה היא הציגה הפסד של 68.3 מיליון שקל.

"החברה חדלה מפעילות"

מי שכבר הרימה ידיים היא חברת וורלד גרופ, שנסיונה לגבש הסדר עם בעלי האג"ח עלה לה ביוקר: שופטת וסגנית נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, ורדה אלשיך, נתנה אתמול צו פירוק לחברה, כשהיא כותבת כי "אין מחלוקת אמיתית שהחברה חדלה מפעילותה".

עוד לדברי אלשייך, "להצעת ההסדר מתנגדים רבים, ולכן דין הבקשה (בקשת הפירוק, ת.ק.) להתקבל. יחד עם זאת, השיקול המכריע בהחלטתי מצוי בהסדר המוצע, שהינו למעשה פירוק ללא הליך פירוק. החברה מבקשת להכניס את הנושים למנגנון בניהול נאמן אשר אמור להתנהל כפירוק, וזאת כאשר ברור כי לחברה לא נותרה כל תכלית".

וורלד גרופ קפיטל, שבניהול עודד בנימין ובשליטת אורי רוזין, גד יצחקי, רון פלד ואליהו זמיר, עוסקת בנדל"ן ומחזיקה בחברה בת ציבורית בשם נפקו סטאר, הפועלת בתחום של טורבינות רוח ובנדל"ן. לתוצאותיה צורפה הערת "עסק חי" כבר בסוף 2008, ואת הרבעון השני השנה היא סיימה עם גירעון של 19.4 מיליון שקל בהון העצמי.

באפריל הגישה החברה לביהמ"ש בקשה להסדר נושים, במסגרתו הציעה המרה של 20% מהחוב שלה בסך 15 מיליון שקל, למניות, לפי שער של 15.5 אגורות למניה. הבקשה הוגשה לאחר שמחזיקי האג"ח נואשו מהתנהלות בעלי השליטה בחברה, ונאלצו לדרוש פירעון מיידי שמועדו נקבע ל-19 באפריל.

במקביל לבקשת הסדר הנושים, הגישו מחזיקי האג"ח של החברה בקשה למינוי מפרק זמני, שהתקבלה אתמול כאמור.

לפני כחודשיים פשטה רשות ניירות ערך על משרדי נפקו סטאר, על רקע חשד לביצוע עבירות הקשורות לעסקאות בעלי עניין. אם לא די בכך, וורלד גרופ עצמה סבלה מהתפטרות של נושאי משרה רבים, על רקע טענות כלפי בעלי השליטה בחברה ומנהליה.

עו"ד אופיר נאור, המייצג את בעלי האג"ח, אמר היום בתגובה להחלטת בית המשפט, כי "מדובר בתקדים חשוב במערכה של מחזיקי איגרות החוב כנגד חברות שלא מקיימות את ההתחייבויות שלהן. תקדים זה ישפיע לדעתנו על כל הסדרי האג"ח שמתנהלים כעת, ובכללם אפריקה ישראל".